Hvordan konusere et bremserør (dobbelkonus)
Hvordan lage en dobbelkonus på et bremserør i tre enkle trinn. På bilde nummer to ser du et eksempel på en dobbelkonus som er montert i bremserørsnippel hun og han.
- Dobbelkonus
- Bremserørsnippel
- DIN vs SAE bremserør
1 ▼
Dobbelkonus
Denne har mange navn. Dobbelkonus / SAE dobbel flare / Inverted flare. Viktigst her er at du får doble lag med bremserør og at det blir som nummer 4 på bildet.
Trinn for trinn ser du enkelt hvordan denne dobbelkonusen lages.

Et bremsesystem skal bruke dobbelkonus for sikkerheten. -Ikke enkelkonus.
2 ▼
Bremserørsnippel
Her ser vi hvordan en dobbelkonus passer i en bremserørsnippel. Uansett om du bruker en nippel med innvendig eller utvendig gjenge, er det viktig at bremserørsnippelen har en fasning som tilsvarer konusen på bremserøret.
Se bilde for eksempel.

3 ▼
DIN vs SAE bremserør
På bildet kan vi enkelt se hva som skiller en DIN-nippel / konus fra en SAE.
SAE
Bremsenippel og bremserørskonus har en ~45 graders helling på setet.
DIN
Bremsenippel og bremserørskonus har en 90 graders vinkel på setet.
Også konusen på bremserøret som kobler mot resten av systemet skiller seg litt.
Går det å blande DIN og SAE konuser?
Disse fungerer sammen, men man skal ikke blande dem da dette setter bremsesystemets sikkerhet i fare.

▼
▼
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Deler og clutch
- Bremsebølge
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsesylinder: Hvilken størrelse skal jeg ha på hovedbremsesylinderen min?
- Bremsevæske: informasjon
- Carbotech: Velg riktige bremseklosser
- Hvordan lufte bremsene dine?
- Installasjon fördelningsventil
- Kone bremserør