Montering av veivstaker

Informasjonen er delt opp i følgende kategorier
- Åtdragningsmoment veivstaker
- Hvor mye effekt klarer en veivstake?
- Trenger man å bearbeide veivstaker før montering?
1 ▼
Åtdragningsmoment veivstaker
3/8" veivstaksbolter fra ARP anbefales med 55 ft-lbs (75 Nm), men dette er generelle retningslinjer. De fleste produsenter av veivstaker ønsker lavere moment på boltene. 61 Nm er et vanlig verdi her.
En annen produsent av veivstaker skriver følgende:
ARP 2000 5/16 Lengde: 1.500" Strekk: .0055" - .0060" Moment (ft/lb): 30 Nm: 41
ARP 2000 3/8 Lengde: 1.500 Strekk: .0050" - .0055" Moment (ft/lb): 45 Nm: 61
ARP 2000 3/8 Lengde: 1.600 Strekk: .0062" - .0065" Moment (ft/lb): 45 Nm: 61
ARP 8740 7/16 Lengde: 1.600 Strekk: .0050" - .0055" Moment (ft/lb): 65 Nm: 88
ARP L19 * 3/8 Lengde: 1.500 Strekk: .0060" - .0065" Moment (ft/lb): 50 Nm: 68
2 ▼
Hvor mye effekt klarer en veivstake?
En av de vanligste spørsmålene vi får om veivstaker er hvor mye effekt en veivstake klarer. Det finnes ikke noe korrekt svar på det, selv om mange produsenter og forhandlere oppgir tall. Noen faktorer som påvirker levetid og holdbarhet er følgende:
Design
Hvis veivstaken har en kjent design med I-profil eller H-profil, klarer konstruksjonen ofte mer effekt enn andre motordeler tåler.
Busning i lille enden
Lille endens busning er en annen flaskehals. De fleste merkeveivstaker bruker kjente, velprøvde materialer som tåler mer effekt enn det meste. Men denne busningen kan i ekstreme trykk måtte byttes ut av et motorverksted. Nå er det ofte lettere å kjøpe nye veivstaker, men det avhenger helt av situasjonen.
RPM
Motorens omdreininger er kanskje det som belaster en veivstake mest, i tillegg til tidlig tenning. Når kolven snur i øvre dødpunkt, oppstår det enorme belastninger på kolvbulten og veivstakens busning i lille enden. Ofte handler det om krefter målt i tonn (1000 kg).
Mapping/Tenning
I tillegg til omdreininger, er tidlig tenning også en årsak til høye forbrenningstrykk som lett kan ødelegge en motor/veivstake.
Oljefilm
Veivstakens store ende og veivlager er utdelt på et større område, og olje filmen / oljetrykket må opprettholdes for at ikke veivstake/motor skal gå i stykker.
Veivstaksbolt
Veivstaksbolter som går av, har vi alle hørt om. Utmatting eller kvalitet som ikke holder mål er to årsaker til at en veivstake ikke klarer en viss motoreffekt over tid.
Veivstakens overfall
En design som beskrevet ovenfor er gjennomgående også i veivstakens overfall, denne er da såpass dimensjonert at den klarer høye omdreininger. Men teoretisk sett kan høye omdreininger og en tung kolv få hvilket overfall som helst til å gå av, noe vi kommer til ved montering.
Montering
Når alle de ovennevnte delene er riktige for formålet, er det bare monteringen som gjenstår. Ingen av de nevnte tingene redder en motor som er feilmontert. Sørg for å tilpasse deler og montering etter formålet.
3 ▼
Trenger man å bearbeide veivstaker før montering?
Veivstaker kommer ofte med litt mindre spill enn det som trengs. Dette er fordi det er lettere å bore opp spillet i busningen i lille enden. Hadde spilet vært for stort, ville hele busningen måtte byttes for å få mindre spill.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor