Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde
 

Hvordan konusere et bremserør (dobbelkonus)

Hvordan lage en dobbelkonus på et bremserør i tre enkle trinn. På bilde nummer to ser du et eksempel på en dobbelkonus som er montert i bremserørsnippel hun og han.

  1. Dobbelkonus
  2. Bremserørsnippel
  3. DIN vs SAE bremserør
 
 
 

1

Dobbelkonus

Denne har mange navn. Dobbelkonus / SAE dobbel flare / Inverted flare. Viktigst her er at du får doble lag med bremserør og at det blir som nummer 4 på bildet.

Trinn for trinn ser du enkelt hvordan denne dobbelkonusen lages.


Et bremsesystem skal bruke dobbelkonus for sikkerheten. -Ikke enkelkonus.

 
 

2

Bremserørsnippel

Her ser vi hvordan en dobbelkonus passer i en bremserørsnippel. Uansett om du bruker en nippel med innvendig eller utvendig gjenge, er det viktig at bremserørsnippelen har en fasning som tilsvarer konusen på bremserøret.

Se bilde for eksempel.

 
 

3

DIN vs SAE bremserør

På bildet kan vi enkelt se hva som skiller en DIN-nippel / konus fra en SAE.

SAE
Bremsenippel og bremserørskonus har en ~45 graders helling på setet.

DIN
Bremsenippel og bremserørskonus har en 90 graders vinkel på setet.

Også konusen på bremserøret som kobler mot resten av systemet skiller seg litt.

Går det å blande DIN og SAE konuser?

Disse fungerer sammen, men man skal ikke blande dem da dette setter bremsesystemets sikkerhet i fare.