Hvordan lufte bremsene? (og koblingen)

Informasjon om å lufte bremsene på en bil
- Hvorfor lufter man bremsene / koblingen?
- Slik lufter du bremsene / koblingen
- Luft i bremsesystemet
- Bilen drar skjevt ved bremsing
1 ▼
Hvorfor lufter man bremsene / koblingen?
Du lufter bremsene dine for å fjerne fukt som har kommet inn i systemet. Bremsesæbe må byttes ut med jevne mellomrom, ettersom bremsesæbe absorberer fukt over tid. Dette skjer uansett om et kjøretøy har blitt kjørt 20.000 mil eller har stått i et garasje i ett år.
"Væskeforurensning" i bremsesæben er et resultat av tid og luftfuktighet og har ingenting å gjøre med kjørelengden. Fukt kommer inn i bremsesystemet gjennom tetninger og gjennom mikroskopiske porer i slangene. Fukt kommer inn i systemet hver gang væskebeholderen åpnes, noe som er en god grunn til å ikke åpne den unødvendig.
Luften må avleires fordi den er komprimerbar og vil resultere i en myk, "svampete" bremsepedal med dårlig bremseytelse som følge.
2 ▼
Hvordan du lufter bremsene / koblingen
Lufte bremsene:
- Trinn 1 - Grunnleggende
Begynn alltid i hjørnet lengst unna føreren og arbeid deg mot føreren / hovedsylinderen (høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran). Husk: Begynn med bremsekaliperet lengst unna hovedsylinderen og arbeid deg mot hovedsylinderen.
Finn deretter avluftningsskruen (avluftningsventilen) på den bakre bremsekaliperen.
Fest en bit gjennomskinnelig slange til nippelen på avluftningsskruen. Plasser den andre enden av slangen i en flaske, gjerne fylt med bremsevæske slik at enden på slangen kan ligge under overflaten.
Ta deretter et verktøy for å åpne avluftningsskruen.
Plasser flasken for spillvæske oppå bremsekaliperen. Hold flasken med den ene hånden og ta tak i verktøyet med den andre hånden.
- Trinn 2 - Prosedyre
La deretter en kompis legge trykk på bremsepedalen og hold den stadighet trykket ned.
Åpne deretter avluftningsskruen ¼ omdreining for å slippe ut væsken i avløpsslangen. La ALDRI kompisen slippe bremsepedalen mens skruen er åpen, sørg for å STENGE skruen først og slipp opp bremsepedalen etterpå. Se etter luftbobler i flasken.
Fortsett denne prosessen til det ikke kommer flere luftbobler i flasken.
Sørg for å kontrollere bremsevæskenivået i beholderen etter at du har luftet hvert hjul, og sørg for å holde væskenivået på MAX-linjen.
Gå deretter videre til neste hjørne og gjenta alle trinnene.
Husk! høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran.
- Trinn 3 - Fullføring
Rengjør deretter med bremserens og tørk av til det er tørt.
SPRAY IKKE BREMSERENS PÅ BREMSERINGER, GUMMI- ELLER PLASTDELER.
Hold alltid rent og tørt, så blir det mye lettere å oppdage lekkasjer.
Test bremsepedalen for en fast følelse, og hvis alle trinnene er fulgt, er du nå ferdig med å lufte bremsene dine.
Håndter all brukt bremsevæske på en korrekt og ansvarlig måte.

BS = Avluftningsskrue = Luftnippel
SC = Slave-sylinder = Slavcylinder
FR = Væskebeholder = Bremsevæskebeholder
MC = Hovedsylinder = Huvudcylinder
CP = Koblepedal = Kopplingspedal
Luft fester seg i de høyt plasserte punktene i et bremsesystem og koblingssystem. Med det sagt trenger det ikke å være de høyeste punktene. Se bilde for eksempel på hvor luft kan feste seg:
- Slave-sylinder
- Bremserør med høy plassering
- Hovedsylinder
2. Hvordan forebygger jeg disse problemene?
- Slave-sylinder
Monter en luftnippel på slave-sylinderen eller høyere plassert enn slave-sylinderen. - Bremserør med høy plassering
Sen bremserøret slik at det er så lavt plassert som mulig. - Hovedsylinder
Sørg for at bremsevæskebeholderen er plassert over hovedsylinderen.
3. Hvilke produkter finnes?
- Slave-sylinder
Bruk denne luftnippel for å kunne lufte koblingen enkelt. Slang bygger du her. - Bremserør med høy plassering
Bremserør, fester og verktøy for dette finner du her. - Hovedsylinder
Bruk hovedsylinder med innebygd beholder eller disse eksterne beholdere.
3 ▼
Luft i bremsesystemet
- Lokket sitter på beholderen
Glem ikke å skru av lokket til beholderen ved lufting. - Hovedsylinderens stempel er trykket inn i hvileposisjon
Hvis pedalens hvileposisjon gjør at hovedsylinderens stempel er litt trykket inn, kan det begrense innstrømningen av ny væske, og lufting kan bli vanskelig. - Slave-sylinder eller bremsekolver er ikke i sitt ytterste hvileposisjon.
Dette betyr at det finnes et spill før slave-sylinder / kolver når sitt arbeidsområde. Da blir pedalens vei unødvendig lang, og det oppleves som slakk/luft i systemet. - Lekkasje i bremsesystemet
Noen ganger kan lekkasjer være vanskelige å finne. Lekkasje bør være synlig, men er ikke alltid helt åpenbart. - Luftlommer i bremserør/slange
Noen ganger når systemet er ombygd, kan den høyeste punkten i bremsesystemet være i en slange eller bremserør. Der kan en luftlomme dannes, og siden det ikke finnes noen luftnippel, kan det være vanskelig å bli kvitt denne luften. Prøv da med forskjellige luftingsmetoder.
1. To kompiser som hjelper der en trykker på pedalen og en skrur på luftnippel.
2. Bremse/koblingsbeholder trykksettes.
3. Vakuumsug luftnippel.
Hvis luftlomma likevel ikke slipper, må rør/slange dras på et annet sted. Hvis det ikke går, må en luftnippel monteres på den høyeste punkten slik at luften kan luftes ut av systemet.
4 ▼
Bilen drar skjevt ved bremsing
Hvis bilen drar skjevt ved bremsing, er det noe som skiller mellom venstre og høyre side av bilen. Her nedenfor lister vi noen vanlige problemer.- Hjulinnstilling
- Bremseklosser
- Bremserør
- Bremsekaliper, glidestifter, kolver osv.
- Bremselufting
- Andre restriksjoner i bremsesystemet.
OBS. Det spiller ingen rolle om slanger eller rør er forskjellige lengder mellom de ulike sidene.
▼
▼
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Deler og clutch
- Bremsebølge
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsesylinder: Hvilken størrelse skal jeg ha på hovedbremsesylinderen min?
- Bremsevæske: informasjon
- Carbotech: Velg riktige bremseklosser
- Hvordan lufte bremsene dine?
- Installasjon fördelningsventil
- Kone bremserør