Bremsepumpe: Velg riktig størrelse og gjenger på hovedbremsepumpe

Å velge riktig hovedbremsepumpe kan virke som en umulig oppgave. – Slik er det ikke, og du vil nå enkelt forstå hvorfor.
Hva du trenger for å velge riktig hovedbremsepumpe
- Beregne størrelsen på hovedbremsepumpen
- Ulike størrelser på hovedbremsepumpe
- Vanligste oppsett av hovedbremsepumper
- Velge bremsepumpe – Liste
- Hovedbremsepumpe – utløp (trykkside)
- Hovedbremsepumpe – innløp
- Montering av hovedbremsepumpe
- Bremsepumpe er skadet ved montering
1 ▼
Beregne størrelsen på hovedbremsepumpe
3 trinn som viser hvordan du beregner riktig størrelse for en bremsepumpe.1. Utgangsvæske til bremsekaliper
Hvor mye væske kreves for bremsekaliperen under bremsing?
I dette eksemplet bruker vi et bremsesystem med bremsebryter. En 0,625" hovedpumpe foran og en 0,625" bak. Kolber i bremsekaliperne måler 54 mm i diameter både foran og bak.
- Beregne kolberareal
Bruk formelen Pi*r*r = kolberareal
Pi = 3,14
r = radius (radius = diameter/2)
3,14*27*24=2289
En 54 mm kolbe trenger altså 2289 mm² væske for å bevege seg 1 mm. - Antall kolber
Nå vet vi at en kolbe trenger 2289 mm² væske for å bevege seg 1 mm.
Bare beregn antall kolber som hører til en bremsepumpe.
I dette tilfellet har vi 4 kolber til en bremsepumpe. (Enkolvsok regnes som to kolber.)
4x2289=9156
Alle fire kolbene til en bremsepumpe trenger altså totalt 9156 mm² for å bevege seg 1 mm. - Resultat
Nå vet vi at en krets trenger 9156 mm² for å bevege seg en millimeter.
OBS - Enkolvsok regnes som to kolber. Med andre ord tar du kolberarealet x2.
Er du ikke fornøyd med de eksisterende bremsepumpene?
Problem: Du må tråkke flere ganger for å skape trykk i bremsesystemet.
Årsak: Luft i bremsesystemet eller for liten hovedbremsepumpe.
Løsning: Luft bremsesystemet grundig, bøy ledningene som sitter høyt under luftingen for å frigjøre luftbobler. Hvis dette ikke fungerer, bytt til en større bremsepumpe.
---
Problem: Dårlig bremseeffekt og hard pedal til tross for at du tråkker hardt.
Årsak: Dårlige/glasert bremseklosser eller for stor hovedbremsepumpe.
Løsning: Kontroller at overflaten på bremseklossene ikke er glasert. Den skal være "ru" for å skape friksjon. Bruk en mindre hovedbremsepumpe.
---
Problem: God bremseeffekt, men svampete pedal.
Årsak: Luft i bremsesystemet.
Løsning: Luft bremsesystemet grundig, bøy ledningene som sitter høyt under luftingen for å frigjøre luftbobler.
2. Pumpbar væske til bremsepumpe
Hvor mye væske kan en 0,625" bremsepumpe flytte?
- Pumpbar væske
0,625" = 5/8" = 15,87 mm
Bruk formelen Pi*r*r = kolberareal
Pi = 3,14
r = radius (radius = diameter/2)
3,14*7,935*7,935=197 mm²
En 0,625" bremsepumpe kan altså flytte 197 mm³ væske per millimeter. - Slaglengde på bremsepumpe
En bremsepumpe har cirka 30 mm slag.
30 x 197 = 5910 mm³ - Resultat
Nå vet vi at en 0,625" sylinder maksimalt kan flytte 5910 mm³ væske.
3. Matche bremsekaliper og bremsepumpe
Beregne om en bremsepumpe passer.
Våre fire kolber trenger 9156 mm² for å bevege seg 1 mm.
Den pumpbare væsken som en 0,625" sylinder tilbyr er derfor ikke tilstrekkelig.
Men kolbene beveger seg sjelden en millimeter for å presse bremseklossene mot bremseskiven, snarere 0,5 mm. Dette er ikke en eksakt vitenskap, men kan variere mellom installasjoner og andre parametere. Noen ganger kan det være 0,4 mm, og noen ganger 0,6 mm, eller helt andre tall. Her ser vi en stor faktor som gjør at det ikke er en eksakt vitenskap å regne på.
Regn med at kolbene beveger seg 0,5 mm for å trykke bremseklossene mot bremseskiven.
9156 mm * 0,5 = 4578 mm³
Nå ser vi at en 0,625" sylinder er tilstrekkelig for å bremse bilen.
Cirka 3/4 slag på vår hovedbremsepumpe går til dette.
Resultat:
Når trykkstangen på hovedbremsepumpen er trykket inn 3/4, er bremseklossene presset mot bremseskiven.
En større bremsepumpe gir mer motstand i bremsepedalen, men mindre klemmekraft.
En mindre bremsepumpe gir mindre motstand i bremsepedalen, men mer klemmekraft.
2 ▼
Ulike størrelser på hovedbremsepumpe
- 0,625" / 5/8" / 15,87mm = 5910 mm3
- 0,7" / 17,78mm = 7440 mm3
- 0,75" / 3/4" / 19,05mm = 8550 mm3
- 0,875" / 22,225mm = 11632 mm3
- 1" / 25,4mm = 15210 mm3
3 ▼
Vanligste oppsett av hovedbremsepumper
- 0,625" fremre krets
- 0,7" bakre krets
- 0,75" kobling
4 ▼
Velge bremsepumpe - Liste
Hvilken størrelse du skal velge kan beregnes ut fra eksempelet ovenfor, men her er en liste over hvilke størrelser som er vanlige til ulike bremsekalipere/kolber.
Foran:
0,625" = Enkolvsok med kolbediameter opptil ca 60 mm
0,625" = Fyrkolvsok med kolbediameter opptil ca 30 mm
0,625" = Totalt kolberareal opptil ca 11000 mm²
Vil du ha en hardere pedal, velg 0,7" hovedbremsepumpe.
Bak:
0,7" = Enkolvsok med kolbediameter opptil ca 50 mm
0,7" = Fyrkolvsok med kolbediameter opptil ca 25 mm
0,7" = Totalt kolberareal opptil ca 9100 mm²
Ovenfor er generelle retningslinjer som har fungert bra, selv om personlig preferanse spiller en stor rolle og kan være avgjørende for hvilken sylinder som til slutt velges.
5 ▼
Hovedbremsepumpe - utløp (trykkside)
Gjenger Utløpet er vinklet og har 3/8" -24 gjenger med en konkav konus i bunnen. Tommestørrelse har blitt en slags markedsstandard.
Tetting Det er mulig å bruke nipler som tetter i bunnen mot konusen. Disse bør være konkave. Det er også mulig å bruke pakningstetting mot kontaktflaten i toppen mot bremsepumpen.
Størrelse på bremserør som brukes er 3/16", og størrelsen på bremseslange er 1/8".

Trykkstangen har 5/16" -20 gjenger
6 ▼
Hovedbremsepumpe - innløp
Gjenger Inløpet er plassert i enden av bremsepumpen og har 7/16" -20 gjenger med en konveks konus i bunnen. Tommestørrelse har blitt en slags markedsstandard.
Tetting Det er mulig å bruke nipler som tetter i bunnen mot konusen. Disse bør være konvekse. Det er også mulig å bruke pakningstetting mot kontaktflaten i toppen mot bremsepumpen.
Størrelse på bremserør og slange som brukes er 1/4". Noen ganger brukes også 7/16" gjenger sammen med 3/16" bremserør, så vær oppmerksom på benevningene. Siden inløpet ikke er trykksatt, men bare renner ned i hovedsylinderen, bør indre diameter på røret/slangen være minst ~6 mm eller 1/4", slik at væsken ikke bremser opp i et mindre rør.

7 ▼
Montering av hovedbremsepumpe
Når en hovedbremsepumpe monteres, er det viktig å forsøke å holde trykkstangen så rett som mulig i forhold til kroppen på din hovedbremsepumpe. På denne måten unngår du skjevt trykk som kan belaste pakningene ujevnt. Ujevnt trykk gir økt slitasje.
Vær også nøye med at trykkstangen er ubelastet i hvileposisjon, slik at ikke bremsevæsken hindres fra å renne ned i sylinderen.
8 ▼
Bremsepumpe er skadet ved montering
Hvis en bremse- eller clutchpumpe trykkes sammen tørr, kan pakkningene vrides eller ta skade. Ikke trykk sammen en bremse-/clutchpumpe når den er tørr/ny, da pakkningene kan klebe litt mot sylinderveggene, og pakkningene vil mest sannsynlig bli skadet. Sylinderen leveres svært lett oljet, så det regnes ikke engang. Hell bremsevæske i før kolben trykkes sammen. Dette gjelder alle typer sylindere med kolbedesign, både bremse- og clutchpumper.
▼
▼
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Deler og clutch
- Bremsebølge
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsesylinder: Hvilken størrelse skal jeg ha på hovedbremsesylinderen min?
- Bremsevæske: informasjon
- Carbotech: Velg riktige bremseklosser
- Hvordan lufte bremsene dine?
- Installasjon fördelningsventil
- Kone bremserør