Motorlager informasjon

Her skal vi gå igjennom forskjellige spørsmålsstillinger som kommer opp når man snakker om motorlager.
- Ulike typer motorlager
- Lagerspill
- Hvordan måler man lagerspill
- Oljetrykk / Valg av olje
- Overdimensjon
- KING Racing lager artikkelnummer benevning
- ACL lager artikkelnummer benevning
- Hvordan vet man om det er standard lagerspill?
- Hvordan vet man om det er større lagerspill?
- Hvordan vet jeg at et motorlager er slitt?
- Hva skjer når et motorlager går i stykker?
- Hva gjør at motorlager slites ut eller går i stykker?
- Kan man bare bytte ut defekte motorlager?
- Kan jeg blande lagerhalvdeler med forskjellige spill?
- Hvorfor skifter lagerhalvdeler i farge?
- Er notchen på lagret til for å hindre at lagret snurrer?
- Hvorfor kommer enkelte ramlager med løse aksiallager og andre med innebygde?
- Hvorfor har enkelte lager bare aksiallager i én lagerhalvdel og ikke i begge?
- Mine lagerhalvdeler har passhull (dowel hole)?
- Hvor mye aksialspill skal det være?
- Kan jeg bruke plastigauge for å måle lagerspill?
- Sammenlign motorlager
1 ▼
Ulike typer motorlager
Det finnes forskjellige typer motorlager, og de kan kort oppsummeres i tre hovedkategorier:
Ramlager
Veivlager
Aksiallager
I tillegg til disse finnes det også mange ulike typer avhengig av motor, som kamakselager og forskjellige typer lager til balanseaksler, men de tre ovennevnte er de vanligste.
Hvorfor ikke bare bruke originale lager med standard lagerspill eller ekstra lagerspill?
Et såkalt "race" lager eller ettermarkedslager har ofte finere materialvalg og er fra starten av bygget for å tåle høye belastninger som oppstår ved trimmet motorer med høyere forbrenningstrykk og dermed høyere belastning for lageret.

2 ▼
Lagerspill
Når man skal velge lager, kommer spørsmålet om hvilket lagerspill man skal velge. Lagerspill er mellomrommet mellom lageret og veivakselen.
Ulike typer lagerspill kan se slik ut:
- H = 0.0125mm (.0005”) - Standard (STD) samme eller lignende lagerspill som original.
- HX = 0.025mm (0.001”) - Større lagerspill enn original.
Ulike typer lagerspill benevnes forskjellig av ulike produsenter.
Ovenfor kan vi se et eksempel der ACL bearings benevner sine lagerspill med H eller HX, mens KING bearings benevner sine med STD for standard og STDX for større lagerspill. Bilprodusenter pleier bare å oppgi det lagerspill som brukes når man kjøper originale lagre.
Er større lagerspill bedre?
En vanlig misforståelse er at større lagerspill er bedre på en trimmet motor. Slik er det ikke. Dette er høyst individuelt for hvordan man skal bruke motoren og hvilke andre komponenter som brukes.
Hvilket lagerspill skal man bruke?
Hvilket lagerspill som skal brukes avhenger av mange forskjellige faktorer, men lenger ned på siden kommer informasjon om noen nøkkelfaktorer som spiller en stor rolle i valget av lagerspill.

3 ▼
Hvordan måler man lagerspill
1. Monter lageret i motoren og stram sammen lagerhalvdelene med angitt åtdragningsmoment. Her skal ikke veivakselen være montert. Mål nå hulldiameteren med en mikrometer eller hullindikator.
2. Mål veivakselens tappdiameter.
3. Forskjellen blir lagerspillet. Dette lagerspillet kontrolleres med Flexigauge.
Plastigauge / Flexigauge
Plastigauge og Flexigauge er en type plastbit som plasseres mellom lageret og veivakselen. Lagerhalvdelene monteres deretter med det åtdragningsmoment som skal brukes. Plastbiten mellom veivaksel og lager vil nå bli flatet til. Demonter deretter lagerhalvdelene for å kunne måle plastbitens bredde med den medfølgende målepinnen som presenterer lagerspillet på skalaen.

4 ▼
Oljetrykk / Valg av olje
Høyere lagerspill = lavere oljetrykk
En stor faktor når man snakker om lagerspill er oljetrykket. Hvis et større lagerspill velges, vil oljetrykket synke hvis man holder andre komponenter uforandret, da mer olje tillates å evakuere mellom lager og veivaksel. Kan man akseptere det lavere oljetrykket, er det greit, men man skal være godt klar over at lavere oljetrykk gir mindre toleranser og høyere risiko for mekanisk kontakt.
Tjukkere olje
Hvis man har valgt større lagerspill av ulike årsaker, er en tjukkere olje (annen viskositet) en måte å opprettholde oljetrykket. Dette måles med en oljetrykkmåler som er pålitelig. Målingene skal gjøres på tomgang opp til høyeste omdreininger med nøye overvåking slik at oljetrykket holdes innenfor toleransene.
Oppgradert oljepumpe
Ved større lagerspill kan en oppgradert oljepumpe være en løsning for å opprettholde oljetrykket. Derfor er også en oppgradert oljepumpe en vanlig oppgradering ved lager med større lagerspill.

5 ▼
Overdimensjon lager
Slipet veivakseltapp
Ved et motorras eller på annen måte skadet veivaksel, slipes veivakseltappen for å fjerne den skadde overflaten. Da blir veivakseltappen mindre i diameter. Dette gjør at lagerspillet automatisk blir større hvis dimensjonen på de tilsvarende lagerhalvdelene ikke justeres opp. Å justere lagerspillet til standard kalles for overdimensjon på lager. Ved en slipt veivaksel brukes overdimensionslager selv om man skal ha større lagerspill.
Overdimensjonen skrives ut direkte i klartekst og kan se slik ut i både millimeter og tommer:
- 0,025mm
- 0,25mm
- 0,50mm osv.
6 ▼
KING Racing lager artikkelnummer benevning
Performance motorlager
- Lagertype
- Antall lagerhalvdelar i ett sett
- Lagerkode
- Materialtype
- Lagerfunksjoner
- Dimensjoner
- Strekkode
- Kode for online aktivering
7 ▼
ACL lager artikkelnummer benevning
Siste bokstav i artikkelnummeret angir lagerspillet på ACL Race series motorlager ifølge nedenfor:
H = 0.0125mm (.0005”)
HX = 0.025mm (0.001”) - Med ekstra lagerspill
HD = 0.0125mm (.0005”) - Med ekstra plassholdere
HXD = 0.025mm (0.001”) - Med ekstra lagerspill og ekstra plassholdere
8 ▼
Hvordan vet man om det er standard lagerspill?
ACL og KING angir standard lagerspill med endelsen -STD i sitt artikkelnummer.
OEM lager pleier å ha ulike benevninger for standard lagerspill.
9 ▼
Hvordan vet man om det er større lagerspill?
ACL angir større lagerspill med endelsen HX i sitt artikkelnummer.
King angir større lagerspill med endelsen X i sitt artikkelnummer.
Disse endelsene i artikkelnummeret gir .001” (0.025mm) ekstra lagerspill.
10 ▼
Hvordan vet jeg at et motorlager er slitt?
En bankelyd fra motoren og / eller et lavere oljetrykk enn normalt.
11 ▼
Hva skjer når et motorlager går i stykker?
Motorens bevegelige deler får kontakt med motorlageret og skaper slitasje som avgir metallbiter/metallspåner. Nå lekker mer olje ut fra lagerbanen, og en bankelyd kan ofte høres.
12 ▼
Hva gjør at motorlager slites ut eller går i stykker?
For lavt oljetrykk eller for varm olje er de vanligste årsakene til lagerslitasje. I begge tilfeller kan ikke en oljefilm opprettholdes mellom bevegelige og faste deler, noe som resulterer i ødelagte lager / motor.
13 ▼
Kan man bare bytte ut defekte motorlager?
Når et motorlager går i stykker, må de bevegelige delene nøye kontrolleres for slitasje, så det er stor risiko for at disse må bearbeides før motoren monteres sammen igjen.
14 ▼
Kan jeg blande lagerhalvdeler med forskjellig spill?
Ja, det er vanlig å justere lagerspill ved å blande to lagerhalvdeler. Da får man midt mellom standard og .001” (0.025mm) spill, dvs. 0,0125mm. Maksimal forskjell mellom lagerhalvdelene skal ikke være over .0005" (.013mm). Den tykkere lagerhalvdelen skal monteres der den største kraften er = i selve staken og ikke i overfallet.
15 ▼
Hvorfor skifter lagerhalvdeler i farge?
Det siste stadiet ved produksjonen av motorlager er galvaniseringen. I denne fasen endres lagerets utseende til en mørk "slitt" farge som kan variere fra svart / brun / blå / kobber. Denne fargingen sitter bare i ytatomene og har ingen effekt på lagerets ytelse. Misfargingen kan også ta forskjellige former og se ulik ut fra lager til lager. Derfor kan man være rolig når man åpner en ny pakke med krympplast fra produsenten, at alt er som det skal. Sørg bare for å måle lagerspill og toleranser som vanlig!
16 ▼
Er notchen på lagret til for at lagret ikke skal snurre?
Nei, notchen er kun der for at lageret skal sitte 100% på plass. Mange nyere applikasjoner har helt fjernet notchen.
17 ▼
Hvorfor kommer enkelte ramlager med løse aksiallager og andre med innebygde?
Dette avhenger helt av hvordan OEM-produsenten har gjort det. Hvis det er fordeler med å endre dette, så er det gjort.
18 ▼
Hvorfor har enkelte lager bare aksiallager i én lagerhalvdel og ikke i begge?
I de tilfellene hvor bare én halvdel har aksiallager, har OEM-produsenten bestemt at denne lageryten er tilstrekkelig for å tåle de aksiale belastningene.
19 ▼
Mine lagerhalvdeler har passhull (dowel hole)?
Det er vanligvis bare den nedre lagerhalvdelen som sitter i stakens overfall som har passhull, såkalt "dowel hole".
20 ▼
Hvilket aksialspill skal det være?
Opp til 70mm akseltapp: 0.10 – 0.15 mm (.004” - .006”)
70 - 90mm akseltapp: 0.15 – 0.20 mm (.006” - .008”)
Over 90mm akseltapp: 0.20 – 0.25mm (.008” - .010”)
21 ▼
Kan jeg bruke plastigauge for å måle lagerspill?
Ja, plastigauge er et bra verktøy for å få en grov oppfatning av lagerspillet. Det er et must for å vite at lagerspillene er ok. Vil man få dette 100%, bør hensiktsmessige verktøy brukes for å måle inn lageret.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor