Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Drivstoffsystem: Inngående deler og montering

 
 
 
 

Med denne informasjonen vil du selv kunne bygge et drivstoffsystem. Uansett om det er til en originalbil, en trimmet bil eller en konkurransebil.Speeding har bygget og hjulpet til med drivstoffsystemer til både gatebiler og vinnende konkurransebiler i over 10 år med svært gode resultater, og nå er det din tur til å lære hvordan man gjør det på best mulig måte.

Vi vil gå gjennom alle deler for at du skal føle deg trygg med valgene dine samt hvordan du kobler disse sammen og får dem til å fungere sammen på best mulig måte.

Drivstoffsystemet ser slik ut:

  1. Drivstofftank (Fuel cell)
  2. Drivstoffpåfylling
  3. Roll over ventil (Tankavlufting)
  4. Drivstoffpumpe
  5. Forfilter
  6. Backventil
  7. Drivstoffpumpholder
  8. Catchtank
  9. Drivstofffilter
  10. Fuel rail (Spridarbrygga)
  11. Spridare (Injektor)
  12. Drivstofftrykkregulator (BTR)
  13. Y-kors / Forgrening
  14. Slang og koblinger
  15. Drivstoffsystem flytskjema


Når du har lest om de forskjellige drivstoffdelene nedenfor, vil du føle deg trygg på valget av deler og du kan forbigå problemer. På denne måten får du et bedre og billigere drivstoffsystem uten å måtte prøve deg frem.

 
 

1

Drivstofftank / Fuelcell

En drivstofftank skal holde drivstoffet på en sikker måte. Den monteres originalt lavt og i midten av bilen. Der har man en beskyttet plass med lav tyngdepunkt.

Denne kan med fordel brukes hvis bilen skal trimmes. Det er egentlig bare hvis den originale tanken ikke er tillatt ifølge reglementet, eller hvis den av konstruksjonsmessige årsaker må flyttes, at man bytter ut denne med en såkalt fuel cell.

Original drivstofftank har ofte drivstoffpumpen montert i tanken i en såkalt drivstoffpumpholder. Dette kan bygges om til eksterne drivstoffpumper, men da må tilkoblinger for dette skapes; disse pleier å finnes ferdig på en ettermarkeds fuel cell.

Øvrige tilkoblinger som finnes på en drivstofftank og fuel cell er avlufting, drivstoffpåfylling og uttak for drivstoffutløp / inntak. Inn- og utløp sitter i drivstoffpumpholderen hvis tanken er utstyrt for interne drivstoffpumper.


De tilkoblingene som er nødvendige for at en drivstofftank skal fungere, er: 1. Tankpåfylling 2. Drivstoffutløp 3. Drivstoffretur 4. Tankavlufting

 
 

2

Drivstoffpåfylling

Drivstoffpåfyllingen sitter i nivå over drivstofftanken og er til for å fylle på med drivstoff. Når drivstoff fylles på, må luft i tanken evakueres. Dette kan gjøres gjennom tankens avlufting. Men en ekstra ledning som løper langs tankpåfyllingen hjelper til med avluftingen og tillater raskere tanking.

Tankpåfyllingen har ofte tilkoblinger i størrelser rundt 50mm for slangeanslutning. Den ekstra tankavluftningen for raskere tanking pleier å være rundt 10mm og er også for slangeanslutning, selv om dette kan se forskjellig ut avhengig av produsent.


Den tilkoblingen til tanken for drivstoffpåfylling er laget for slange og slangeklemme. Bruker du rør, må du koble sammen tank og rør med slange og slangeklemme.

 
 

3

Avluftning drivstofftank / Roll over ventil

Avluftningen til drivstofftanken må være til stede for at tanken ikke skal suge sammen (vakuum) når drivstoffpumpen pumper ut drivstoff. Og for at ikke tanken skal svulme når det er varmt ute. Dette er bare to eksempler med formålet å jevne ut trykket i drivstofftanken.

Originalt kalles dette for EVAP-system. Da ledes gassene tilbake til motorens inntak ved hjelp av en elektronisk ventil. Dette fordi systemet må være lukket.

Tankavluftning på en ettermarkeds drivstofftank / fuel cell kalles ofte for roll over ventil. Dette er da avluftningen, men den leder bare ut drivstoffdampene på enkleste måte til det fri.

En roll over ventil fungerer også akkurat som navnet antyder. Hvis bilen ved en ulykke havner opp ned, vil ikke drivstoffet renne ut fordi denne ventilen da stenger til utloppet.

 


Roll over-ventilen skal monteres vertikalt for å fungere. En slange fra ventilen skal ledes til en så høy punkt som mulig over drivstofftankens nivå. Dette for å unngå at drivstoffet presses ut ved g-krefter i sidled.

 
 

4

Drivstoffpumpe

Drivstoffpumpen mater drivstoff fra drivstofftanken til motoren. Den kan monteres i tanken eller eksternt utenfor tanken. Dette avhenger av pumpens design. En ekstern drivstoffpumpe har gjenger på inn- og utløp. En intern pumpe har slangeanslutning på utløpet og hurtigkobling til forfilteret.

En høytrykkspumpe for elektronisk innsprøytning jobber mellom cirka 2-9 bar, mens en lavtrykkspumpe til forgassere og TBI-system jobber opp til cirka 1 bar.

GDI/FSI/Piezo sprøyter for direkte innsprøytning har en mekanisk drivstoffpumpe som sitter på motoren og drives av f.eks. en kamaksel. Denne typen mekanisk drivstoffpumpe kan levere trykk på ca. 200-2000 bar og noen ganger mer.


Intern drivstoffpumpe = 8-9mm slangeanslutning på utløp, forfilter monteres direkte mot innløp.
Ekstern drivstoffpumpe = Gjenge mot inn og utløp, forfilter monteres med slange mot innløp.

 
 

5

Forfilter

Ved tanking kan grovere smuss komme inn i drivstofftanken. Drivstoffpumpedens forfilter hindrer dette fra å fortsette inn i systemet.

Originalt sitter ofte forfiltret innebygd i drivstoffpumpholderen. På ettermarkedet monteres forfiltret direkte på en inn-tank drivstoffpumpe. En ekstern pumpe har derimot en gjenge på innløpet som gjør at in-line forfilter kan monteres i serie. Dette gjøres ved å skru filteret direkte på drivstoffpumpen eller bruke slanger og koblinger for å koble dem sammen.

100-150 micron brukes som forfilter.


Intern drivstoffpumpe = Forfilter monteres direkte mot innløp med en hurtigkobling.
Ekstern drivstoffpumpe = Innløpet har en gjenge = Forfilter skrus direkte på eller med slange og koblinger.

 
 

6

Returventil

Originalt hindrer returventilen drivstoffledningene fra å tømmes. Drivstoffet blir liggende igjen i ledningene for rask oppstart.

Ettermarkeds returventiler er ikke like gode på å opprettholde trykket etterhvert, men de er laget for å flyte bedre enn original returventil. Når en motor skal trimmes, brukes flere drivstoffpumper som starter gradvis, så det er behov for returventiler for å hindre at drivstoffet backer gjennom pumpen som ikke er på.

Original = bedre tetning = dårligere flyt = holder trykket oppe lengre enn ettermarkeds returventiler.

Ettermarked = bedre flyt = dårligere tetning = holder ikke trykket oppe like lenge som en OEM returventil.

Inkopling av en returventil skjer på trykksiden mellom drivstoffpumpen og spridarbrygga så nær drivstoffpumpen som mulig.


Original returventil har ofte spesialtilpassede tilkoblinger og brukes sjelden ved ombygginger.
Ettermarkeds returventiler har standardiserte tilkoblinger og kan enkelt brukes med andre produkter.

 
 

7

Drivstoffpumpholder

Drivstoffpumpholder er en enhet som sitter i drivstofftanken for at en drivstoffpumpe skal kunne monteres i drivstofftanken. Dette er samme prinsipp for både OEM drivstofftanker og ettermarkeds fuel cell.

Original drivstoffpumpholder kan også fungere litt som en catchtank da returdrivstoffet fra motoren sirkulerer hit. Avhengig av modell kan drivstoffnivåmåler og noen ganger også drivstofftrykkregulator være montert her.

Ettermarkeds drivstoffpumpholdere kan se ut på mange forskjellige måter og tillater ofte montering av flere drivstoffpumper. Noen har også innebygd catchtank, tankavlufting og nivåmåler.

Kjøre uten drivstoffpumpholder og i stedet bruke en ekstern drivstoffpumpe er ellers vanlig.


Drivstoffpumpholderens tilkobling mot fuelcell / drivstofftank er modelltilpasset. Man bruker / bygger om den som allerede er montert, eller om et ferdig alternativ finnes å kjøpe som tilbehør.

 
 

8

Catchtank

En ekstern catchtank for drivstoff brukes ikke originalt (OEM). Ved kraftig kurvtagning / banekjøring presses drivstoffet i drivstofftanken til siden, bort fra drivstoffpumpen. På denne måten forsvinner drivstofftilførselen til motoren.

For å motvirke dette pumpes drivstoffet i stedet til en catchtank som fylles opp. Deretter pumper en annen drivstoffpumpe drivstoff til motoren.

Det er nå alltid drivstoff i catchtank, selv ved kraftig kurvtagning.

Catchtank kan også være innebygd i drivstofftanken. Men samme prinsipp med to drivstoffpumper gjelder da, en må fylle catchtank og den andre forsyner motoren med drivstoff.

Drivstoffpumper kan sitte internt eller eksternt i catchtank.

Drivstoffets vei til motor:
Drivstofftank > Catchtank > Motor.
Drivstoffets vei tilbake til drivstofftanken:
Motor > Catchtank > Drivstofftank.


Tilkoblinger på en catchtank pleier å være på toppen. Disse er gjengede for enkelt å kunne tilpasse tilkoblinger.
Elektriske tilkoblinger finnes ofte for at interne drivstoffpumper skal kunne brukes.

 
 

9

Drivstofffilter

Et drivstofffilter sitter mellom drivstoffpumpen og sprøyteren. Dette filteret hindrer smuss fra å nå drivstoffsprøyteren.

Originalt drivstofffilter byttes ofte til et ettermarkeds drivstofffilter hvis en bil trimmes mer, da flyten skal bli bedre.

Den utskiftbare innsatsen på et ettermarkeds drivstofffilter er laget av et papirmateriale eller i rustfritt stål. Rustfritt stål er å foretrekke da det holder bedre og renser like bra ned til 10 mikron.

10-30 mikron brukes som høytrykkfilter.


Drivstofffilter har et innløp og et utløp. Begge er gjengede slik at de enkelt kan kobles til alle mulige applikasjoner.
Merk flytretningen på drivstofffilteret.

 
 

10

Sprøyterør / Fuel rail

En sprøyterør / fuel rail fordeler drivstoffet mellom de forskjellige sprøyterne som er montert. Original sprøyterør er tilstrekkelig for mye effekt. Årsaken til at denne byttes ut er at tilkoblingene ofte er uvanlige, og en OEM drivstofftrykkregulator er montert direkte på som en restriksjon. I stedet for å bygge om originalen, byttes denne ut med en ettermarkedsvariant.

Den interne størrelsen på ettermarkeds fuel rail pleier å ligge på 16-20mm for å kunne distribuere mye drivstoff mellom sprøyterne.

En modelltilpasset fuel rail har riktig avstand mellom sprøyteåpningene. Den trenger nødvendigvis ikke å komme med modelltilpassede fester. Kontroller dette ved kjøp.

 


En ettermarkeds fuel rail har en tilkobling i hver ende for enkel installasjon. Det kan også finnes ytterligere uttak for sensorer og alternative tilkoblinger. Gjenger for egne fester finnes dersom ikke modelltilpassede fester er tilgjengelige.

 
 

11

Injektor / Sprøyter

Sprøyter er den delen som til slutt sprøyter inn drivstoff i motoren ved hjelp av styringssystemet (ECU). Også denne kan ha et filter montert i toppen.

Det finnes sprøyter til elektronisk innsprøytning (EFI) som monteres på inntaket før ventilene. Og det finnes sprøyter til GDI/FSI/Piezo (Direkteinnsprøytning) som monteres i toppdekselet ned i forbrenningsrommet.

Når man trimmer en motor, er det behov for mer drivstoff. Derfor monteres større sprøyter.

Toppmatede sprøyter (EFI) klemmes fast mellom inntaket og fuel rail. Lengden på sprøytene kan variere, men som regel brukes den lengden på sprøyter som har vært montert fra før.


Toppmatede sprøyter til europeiske biler har som regel 14mm O-ringer.
Øvrige toppmatede sprøyter kan ha en 11mm øvre O-ring. Det finnes også tilfeller med 16mm nedre O-ring.

 
 

12

Drivstofftrykkregulator

Et EFI drivstoffsystem vil ha et visst trykk, f.eks. 3 bar, for deretter å øke trykket lineært parallelt med motorens ladetrykk. Dette for at drivstoffsprøyteren skal kunne levere nok drivstoff. En drivstofftrykkregulator sørger for å justere dette.

Original drivstofftrykkregulator er veldig nøyaktig for akkurat originalt arbeidsområde. Med en trimmet motor som krever mer drivstoff, kan ikke original drivstofftrykkregulator justere dette godt nok lenger.

Ettermarkeds drivstofftrykkregulator for EFI-systemer justerer enkelt mellom 3-9 bar og noen ganger mer.

 


Gjengede inn/utløp brukes for enkel installasjon. Det kan finnes flere innløp på en drivstofftrykkregulator, slik at den kan brukes som Y-kors/forgrening til V6/V8-installasjoner. Utløp/retur sitter i bunnen.

 
 

13

Y-kors / Forgrening

Et Y-kors / X-kors / forgrening brukes enkelt for å koble sammen flere slanger eller rør.

Brukes flere drivstoffpumper eller har du en V-motor, så kan et Y-kors brukes.

Ettermarkeds drivstoffpumpholdere og drivstofftrykkregulator kan ha innebygde forgreninger, f.eks. 2-3 innløp og 1 utløp.

 


Forgreninger som Y-kors har gjengede tilkoblinger for enkelt å kunne monteres sammen med slanger og koblinger. Det kan også finnes uttak for sensorer.

 
 

14

Slanger og koblinger

Alle komponenter i et drivstoffsystem har en gjenge eller slangeanslutning. En for innløp og en for utløp som minst. Disse drivstoffdelene kobles sammen med hjelp av slanger og koblinger.

Originalt brukes plastslange som varmes på koblinger. Dette er veldig kompakt, men ikke noe som kan gjøres hjemme selv. Derfor brukes AN-koblinger og slanger. Med hjelp av disse kobles enkelt alle deler sammen.

Vil du f.eks. bruke AN6 slange? Tilpass helt enkelt produktets inn/utganger til AN6 med hjelp av adaptere.

Vil du bruke klassisk 8mm slange og slangeklemme, så går dette også bra. Tilpass helt enkelt produktets inn/utganger til 8mm slangeanslutning med hjelp av adaptere.

Alt dette gjøres enkelt hjemme med en skiftenøkkel om man ønsker, helt uten noen spesialverktøy.


Når du vet hvilken type slange du skal ha: Tilpass alle produkter med adaptere slik at denne størrelsen kan brukes gjennom hele systemet.

 
 

15

Drivstoffsystem flytskjema

Kobling av et drivstoffsystem kan se ut på mange forskjellige måter, men for å lage et forenklet bilde over det hele tegner vi opp noen eksempler:

Uten drivstoffcatchtank - intern drivstoffpumpe

Drivstoffpumpe i drivstofftanken -> Drivstofffilter -> Sprøyterør / Forgasser -> Drivstofftrykkregulator -> Retur til drivstofftanken.

Drivstoffpumpe i drivstofftanken -> Drivstofffilter -> Drivstofftrykkregulator (overløp i retur til drivstofftanken) -> Sprøyterør / Forgasser.

Uten drivstoffcatchtank - ekstern drivstoffpumpe

Drivstofftank -> Ekstern drivstoffpumpe -> Drivstofffilter -> Sprøyterør / Forgasser -> Drivstofftrykkregulator -> Retur til drivstofftanken.

Drivstofftank -> Ekstern drivstoffpumpe -> Drivstofffilter -> Drivstofftrykkregulator (overløp i retur til drivstofftanken) -> Sprøyterør / Forgasser.

Med drivstoffcatchtank - intern drivstoffpumpe

Drivstoffpumpe i drivstofftanken -> Drivstoffpumpe i drivstoffcatchtank -> Drivstofffilter -> Sprøyterør / Forgasser -> Drivstofftrykkregulator -> Retur til drivstoffcatchtank -> Retur til drivstofftanken.

Drivstoffpumpe i drivstofftanken -> Drivstoffpumpe i drivstoffcatchtank -> Drivstofftrykkregulator (overløp i retur til drivstoffcatchtank -> retur til drivstofftanken) -> Sprøyterør / Forgasser.

Med drivstoffcatchtank - ekstern drivstoffpumpe

Drivstoffpumpe i drivstofftanken -> Drivstoffcatchtank -> Ekstern drivstoffpumpe -> Drivstofffilter -> Sprøyterør / Forgasser -> Drivstofftrykkregulator -> Retur til drivstoffcatchtank -> Retur til drivstofftanken.

Drivstoffpumpe i drivstofftanken -> Drivstoffcatchtank -> Ekstern drivstoffpumpe -> Drivstofffilter -> Drivstofftrykkregulator (overløp i retur til drivstoffcatchtank -> retur til drivstofftanken) -> Sprøyterør / Forgasser.