Informasjon om bremsevæske

Informasjon om bremsevæske
- Innledning om bremsevæske
- DOT Klassifisering
- Silikonbasert bremsevæske
- Glykolbasert bremsevæske
- Bremsevæske er aggressiv
1 ▼
Innledning om bremsevæske
Bremsevæske er hygroskopisk, noe som betyr at den absorberer vann. Når den er ny i flasken, kan den anses som "tørr" med høyere kokepunkt. Over tid absorberer bremsevæsken vann og senker kokepunktet til det "våte" nivået.
Å bytte bremsevæske innebærer å fjerne vann fra bremsesystemet, og dette er avgjørende for bremsesystemets funksjon og ytelse. Bytt bremsevæske minst hvert annet år på en vanlig bil. Ofte mye hyppigere for biler som brukes på bane eller kjøres hardt, helst etter hver andre kjøring, men dette følges ofte ikke.
For gatebiler er tallene for vått kokepunkt viktigere enn for tørt, siden væsken ikke byttes så ofte. Etter måneder med eksponering for fuktig luft og endrede klimaer er bremsevæskens ytelse nærmere det våte kokepunktet enn det tørre kokepunktet.
Når bremsevæsken koker, forvandles den til damp og danner luftbobler. Dette skaper en "myk pedal" og krever overdreven pedalbevegelse for å kunne bremse ordentlig. Ikke forveksle dette med "bremse fade". Bremse fade skjer når bremseklossene blir for varme på grunn av langvarig innbremsing eller at bremseklossene rett og slett ikke klarer de høye temperaturene som dannes. Bremse fade krever større og større pedalinnsats for å stoppe kjøretøyet; kokende væske gir økt pedalbevegelse og får pedalen til å føles myk.
På grunn av ekstreme temperaturer som skapes ved banekjøring, anbefales ikke standard bremsevæsker for banekjøring/hard kjøring.
OBS - Bruk ikke silikonbasert bremsevæske med mindre dette er spesifikt angitt for ditt kjøretøy.
2 ▼
DOT Klassifisering
Hvilke forskjellige klassifiseringer finnes?
DOT2, DOT3, DOT4, DOT5 og DOT5.1
Forskjellen på de ulike klassifiseringene?
DOT2 - Brukes ikke lenger.
DOT3 - (SAE J1703) består av trietylenglykolmonometyleter, men brukes ikke lenger.
DOT4 - Glykolbasert væske = hygroskopisk.
DOT5 - Silikonbasert bremsevæske = ikke-hygroskopisk.
DOT5.1 - Glykolbasert væske = hygroskopisk, men DOT4-betegnelsen brukes nesten utelukkende i dag.
3 ▼
Silikonbasert bremsevæske
Veldig få aktører markedsfører silikonbasert bremsevæske eller anbefaler at de brukes i noe bremsesystem. Den høye prisen på silikonvæsker gir ikke høyere ytelse ved hard kjøring eller engang ved normal bruk. Snarere fører bruken av silikonvæsker til problemer.
Nesten alle problemene med silikonbremsevæsker gjenspeiler noen egenskaper ved silikonvæsker som har blitt identifisert over mange år. Disse egenskapene er spesifikt: høy omgivelsesviskositet; høy luftabsorpsjon; høy kompressibilitet; lav smøreevne; og ublandbarhet med vann.
Disse egenskapene ved silikonbasert bremsevæske resulterer i en "svampete" pedal, plutselige bremsetap og/eller bremser som låser seg.
Glykolbaserte væsker har ikke de negative egenskapene som finnes hos silikonbaserte bremsevæsker.
4 ▼
Glykolbasert bremsevæske
Glykolbaserte bremsevæsker har ikke de negative egenskapene som finnes hos silikonbaserte bremsevæsker.
5 ▼
Bremsevæske er aggressiv
Bremsevæske er en aggressiv væske som skal håndteres forsiktig. Bremsevæske kan skade bremseklossene og bilens lakk. Det er derfor viktig at hydraulikksystemet er i god stand uten lekkasje.
▼
▼
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Deler og clutch
- Bremsebølge
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsesylinder: Hvilken størrelse skal jeg ha på hovedbremsesylinderen min?
- Bremsevæske: informasjon
- Carbotech: Velg riktige bremseklosser
- Hvordan lufte bremsene dine?
- Installasjon fördelningsventil
- Kone bremserør