Valg av turbo: Hvordan du velger riktig turboaggregat

Man kan diskutere og regne på hvilken demper som er riktig for anledningen, hvilke hjulvinkler som gjelder, eller om man skal kjøre med regndekk eller ikke før et heat. Disse områdene er veldig diffuse og vanskelige å håndtere. Valg av turboaggregat er også et avansert tema, hvis man ikke har riktig data. Vi skal finne ut hvordan man finner dette!
Å velge kompressorhjul er enkelt, for når du vet hvor mye effekt du ønsker, så omregner du bare kraften (hk) til luftstrøm (cfm). Produsenter av turboaggregater skriver til og med ut hvor mye effekt turbons kompressordel klarer å flyte. Turbinsiden derimot, den er vanskeligere siden det ikke finnes turbinkart tilgjengelig på samme måte som det finnes kompressorkart. Se mer informasjon om turbinhus her.
Nå ser vi på hvordan man skal gjøre det på en enkel måte!
- Raske turbo fakta
- Hvordan velge riktig turbo?
- Turbinens forskjellige deler
- Konvertere hestekrefter til luftstrøm (HK til CFM)?
- Hva bruker andre for turbo?
1 ▼
Raske turbo fakta
- Størrelse turbo
Større turbo = Redusert spool = Økt toppytelse
Mindre turbo = Økt spool = Redusert toppytelse - Størrelse Kompressor
Større inducer / exducer = Økt toppytelse = Klarer mer ladetrykk = Redusert spool
Mindre inducer / exducer = Redusert toppytelse = Klarer mindre ladetrykk = Rask spool
Billet kompressorhjul = Lett = Økt spool = Noen ganger annen vinkel på blader for Økt toppytelse. - Størrelse turbin
Større turbin exducer enn kompressor inducer = Redusert mottrykk = Økt toppytelse
Mindre turbin exducer enn kompressor inducer = Økt mottrykk = Redusert toppytelse - Antall turbinblad
Flere turbinblad = Økt spool = Økt mottrykk = Redusert toppytelse
Færre turbinblad = Redusert spool = Redusert mottrykk = Økt toppytelse - Størrelse avgashus
Større avgashus = Redusert spool = Effekt flyttes opp = Økt toppytelse
Mindre avgashus = Økt spool = Effekt flyttes ned = Redusert toppytelse - Størrelse motor
Mindre motor = Mindre eksos = Økt mottrykk = Vanskelig å drive stor turbin / kompressor
Større motor = Mer eksos = Redusert mottrykk = Lett å drive stor turbin / kompressor
Hold det enkelt. Valget av turboaggregat er egentlig enkelt med riktig data. Det vanskelige er å bruke riktig data. Derfor er det bra å kombinere hva som faktisk har fungert for andre med den dataen du selv har funnet ut av. Nå har vi mer informasjon som støtter opp om vårt valg!
1 ▼
Hvordan velge riktig turbo?
For å vite hvilken turbo man skal ha, er det veldig forenklet tre ting å ta hensyn til:
- Motorvolum
- Maks turtall
- Maks hestekrefter
Motorvolum og maks turtall forteller om hvilken turbindel (turbinhjul og turbinhus) som skal brukes. Maks hestekrefter forteller om hvilken kompressordel (kompressorhjul og kompressorhus) som skal brukes.
Å velge kompressordel er enkelt da produsenter av turboaggregater angir dette tydelig. Velg ganske enkelt den kompressordelen som klarer den effekten du ønsker. Les mer om dette lenger ned under "Konvertere hestekrefter til luftstrøm (HK til CFM)?".
Å velge turbindel er vanskeligere, her må man ha mye data å gå på eller ganske enkelt se hva som har fungert for andre.
Størrelse på turbinhus pleier å måles i A/R eller cm2. Dette er enkelt forklart det rommet for eksosgasser som finnes i turbinhuset.
Større plass = Arbeidsområde høyere opp i registeret og høyere toppytelse.
Mindre plass = Arbeidsområdet lengre ned i registeret og lavere toppytelse.
I tillegg til størrelsen på avgashuset, har turbinhjulet en stor del i hvilket flow avgassiden får. Et turbinhjul med 11 blader flyter dårligere enn et med 9 blader. Færre blader gir dårligere spool men mer plass for eksosgassene å passere og klarer dermed høyere toppytelse. Flere blader gir bedre spool men ikke like høy toppytelse.
Også turbinens design er av interesse her. Hvilken vinkel har bladene, er alle blader like store, hvilket trim har turbinhjulet.
2 ▼
Turbinens forskjellige deler
Demonterer man turbon på enkleste måte, får man en kompressordel, en lagerdel og en turbindel. Slik bruker vi turboaggregater i butikker.
- Kompressordel = Kompressorhus
- Lagerdel = Senterdelen med innhold som aksel, lager, turbinhjul og kompressorhjul
- Turbindel = Turbinhus
Når vi skal velge turbo for en viss applikasjon eller effekt, ønsker vi å dele opp turbon i 4 forskjellige deler som følger:
- Kompressorhus
- Kompressorhjul
- Turbinhus
- Turbinhjul
Mer informasjon om turbo tilkoblinger finnes her.
3 ▼
Konvertere hestekrefter til luftstrøm (HK til CFM)?
CFM = (fpm * område). FPM er Feet Per Minute og CFM er Cubic Feet per Minute. Nei, vi kommer ikke til å regne på dette, det blir lett feil da. Vi skal holde det enkelt. Turbotilvirkeren har målt dette og angir dette i teoretiske hestekrefter som turbon klarer, og luftstrømmen finnes i kompressorkartet.
De produsentene som ikke deler ut et kompressorkart, er ofte ment for en OEM-installasjon. Da er dette allerede tatt hensyn til, og ingen kompressorkart trenger å deles ut til allmennheten. Ettermarkedet derimot har kompressorkart tilgjengelig, og data er tydelig presentert over hvilken teoretisk effekt og luftstrøm som en turbokompressor klarer.
Med andre ord ser vi hva produsenten angir for teoretisk maks HK eller CFM, og hvis dette ikke er presentert, må vi stole på hva som fungerer for andre.
4 ▼
Hva kjører andre med for turbo?
Når vi vet mer om hvilken data som passer vår motor, ønsker vi å få dette bekreftet ved å se hva andre bruker for turbo.
Her vil vi presentere hva andre kjører med for turboaggregater på sine motorer, og som sagt finnes det mange parametere å ta hensyn til for å havne riktig i kompressorkartet og se hvilken turbin man skal velge. Ved å se hvilket turboaggregat som har fungert bra for andre, kan du få mye hjelp i valget av turboaggregat. Dette kan til og med være en avgjørende faktor hvis man veier mellom to forskjellige aggregater.
Audi 5-sylindret 20v
960hk / 1030nm Borg Warner S366 3bar E85 2,5L
850hk / 960nm Borg Warner EFR 8370 2,7bar E85 2,6L
BMW S38B36
980hk / 1230nm Borg Warner S369 2,2bar E85 3,6L
BMW M50B28
860hk / 940nm Borg Warner EFR 8374 1,9bar E85 2,8L
BMW S54
940hk / 1170nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3,3L
Mercedes OM617
~250hk Holset HX30W Diesel
Nissan RB25
850hk / 790nm Borg Warner S374 2bar E85 2,5L
Toyota 2JZ
710hk / 980nm Borg Warner S366 2bar E85 3L
950hk / 1070nm Borg Warner EFR 9180 2,3bar E85 3L
1100hk / 1200nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3,4L
800hk / 930nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3L
1060hk / 1260nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3L
Volvo B230 8v
610hk / 810nm Garrett GTX3071R 2,5bar E85 2,3L
600hk / 810nm Holset Super HX40 2,4bar E85 2,3L
620hk / 800nm Holset Super HX40 2,1bar E85 2,3L
650hk / 790nm Holset Super HX40 1,8bar Etanol 2,5L
410hk / 550nm Garrett GT2871R 1,6bar E85 2,3L
500hk / 650nm Holset HX55 2,0bar BF98 2,3L
Volvo B230 16v
700hk / 850nm Holset HX52 2,3bar E85 2,3L
760hk / 800nm Holset HX52 2,2bar E85 2,3L
600hk / 770nm Garrett GT40 2,0bar E85 2,3L
Volvo T5 vitmotor
600hk / 780nm Garrett GTX3071R 2,2 bar E85 2,3L
480hk / 710nm Garrett GT3071R 1,4bar E85 2,3L
550hk / 680nm Holset Super HX40 1,8bar E75 2,3L
570hk / 700nm Holset Super HX40 1,6bar E85 2,3L
500hk / 650nm Holset HX35 1,5bar E85 2,3L
670hk / 780nm Garrett GT3582R 2,2bar E85 2,3L
519hk / 630nm Garrett GT3582R 1,7bar BF98 2,3L
Volvo T6 vitmotor
830hk / 1000nm Borg Warner S366 2,3bar E85 2,7L
850hk / 1040nm Borg Warner S366 2,4bar E85 2,9L