Triggergiver informasjon

Her får du en oversikt over hvordan en triggergiver fungerer.
- Hva er en triggergiver?
- Ulike typer triggergivere
- Tilkobling av triggergiver
- Montering av triggergiver
- Problemer med triggersignal
1 ▼
Hva er en triggergiver?
En triggergiver / omdreiningsteller leser, som navnet antyder, triggerpunkter. Disse triggerpunktene kan sitte på en kamaksel, veivaksel, drivaksel, kardanaksel eller på annet som må leses av. Dette signalet sendes deretter til en styreboks (ECU).
2 ▼
Ulike typer triggergivere
Ulike navn finnes på disse sensorene, som triggergiver, omdreiningsteller, kamakselgiver, veivakselgiver, optogiver, kamsensor, homesensor, svinghjulsgiver og så videre.
Men det er to typer som brukes:
- Digital giver (Hallgiver / optogiver)
Denne givaren har tre kabler, en "pluss", en "minus" og en "signal". - Analog giver (VR-giver)
Denne givaren har to kabler, en "pluss" og en "minus".
3 ▼
Tilkobling av triggergiver
Tilkoblingen er generell for de fleste styresystemer, men kan variere litt avhengig av produsent.
- Digital giver (Hallgiver / optogiver) - tre kabler
- Pluss (+) - 5 eller 12 volt avhengig av type giver
- Jord (-) - egen jordpunkt mot ECU ment for triggergiver
- Signal - egen inngang mot ECU f.eks. trigger / home / digital inn
- Analog giver (VR-giver) - to kabler
- Signal - egen inngang mot ECU f.eks. trigger / home / VR inn
- Jord (-) - egen jordpunkt mot ECU ment for triggergiver
Triggergivere er følsomme for forstyrrelser og skal ikke kobles til chassiset - Koble alltid triggergiver direkte til styreboksen.
Jord (Ground) og +5v samt +12v er som vanlig alltid viktig å koble riktig. Ellers kan komponenter i ECU gå i stykker.
4 ▼
Montering av triggergiver
En triggergiver er som tidligere nevnt følsom for forstyrrelser. Derfor er det ekstra viktig at monteringen utføres nøye for å unngå problemer. Punktene som er viktige ved montering er:
- Monter giveren i et stabilt feste som ikke kan bevege seg eller bøye seg
- Triggerhjulet / avlesningspunktene må ikke bevege seg eller bøye seg
- Ca 1 mm mellom giver og avlesningspunkter
- Monter giveren sentrert mot avlesningspunktene - ikke offset montering
- Dra kablingen separat fra annen strømforsyning / tennsystem for å unngå forstyrrelser
5 ▼
Problemer med triggersignal
Triggerproblemer er veldig vanlige og skyldes oftest en av punktene nedenfor. Feilsøking gjøres enklest i en datalogger (gjerne innebygd i ECU).
- Giverens feste beveger seg eller bøyer seg
- Triggerpunktene beveger seg eller bøyer seg
- Triggerpunktene er ikke tydelige nok på grunn av skitt, rust, diameter, omdreininger, ubalanse/selvsvigning
- For lang avstand mellom giver / triggerpunkt
- Giver er ikke sentrert mot avlesningspunktene
- Kablingen forstyrres av strømkabler / strømforsyning eller tennsystem
- Triggerhjulet har for liten diameter for omdreiningene (tennene er for små)
En mindre god triggerinstallasjon kan opprettholde et sterkt signal ved lave omdreininger. Men når omdreiningene øker, vil problemene komme. Disse kan være en kombinasjon av de ovennevnte punktene. Det trenger altså ikke bare være en årsak til dårlig signal.
Liten diameter på triggerskiven, flere tenner, lengre avstand til giver gir lett forstyrrelser hvis installasjonen ikke er 100%
▼
▼
-
Motorstyring / Elektrisk
- Installer motorstyring
- Motorkontrollsystem / ECU: De ulike delene tilgjengelig
- Temperatursensor - Informasjon
- Tenningssystem Informasjon
- Trykksensor - Informasjon
- Eksostemperatursensor - EGT Sensor
- Kjølevifte bil - Informasjon
- Knapper - Brytere - Informasjon
- Kontakter - Informasjon
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relé - Informasjon
- Reléboks - Sikring sentral
- CAN protokoll - Canbus
- Etanolsensor - Informasjon
- Målere og Dash
- Triggersensor informasjon
- Dimensjonering av kabel [og valg av sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tennspole?