Tenning system - Informasjon

Tenningssystem. De ulike delene og hvordan det fungerer.
- Tenningssystem
- Vanlige problemer
- Tenningssekvens V8 motor
1 ▼
Tenningssystem
Hver tennspole som ikke har innebygd tennsteget, må ha en tilkobling mellom ECU og tennspolen. Det er vanlig med tennsteg som driver flere tennspoler.
Fordeler system
Fordeleren i dette systemet deler ut energien fra tennspolen ut til tennpluggene. Det finnes forskjellige typer fordelere med eller uten innebygd tennspole.
ECU -> Tennspole -> Fordeler -> Tennkabler -> Tennplugger
Separat tennspole / tennspoler
Styringssystemet sender ut signaler til en eller flere tennspoler som
ECU -> Tennspole -> Tennkabler -> Tennplugger
COP - Coil On Plug
Styringssystemet sender ut signaler til hver tennspole som har innebygd tennsteg og sitter montert direkte på tennpluggene.
ECU -> Tennspole -> Tennplugg
2 ▼
Vanlige problemer
Tennspole
Hvis tennspolen ikke har likestrøm til batteriet eller dårlig motorjord, kan det ikke leveres nok høy energi, noe som resulterer i en svakere gnist.
Fordeler
Rotor og fordelingslokk er slitt og bør byttes ut. Sørg for å dimensjonere disse etter styrken på tennspolen. En kraftig tennspole i kombinasjon med høyere turtall genererer mye varme, noe som får rotor og fordelingslokk til å slites for tidlig.
Tennkabler
Dårlig kontakt kan skade tennkabler og andre komponenter.
Tennplugger
Tennplugger kan få problemer av mange forskjellige årsaker. Et problem kan være fet drivstoffblanding og dårlig tennspole som ikke kan generere en god nok gnist.
Ofte kan flere små problemer bli til et større.
3 ▼
Tenningssekvens V8 motor
En liste over tenningssekvens på de vanligste V8-motorene.
Før nummerering av sylindere. Ulike produsenter nummererer sylindere forskjellig, vær nøye med å sjekke dette før noe kobles til!
Chevrolet nummererer sine sylindere som følger:
Venstre 1-3-5-7
Høyre 2-4-6-8
Sylinderen 1 er alltid lengst fremme på førersiden.
Ford nummererer sine sylindere som følger:
Venstre: 5-6-7-8
Høyre: 1-2-3-4
Sylinderen 1 er alltid lengst fremme på passasjersiden
Her er en liste med tenningssekvenser for vanlige V8-motorer.
- AMC
Rotasjon medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - Buick (ikke "nail head")
Rotasjon medurs
1-8-4-3-6-5-7-2
- Buick "nail head" 401, 425
Rotasjon medurs
1-2-7-8-4-5-6-3 - Chevy (ikke LS)
Rotasjon medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - GM LS-motorer
1-8-7-2-6-5-4-3 - Chrysler Small block
Rotasjon medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - Chrysler Big block og Hemi
Rotasjon motur
1-8-4-3-6-5-7-2 - Hemi (nye)
1-8-4-3-6-5-7-2 - Ford "flat head"
1-5-4-8-6-3-7-2 - Ford Y block
1-5-4-8-6-3-7-2 - Ford 289, 302FE, 429, 460
1-5-4-2-6-3-7-8 - Ford 5,0L EFI, 351W, 351, 400
Rotasjon motur
1-3-7-2-6-5-4-8 - Ford
1-3-7-2-6-5-4-8 - Oldsmobile
Rotasjon motur
1-8-4-3-6-5-7-2 - Pontiac
Rotasjon motur
1-8-4-3-6-5-7-2
▼
▼
-
Motorstyring / Elektrisk
- Installer motorstyring
- Motorkontrollsystem / ECU: De ulike delene tilgjengelig
- Temperatursensor - Informasjon
- Tenningssystem Informasjon
- Trykksensor - Informasjon
- Eksostemperatursensor - EGT Sensor
- Kjølevifte bil - Informasjon
- Knapper - Brytere - Informasjon
- Kontakter - Informasjon
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relé - Informasjon
- Reléboks - Sikring sentral
- CAN protokoll - Canbus
- Etanolsensor - Informasjon
- Målere og Dash
- Triggersensor informasjon
- Dimensjonering av kabel [og valg av sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tennspole?