Hva er AN-koblinger og AN-slanger?
Det finnes mange drivstoff, olje, luft og vannsystemer som er bygget med AN-koblinger, men hva er egentlig AN-koblinger / AN-slanger / AN-system, og hvordan fungerer det?

Her viser vi på en enkel og tydelig måte hvilke deler som finnes, hvordan de kobles sammen og tilkobles ulike produkter. Med denne informasjonen lærer man å velge riktige AN-koblinger og slanger, og montere disse på en korrekt måte.
De ulike kategoriene vi går gjennom er:
- AN-Slanger og AN-slangerkoblinger
- AN-Adaptere
- Installasjon av AN-koblinger
- Ulike typer av AN-koblinger og AN-slanger
- Mer info om AN
AN-systemet fungerer som Legobiter. Du bruker de ulike byggeklossene for å koble deler sammen.
Olje: Oljekjøler <-> motor
Vann og olje: Turbo <-> motor
Drivstoff: Drivstofftank <-> motor
Luft: Wastegate <-> Turbo
1 ▼
AN-Slanger og AN-slangekoblinger
AN-slange er laget for å ha slangekoblinger montert i hver ende. Disse koblingene monteres enkelt uten spesialverktøy på slangen. Når koblingene er montert på slangen, er det en hunn i hver ende med en UNF / AN-gjenge. Nå har vi montert AN-slangen.
Nå bruker vi adaptere for å koble denne AN-slangen til turbo, motor, kjøler, drivstoffpumpe, catchtank eller annet som trenger å ha luft, vann, olje eller drivstoff.

2 ▼
AN-Adaptere
Når du har en AN-slange ferdig, bruker du ulike adaptere for å koble sammen produkter / deler. En adapter har en gjenge i hver ende.
- AN-systemets UNF-gjenge med 37 grader konus i den ene enden for å passe mot slangekoblinger.
- I den andre enden velges gjengen du vil koble til.

3 ▼
Installasjon av AN-koblinger
Eksempel på en oljelekkasje til turbo:
Du vil installere en slange for oljeforsyning til turbo som har ca 5mm indre diameter.
Oljeløpet på turbo har 1/4" NPT
Utgangen på motor er M14x1,5
- Hva skal vi lede for media?
Olje
Da fungerer AN-slange med gummikjerne bra. - Hvor stor må slangen være?
ca 5mm
Da fungerer AN4 slange bra som har 5,5mm indre diameter. - Hvilke koblinger skal vi bruke?
AN4
Disse koblingene passer i hver ende av slangen - Hvilken adapter må vi ha mot turbo?
1/4" NPT
Da velger vi AN-adapter som er 1/4" i den ene enden og AN4 i den andre - Hvilken adapter må vi ha mot motor?
M14x1,5
Da velger vi AN-adapter som er M14x1,5 i den ene enden og AN4 i den andre
Oppskriften på deler blir følgende:
1x AN4 slange med gummikjerne
2x AN4 slangekoblinger for slange med gummikjerne
1x Adapter mot turbo 1/4" NPT -> AN4
1x Adapter mot motor M14x1,5 -> AN4

4 ▼
Ulike typer av AN-koblinger og AN-slanger
Avhengig av hvilket medium du skal lede gjennom slangen, brukes forskjellige typer slanger.
- Slange med gummikjerne for olje, vann og luft.
- PTFE-slange med plastkjerne for drivstoff.
- Push-On-slange helt i gummi for olje, luft og vann (også drivstoff om slangeklemme skal brukes).
De tre forskjellige typene slanger har også tre forskjellige typer slangekoblinger som hører til slangen.
5 ▼
Mer info om AN
Hva er en AN-kobling eller AN-slange?
AN er en forkortelse for "Army Navy", som er en amerikansk standard og stammer fra andre verdenskrig. AN bruker en konus på 37 grader, det samme som JIC, som er en industristandard som mest brukes innen hydraulikk. Disse kan brukes sammen, men gir ikke en like god tetning som AN mot AN av mange forskjellige grunner, selv om det likevel fungerer.
Man kan altså finne et lignende utvalg på hydraulikkhandelen, men da i galvanisert stål og mye grovere gods i stedet for de lette AN-koblingene som er laget i aluminium.
AN måler indre diameter på slangen i 1/16" steg, der AN1 i teorien er 1/16" og AN8 er 1/2" og AN16 er 1". Rør måler man på ytre diameter. Les mer om størrelse på AN-koblinger og slanger her.
I tillegg til de klassiske AN-koblingene som begynte med under andre verdenskrig, har det kommet massevis av nye varianter som åpner muligheter for hvordan man kan koble sammen ting.
Monteringen av AN-koblinger er veldig enkel: Grunnideen er en slangetilkobling som klypes på slangen med så enkle verktøy som to skiftenøkler om man ønsker. Deretter bruker man adaptere for å montere de to slangeenden for å lede drivstoff, olje, vann eller luft fra ett punkt til et annet.