Pedalboks og bias bar
Gulvmonterte pedalstativ er det vanligste ettermarkedet i racing og er lettere å montere.
Hengende pedalstativ er vanlig i originale biler, men er vanskeligere å montere.
Underkategorier
Produkter

Er på lager
Racing pedalboks med bias bar
Bremsepedalen faller mye ved bremsing
- Hovedbremsesylinder for liten
- For stort stempelområde i bremsekaliperen
- Luft i bremsesystemet
- Lekkasje i bremsesystemet
- Kraftig bremseservo
- Stort gir på bremsepedalen
- Bremseklosser er langt fra bremseskiven i "hvile"-posisjon
Skyvestangen går langt inn i hovedbremsesylinderen
- Hovedbremsesylinder for liten
- For stort stempelområde i bremsekaliperen
- Luft i bremsesystemet
- Lekkasje i bremsesystemet
- Kraftig bremseservo
- Bremseklosser er langt fra bremseskiven i "hvile"-posisjon
Utilstrekkelig bremseeffekt
- Det brukes racerbremseklosser som ikke er varmet opp ennå.
- Bremseklosser med utilstrekkelig friksjon / "glasert"
- Bremseskiver som er ujevne
- Bremseklosser og bremseskiver som ikke er innkjørt med hverandre
- Bremseklosser og bremseskiver som ikke har 100 % kontaktflate med hverandre
- For små bremseskiver/bremseklosser i forhold til kjøretøyets vekt (skaper mye varme)
- Hovedbremsesylinder for liten / stempelområde for stort i bremsekaliper (lang pedalvandring)
- For stor hovedbremsesylinder / lite stempelområde i bremsekaliper (kort pedalvandring / stum pedal)
- Lite gir på bremsepedalen
- Luft i bremsesystemet
- Lekkasje i bremsesystemet
Bremseklosser løsner ikke fra bremseskiven
- Bremseklosser binder seg i bremsekaliperen
- Hovedbremsesylinderen er fortsatt trykket ned når bremsepedalen er i hvileposisjon
- Bremseslange er gammel/skadet innvendig og slipper ikke bremsevæske tilbake
- Bremseslange er gammel/skadet innvendig og slipper sakte ut bremsevæske
Hva gjør plastskivene i bremsebalansen?
Disse sørger for at bremsepedalen og bremsespaken ikke gnis mot hverandre. Men fremfor alt så de ikke låser seg i hverandre.
Hvordan monteres gasskabler i et pedalstativ?
Pedalstativ for ettermarkedet / racing er universelle og har ikke en ferdig løsning for gasskabel da den må passe til mange forskjellige installasjoner. Dette for at du helt skal kunne bestemme hvordan den skal monteres på best mulig måte.
Hva er et racing pedalstativ?
En pedalboks er en viktig komponent i oppsettet til en racerbil. Den lar føreren enkelt og presist kontrollere bremsene og gassen, noe som gir maksimal hastighet og nøyaktighet på banen.
Hovedfordelen med en racing-pedalboks er inkluderingen av en bias-bar, som lar føreren justere bremsebalansen mellom for- og bakhjul. Dette kan være avgjørende i visse situasjoner, for eksempel når bilen under- eller overstyring, eller når du kjører på forskjellige baneforhold.
En bias-bar tillater også finjustering av bremsebalansen for å passe førerens preferanser og stil. I tillegg til denne, inkluderer en pedalboks for racing ofte justerbare pedaler for en tilpassbar kjøreopplevelse.
Totalt sett er en pedalboks med en bias bar et uvurderlig verktøy for enhver seriøs racerbilsjåfør.
Metallspon i hovedsylinder?
Skyvestangen må trykkes rett inn. Hvis ikke vil det oppstå en skråbelastning som påvirker innvendige pakninger negativt og i verste fall kan skyvestangplaten komme i mekanisk kontakt med sylinderboringen.