Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Ulike typer drivstoffsystemer

 
 

Informasjon om de ulike drivstoffsystemene som brukes. Den vanligste typen som brukes er elektronisk innsprøytning (EFI) med toppmonterte sprøyter som sitter i innsug. Dette er også den typen som omtales på denne siden.

For å kunne sammenligne bedre, deler vi opp de ulike systemene i kategorier:

  1. Elektronisk innsprøytning (EFI)
  2. Direkteinnsprøytning
  3. Forgassere
 
 

1

Elektronisk innsprøytning (EFI)

Elektronisk innsprøytning er en kategori for flere ulike typer systemer som styres elektronisk. Den største forskjellen mellom de ulike systemene er typen sprøyte og hvilket trykk de jobber med. Vanligvis brukes opptil ca 5 bar trykk, men noen ganger mer.

TBI = Throttle body injection.

Et gammelt system som bruker opptil ca 1 bar i trykk. Sprøytene er plassert i innsugets plenum. Herfra følger drivstoffet med ned til hver sylinder. Risikoen for ujevn fordeling er stor.

Toppmonterte sprøyter

Brukes på europeiske biler med trykk opptil ca 5 bar. Sprøytene er plassert i runners på innsuget. På denne måten fordeles drivstoffet jevnt mellom sylindrene.

Sidemonterte sprøyter

Brukes på japanske biler med trykk opptil ca 5 bar. Sprøytene er plassert i runners på innsuget. På denne måten fordeles drivstoffet jevnt mellom sylindrene.

 
 


Både toppmatede og sidemonterte sprøyter kan, om styringssystemet tillater det, styres individuelt per sylinder. Ved avanserte installasjoner kan også flere sprøyter per sylinder brukes.

 
 

2

Direkteinnsprøytning

Direkteinnsprøytning hører egentlig til kategorien elektronisk innsprøytning, men siden komponentene skiller seg markant, får dette en egen kategori. Direkteinnsprøytning jobber med et trykk på opptil ca 140 bar, men noen ganger mer. Sprøytene er montert i topplokket og sprayer drivstoff direkte ned i forbrenningsrommet, derav det høye trykket. Det finnes ofte to drivstoffpumper: en lavtrykkspumpe som sitter i drivstofftanken og mater en høytrykkspumpe som forsyner sprøytene med det høye drivstofftrykket.

 
 

3

Forgassere

Forgassere er den eldste av innsprøytningsmetodene. Den sitter likt TBI-innsprøytning på innsugets plenum/inntak. Derfra følger drivstoffet med ned til hver sylinder.

Flere ulike varianter av forgassere er tilgjengelige, der "EFI forgassere" har blitt populært som erstatningsenhet.
I en slik enhet monteres enkelt toppmonterte sprøyter som er elektronisk kontrollert. På denne måten får du et EFI-system ved bare å bytte ut forgasseren.