Monteringsanvisning Svinghjul

Vi anbefaler alltid at en erfaren mekaniker monterer svinghjulet etter at følgende kontroller er gjort nøye.
- Kontroller svinghjulet
- Startkrans på svinghjul
- Triggerkrans på svinghjul
- Sliteflate med original kobling
- Sliteflate med performance kobling
- Svinghjullager
- Montering av trykkplate
- Slavsylinder
- Skruer
- Svinghjulsbolter
- Endelig kontroll
1 ▼
Kontroller svinghjulet
Kontroller det nye svinghjulet og sammenlign med det gamle. Kommer dette til å passe?
Legg svinghjulene på en plan overflate ved siden av hverandre med anleggsflaten som skal være mot veivakselen nedover. Her kan man enklere kontrollere om trigger, startkrans, sliteflate, monteringsflate med mer stemmer overens med det gamle svinghjulet i høyden og diameter.
2 ▼
Startkrans på svinghjul
Har man det eksisterende svinghjulet, er en kontroll av om startkransen passer enkel. Hvis man ikke har det gamle svinghjulet eller eksakte mål, blir det vanskeligere å kontrollere om startkransen passer. Da må svinghjulet rett og slett monteres og kontrolleres deretter. Dette er vanskelig å gjøre på en god måte, så det er anbefalt å ha et originalt svinghjul. Når svinghjulet deretter er montert, skal spillet mellom drevet og startkransen helst ikke være større enn ~1mm, da skader kan oppstå over tid.

3 ▼
Triggerkrans
Har svinghjulet en triggerkrans, så kontroller nøye høyden fra veivakselens anleggsflate til toppen på trigger samt bredde og diameter, akkurat som man gjør med startkransen. Kontroller også hvor "missingtooth" sitter i forhold til svinghjullets styrpinne mot veivakselen. Dette for at man skal kunne bruke originalinnstillinger for trigger og slippe å måle inn nye verdier, selv om det også fungerer utmerket med en ettermarkeds ECU. Mange svinghjul har asymmetrisk bolt mønster. Giveren skal sitte med et spill mindre enn ~1mm fra svinghjullets triggerkrans.

4 ▼
Sliteflate med original kobling
Brukes en original kobling, skal det nye svinghjulets sliteflate være på samme høyde som det gamle (+- noen mm er som regel ok). Dette for at original lamell splines/nav skal få 100% inngrep på girkassens inngående aksel.
5 ▼
Sliteflate med performance kobling
Brukes en performance / motorsport / spesialkobling, må det nye svinghjulets sliteflate måles nøye inn. Man kan ikke ha koblingen for langt fra motoren, for da kan trykkplaten ta imot mot girkassens sprengkåpe. Man kan heller ikke ha koblingen for langt fra girkassen, for da får kanskje ikke lamellnav/splines 100% inngrep på girkassens inngående aksel.

6 ▼
Svinghjullager
De aller fleste svinghjul har et stødlager i sentrum for girkassens inngående aksel. Da trenger man aldri å bekymre seg for at lamellnavet ikke får fullt inngrep mot girkassens inngående aksel. Inngående aksel får også utmerket støtte, men dette stiller store krav til at alt annet er korrekt montert når det gjelder retthet/balanse.

7 ▼
Montering av trykkplate
De aller fleste svinghjul har styrstifter som sentrerer trykkplaten slik at vibrasjoner ikke oppstår. Kontroller at disse brukes, da ubalanse i koblingen kan forårsake store problemer.
8 ▼
Slavsylinder
Hvis en performance / motorsport / spesialkobling brukes, vil sannsynligvis også urtrampningslageret måtte justeres inn eller ut.

9 ▼
Skruer
Skruene / boltene som brukes for å montere svinghjul og kobling skal være 12,9 eller høyere kvalitet. Styrstifter skal brukes for å avlaste boltene. Hvis ikke styrstifter brukes, må boltene ha god passform i svinghjulet, ellers risikerer de å gå av hvis klemforbindelsen slipper.