Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Temperaturgiver - Informasjon

 
 

Her får du en oversikt over hvordan en temperaturgiver fungerer og hva man skal tenke på.

Denne typen giver kalles Temperaturgiver, Temperatursensor, Tempgiver, CLT og Tempsensor.

De forskjellige kategoriene om temperatursensor.

  1. Hva gjør en temperatursensor
  2. Ulike typer
  3. Valg av tempsensor
  4. Tilkoplinger
  5. Kontroller temperaturgiveren
  6. Materiale
  7. Monter tempgiver
  8. Tilbehør
  9. Problemer
  10. Sammenlign Tempgiver
 
 

1

Hva gjør en temperatursensor

Hva er en temperaturgiver?
Akkurat som det høres ut, angir en temperaturgiver hvilken temperatur du har på for eksempel olje, vann eller inntaksluft.

Hvorfor bruker man en temperaturgiver?
For å gi motoren din optimale forutsetninger, er temperatur en viktig og avgjørende faktor for å få en så effektiv og bærekraftig motor som mulig. For høye så vel som for lave temperaturer kan forårsake dyre havarier og samtidig redusere ytelsen.


Hva slags funksjon har en temperaturgiver?
Temperaturgiverens funksjon er å gi deg og styringssystemet de verdiene som motoren din faktisk har (reelle verdier) for å gi deg best mulig effekt og oversikt over maskinen din.
 
 

2

Ulike typer

PTC vs NTC type

  • PTC-sensor / motstand (Positive Temperature Coefficient)
    Øker resistansen med stigende temperatur. Denne typen er vanligst i bilverdenen.
  • NTC-sensor / motstand (Negative Temperature Coefficient)
    Reduserer resistansen med stigende temperatur.

Oljetemperatursensor
Måler oljetemperaturen i motoren din og kan også brukes til å måle temperaturen i girkasseoljen.

Vann temperatur sensor
Måler temperaturen i kjølevannet. Dette er en viktig del da olje og vann direkte påvirker hverandre. Hvis en går ned, vil også den andre følge etter, og vice versa.

Inntakstemperatursensor (IAT)
Måler temperaturen på inntaksluften. En høy inntakstemperatur påvirker motorens effekt negativt.

Avgastemperatur
Denne sensoren har en egen side her.


For de samme sensorene varierer resistansen avhengig av om du skal måle vann eller olje.

 
 

3

Valg av temperatursensor

Når du velger temperaturføler, er det viktig å sjekke at sensoren er ment for formålet. Sjekk at sensoren kan kobles til ditt styresystem eller den tenkte måleren.

De fleste ettermarkedstyresystemer kan tilpasses sensoren.

 
 

4

Tilkoblinger

For å koble til en sensor til motoren din kan det være behov for gjengedaptere eller lignende for at du skal kunne montere en sensor, alternativt sveiseforbindelser hvis dette ikke allerede finnes.

En temperaturføler kan ha en sensorspiss som stikker ut lenger enn gjengene. Vær oppmerksom på dette slik at det er plass tilgjengelig i monteringshullet.

Et eksempel på dette vises i bildet.

 
 

5

Kontroller temperaturføleren

Hvis det viser seg at føleren ikke gir utslag eller avvikende verdi, kan dette mest sannsynlig skyldes at det er noe feil med applikasjonen din, at føleren ikke har kontakt med olje/vann, eller en feilmontert føler kan også være årsaker til dette.
Kontroller derfor at monteringen har skjedd på riktig måte og at sensoren er beregnet for formålet.

  • Kontroller at føleren er korrekt tilkoblet styringssystemet eller den analoge måleren.
  • Kontroller at du har montert sensoren for riktig formål.
  • Test føleren manuelt, og hvis du fortsatt ikke får noen verdi til tross for at punktene ovenfor er korrekte, er føleren sannsynligvis utslitt.
 
 

6

Materiale

I ettermarkedet innen bilindustri og racing er temperatursensorer nesten utelukkende laget av messing med et kontaktstykke i plast.
 
 

7

Montere tempføler

En oljetemperaturføler monteres ofte direkte i oljetåret der oljen finnes, og dette gjelder både girkasse og motor. Det finnes også sensorer som er kombinert med både trykk og temperatur, og disse monteres der du har oljetrykkføleren.

En innsugstemperaturføler (IAT) monteres ofte i innsugningssystemet eller trykkrøret så nært innsuget som mulig, enten før eller etter spjeldet.

En vanntemperaturføler kan monteres i radiatoren, og gjerne da så nært utgangskanalen som mulig, alternativt i toppen på motoren din i tilknytning til vannkanalen.

Dreiemoment for en messingføler med M12x1,5 gjenge pleier å være 20Nm.


Merk at sensorer ikke strammes for hardt, da de er sensitive. Sensorlegemet kan påvirke verdiene negativt eller helt gå i stykker.

 
 

8

Tilbehør

Sveiseanslutninger
For at du på en enkel måte skal kunne montere sensorer på applikasjoner der du ikke har noen sensor i dag.

Kontaktdon
Det er veldig viktig at du har riktig kontaktdon for riktig sensor.
 
 

9

Problem

Hvis du merker at bilen din blir veldig varm og overopphetes, kan dette skyldes at temperatursensoren din er defekt og ikke aktiverer kjøleviftene og motorstyringsfunksjonene som den skal.

En defekt sensor kan gi mange forskjellige symptomer.

Problemer med sensorer kan skje av mange forskjellige grunner. For å unngå dette, finnes det noen punkter å følge.

  • Kraftige vibrasjoner (Montert direkte på motorblokk)
    En temperaturføler klarer som regel å sitte montert direkte på motorblokken.
  • Feilmontert sensor med sensoren feilvinklet. (smuss samler seg i sensoren)
    En temperaturføler er ikke polaritetskänslig.
  • Feiltilkoblet sensor. Får ingen signal eller verdi.
    En tempsensor som ikke gir utslag har tre mulige feil: Sensor, ECU eller kabling/kontakt.
  • Kontakt
    Sensoren får inn smuss og fukt i kontaktanslutningen som fører til kortslutning/dårlig kontakt.
  • Montering
    Sensoren er åtdraget for hardt, noe som har ødelagt sensor.
  • Kabling
    Hvis kabling eller kontakt er skadet og kretsen er åpen, vil sensor vise maks- eller min-verdi.
  • Tilkobling
    Hvis sensor kobles feil, kan forskjellige symptomer oppstå, men vanligvis vil sensoren ikke vise noen verdi eller et fast verdi som ikke endres.
  • Innstillinger
    Med et ettermarkeds styringssystem skal riktige innstillinger gjøres for at sensoren skal fungere. Informasjon om dette finner du på hver sensor.