Intercooler guide

Informasjon om intercooler
- Hva gjør en intercooler
- Hva består en intercooler av?
- Hvordan fungerer en intercooler?
- Montere intercooler
- Intercooler flyt
- Materiale
1 ▼
Hva gjør en intercooler?
En intercooler forklart i 3 korte steg:- En intercooler / ladeluftkjøler kjøler innsuget luft i en overladet forbrenningsmotor.
- Luften som går fra turboen til motoren er varm og bør kjøles, da kaldere luft har høyere tetthet og mer oksygen.
- Mer oksygen i motoren muliggjør høyere virkningsgrad / motoreffekt.
Mer informasjon om dette:
1. Turbo
Motorens varme eksosgasser driver turboen og gjør at overladet frisk luft kan presses inn i motoren. Den friske luften varmes raskt opp av den varme turboen. Derfor brukes en intercooler for å kjøle innsuget luft igjen.
2. Intercooler
En intercooler brukes for å kjøle innsuget luft i en overladet forbrenningsmotor. Luften kjøles ned fordi kald luft har høyere tetthet og mer oksygen enn varm, og gir derfor en høyere virkningsgrad i motoren.

3. Motor
Her kan man se et overgripende bilde der turboaggregat, intercooler og motor er sammenkoblet. Uten denne intercooleren ville innsuget luft vært varmere med lavere virkningsgrad som resultat.

2 ▼
Hva består en intercooler av?
En intercooler består kort sagt av 3 ting:- Cellepakke
- Gavler
- Koblinger
Mer informasjon om dette:
1. Cellepakke
Cellepakka er den delen som kjøler innsuget luft. Den består av celler der hvert annet lag er vridd 90 grader. Dette er for at turboens varme luft skal krysse den omgivende luften som fungerer som kjøling før den når motoren.

2. Gavler
Gavlene sveises mot cellepakka og muliggjør at trykkrør kan kobles sammen med hjelp av koblinger. Gavlene kan formes litt som man vil, men
3. Koblinger
Koblinger ut fra en intercooler / gavel kan variere i størrelse, men også typen av kobling kan variere. Noen ganger brukes koblinger for silikonslanger, og noen ganger Hurricane clamps.

3 ▼
Hvordan fungerer en intercooler?
Varm innsuget luft (Charge air Passages) - Fra turboen presses varm luft inn gjennom den ene siden av intercooler cellepakken.Kjølt innsuget luft (Charge air passages) - Den varme innsuget luften fra turboen har krysset med den omgivende luften gjennom intercooler/cellepakke og er nå kjølt.
Omgivende luft (Ambient air passages) - Den omgivende luften presses med fartsvinden gjennom cellepakken/intercooler og kjøler varm innsuget luft.

4 ▼
Montere intercooler
Siden en intercooler har mange skjøter mellom alle kjøleelementer og er sveist i endene, er det viktig å montere denne i gummifester. Dette for å minimere støt og vibrasjoner.
En lekkende intercooler kan være vanskelig å reparere, så hvis den ikke kan sveises, gjør en god montering fra starten av for å få en lang levetid på cellepakka og intercooleren.

5 ▼
Intercooler flyt - Tips
Et tips som gjelder alle lignende typer av kjølere.
For maksimal kjøling av innsuget luft må omgivende luft kunne passere gjennom cellepakken uten hindringer.
- Den omgivende luften tar den enkleste veien, så sørg for å lede den gjennom cellepakken ved å styre luften dit du vil. Effektiviteten på en intercooler kan økes betydelig bare ved å lede luften skikkelig.
- Omgivende luft som ledes gjennom intercooleren må også kunne ledes bort for ikke å fungere som blokkering. Hvis dette skjer, vil effektiviteten synke igjen.
- Hvis andre kjølere monteres foran eller bak, vil effektiviteten senkes, da ikke like mye omgivende luft kan passere gjennom.
Konklusjonen er at omgivende luft skal styres gjennom cellepakken og kunne flyte uhindret gjennom og deretter derfra.
6 ▼
Materiale
En intercooler kan produseres i mange forskjellige materialer avhengig av produsent, men den absolutt vanligste kombinasjonen på ettermarkedet for bar and plate-typen er følgende.
Cellepakke
Bar and plate cellepakke er nesten utelukkende laget av 3000-serien av aluminiumlegeringer. 3003 og 3005 er de vanligste her. Denne legeringen har veldig høy sveisebarhet.
Tanker
Er sidene på en intercooler støpt, så brukes oftest A356. Skal de sveises, bør helst samme legering brukes sammen.
Eksempel:
Er cellepakken laget av 3003 legering, bør også tankene lages i denne legeringen.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor