Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Bremsebryter

 
 

 Nedenfor finnes grunnleggende informasjon for å få et bremsesystem med bremsebryter til å fungere på en god måte.

  1. Bremsebryterfunksjon
  2. Ulike typer
  3. Justering av bremsebryter
  4. Montere bremsebryter
  5. Tilbehør
  6. Problemer
  7. Sammenlign pedaloppsett med bremsebryter
 
 

1

Bremsebryterfunksjon

En bremsebryter brukes til å justere bremsebalansen mellom for- og bakbremsene. Den brukes vanligvis i racing- og høyytelsesbiler hvor nøyaktig kontroll av bremsekraften er viktig.

En bremsebryter er koblet mellom bremsepedalen og bremsepumpene: én til forhjulenes og én til bakhjulenes bremser. Bremsebryteren har en justeringsknapp som kan regulere bremsekraften som påføres mellom fremre og bakre bremsekrets. Dette gjør at føreren kan finjustere kjøretøyets bremsebalanse for å passe deres kjørestil og baneforhold.

Bremsebryteren erstatter den originale bremseforsterkeren.

 

Bremsebryteren inneholder følgende deler:

  1. Gaffel 2x
  2. Fatmutter 2x
  3. Låsemutter 2x (valgfritt)
  4. Låsklemmer 2x
  5. Hylse 1x
  6. Lager 1x
  7. Trykkstang 2x
  8. Aksel for justering 1x
  9. Låsemutter for trykkstang 2x

Oppsummert er bremsebryteren viktig i et performance- eller konkurransekjøretøy, da den lar føreren finjustere bremsebalansen for optimal bremseytelse.

Ofte brukes også skiver mellom pedalen og gaffelen. Dette for å unngå at noe setter seg fast eller hekter når bremsebryteren og bremsepedalen arbeider.

 
 

2

Ulike typer

En bremsebryter fungerer akkurat som navnet antyder, som en vekt som fordeler kraften mellom for- og bakbremsene. En bremsereduksjon derimot reduserer kraften til den bremsekretsen den er montert på.

Dette er de to metodene for å justere bremsebalansen eller bremsekraften gjennom manuell justering. Denne løsningen er nyttig når mer eller mindre kraft trengs foran eller bak.

 
 

3

Justering av bremsebryter

I tillegg til å justere bremsebalansen med en bremsebryter eller bremsereduksjon, kan ulike typer produkter brukes for å oppnå mer eller mindre bremsekraft. Her nevner vi noen av dem uten prioritert rekkefølge.

  • Bremseklosser / friksjon
    Ved å bruke ulike typer bremseklosser foran og bak kan bremsebalansen justeres.
  • Størrelse på bremseskiven / større flate = mer friksjon
    En større bremseskive innebærer ofte større bremseklosser, som gir mer friksjon og mer bremsekraft.
  • Størrelse på hovedpumper
    Ved å justere størrelsen på hovedbremsepumpene kan du regulere bremsekraften gjennom hydraulisk utveksling.
  • Størrelse på sylindere i bremsekaliper
    Siden størrelsen på hovedbremsepumper og kaliperens sylinderstørrelse til sammen utgjør den hydrauliske utvekslingen, kan du også endre bremsekalipere (endre sylinderareal) for å oppnå annen bremsekraft.
  • Utveksling på bremsepedal
    En høyere utveksling på bremsepedalen gir høyere bremsetrykk og dermed høyere bremsekraft.
  • Fjæring / myk eller hard
    Hvilken type fjæring som brukes kan påvirke innstillingen av bremsesystem og bremsebryter betydelig.
  • Vektfordeling på kjøretøyet
    Vektfordelingen på et kjøretøy er også en faktor som påvirker hvordan bremsesystemet justeres.
  • Dekk / friksjon mot underlaget
    Dekkene er den faktoren som til slutt avgjør maksimal bremseytelse sammen med veiunderlaget – den maksimale friksjonen som kan oppnås mellom dekk og vei.


Merk forskjellen mellom å øke bremsekraften gjennom høyere trykk i bremsesystemet eller ved hjelp av høyere friksjon.

 
 

4

Montere bremsebryter

Når bremsebryteren er montert, er det noen viktige ting å huske på.

Montere lager i hylsen
Når lageret skal monteres i hylsen, bør det ikke være noe slark. Det skal heller ikke klemme når du justerer det.

Justering av gafler
Bremsebryteren kobler bremsepedalen til bremsepumpene. Når trykk påføres bremsepedalen, fordeles dette til hovedpumpene. Mer kraft legges på for- eller bakbremsene, og når en av hovedpumpene presses inn mer enn den andre, vipper bremsebryteren (som en vekt). Det er sjelden den står helt rett.

Det er viktig at avstanden mellom gaffel og bremsepedal er tilstrekkelig, slik at gaffelen på bremsebryteren ikke klemmer mot bremsepedalen eller hylsen i bremsepedalen.

Trykkstengene på hovedbremsepumpene skal gå parallelt med hverandre uten vinkel for å sikre best mulig levetid og ytelse, samt for å unngå unødvendig belastning på pakningene.

Montere plastskiver
Av samme grunn som nevnt ovenfor, beveger bremsebryteren og gaffelen seg så snart trykk påføres bremsepedalen. For å unngå at noe klemmer, plasseres plastskiver mellom gaffelen og bremsepedalen eller hylsen i bremsepedalen. På denne måten hindres gaffelen fra å klemme mot bremsepedalen.

Testing av bremsekraftfordeling
Test bremsekraftfordelingen ved å tegne streker på siden av dekkene og bremse på en rett strekning. Se hvilke dekk som låser først, og juster deretter. Hvis mulig, gjenta testen i en svak sving for å sikre at bakhjulene ikke har for mye bremsekraft, noe som kan føre til skrens.

 
 

5

Tilbehør

  • Justervajer
    Denne brukes for å justere bremsebalansen via et justeringshjul, uten å måtte gjøre justeringer direkte på bremsebryteren ved bremsepedalen. Dette kan være forbudt ifølge enkelte regelverk i konkurranser.
  • Bremsepumpe
  • Bremsevæskebeholder
  • Bremseslange
  • Nipler
 
 

6

Problemer

  • Klemmende bremsebryter
    Gaffelen sitter for stramt mot bremsepedalen/hylsen, eller plastskiver er ikke montert mellom bremsepedal og gaffel.
  • Ingen bremsetrykk
    Luft i bremsesystemet, feil størrelse på bremsepumpe eller lekkasje i bremsesystemet er noen vanlige årsaker.
  • Bremsebalansen kan ikke justeres
    Hvis bremsebryteren justeres helt til én side uten at ønsket bremsebalanse oppnås, må justeringer i den hydrauliske utvekslingen gjøres, for eksempel ved bytte av hovedbremsepumpe. Bremsebryteren er kun en finjustering, mens grovjustering gjøres ved å bytte komponenter for å justere den hydrauliske utvekslingen.