4-lenke fjæring

Informasjon om 4-lenke / fyrlenke fjæring.
- Hva er 4-lenke
- Ulike typer av multilink fjæring
- Bygge 4-lenke
1 ▼
Hva er 4-lenke
4-lenke er en type opphengning til bakvagnen som oftest brukes innen dragracing.Man bruker 4-lenke opphengning for å kunne justere en bakaksel sin bevegelse og unngå bevegelser fra side til side samt frem og tilbake. Men fyrlenke kan gi deg alt dette, men fortsatt bevare bevegelsen opp og ned. Man bytter ofte til 4-lenke opphengning med coilovers i stedet for bladfjæring for å få bedre ytelse i fjæringen. Også andre typer hjulopphengning bytter til 4-lenke på grunn av justerbarhet ved dragracing.
En 4-lenke opphengning er justerbar ved 4 ulike punkter mot bakakslen og like mange opphengninger mot chassiset. Ved å justere bevegelsesmønster får du nye muligheter til grep som original hjulopphengning ikke hadde. En 4-lenke opphengning er vanskelig å justere optimalt og tar tid å lære seg, men etter tester på banen er fordelene mange når du først begynner å finne rett.
2 ▼
Ulike typer av multilink fjæring
Triangel / triangulert 4-lenke- Ingen bevegelse fra side til side.
- Du kan kjøre med et veldig stramt spill mellom skjermer og dekk.
- Tillater mer fleksibel installasjon.
- Men du kan få problemer med dragning av eventuelt eksossystem.
- Kan oppleves som enklere montering da de kan installeres mest fleksibelt, da du kan ligge veldig nært rammen og de overliggende går i linje med det undre.
- Krever et "panhard-stag" eller wattlenke for å unngå bevegelser i sidled, noe som krever et noe mer tilpasset avstand mellom dekk og skjermer.
- Beste løsningen ved dragracing.
3 ▼
Bygge 4-lenke
Når du skal bygge 4-lenke på bilen din, finnes det universalkit å kjøpe, men også løse deler som rør og uniballer når man bygger dette selv.Når du bygger 4-lenke, er det viktig å måle inn slik at bakakslen sitter på riktig posisjon slik at høyde og pinjongvinkel blir riktig.