Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Balansering av motor og kobling

 
 

 

Balansering av veivaksel og kobling. Noe som er like viktig for effekten som en større turbo.

  1. Hva er balansering
  2. Ulike uttrykk ved balansering
  3. Balansering av kobling
  4. Problemer
  5. Sammenlign svinghjul
 
 

1

Hva er balansering

Balansering gjøres ved å rotere deler raskt og måle ubalanse. Justering kan gjøres ved å fjerne eller legge til vekt.

Skal motordeler balanseres, så gjør det på samme sted i samme maskin! Eksempel: Sørg for at veivaksel og svinghjul balanseres sammen. Separat balansering av deler som deretter monteres sammen blir sjelden bra.

Statisk og dynamisk ubalanse stjeler effekt og er skadelig for en motor ved høye turtall.

 
 

2

Ulike uttrykk ved balansering

Dynamisk

Dynamisk balansering gjøres ved å rotere deler raskt og måle ubalanse. Justering kan gjøres ved å fjerne eller legge til vekt for så å måle på nytt og se om ubalansen er utbedret.

Statisk

Statisk balansering gjøres ved å plassere delen sentrert på en aksel. Nå skal den ikke tippe over mot noe hold. Justering kan gjøres ved å fjerne eller legge til vekt for så å måle på nytt og se om ubalansen er utbedret.

Horisontal

Horisontal balansering = Gjøres i fabrikk = Delen bearbeides horisontalt.

Vertikal

Vertikal balansering = Individuell finjustering = Delen bearbeides vertikalt.

Statisk vs Dynamisk balansering

Her ser vi et eksempel på hvordan statisk og dynamisk ubalanse fungerer.

Bilde A illustrerer statisk ubalanse.

Bilde B illustrerer dynamisk ubalanse.


Man skal ikke sammenligne vertikal og horisontal balansering, da det er to forskjellige typer balansering.

 
 

3

Balansering av kobling

Svinghjulsfabrikkene gjør generelt horisontal balansering uten motvekt for å oppnå effektivitet i produksjonen. Denne balanseringen ligger vanligvis innen 3 gram, men kan klart variere mellom produksjoner. Denne balanseringen kan brukes uten problemer og pleier å bli sammenlignet med et dobbelmasse svinghjul som har intern mekanikk og dermed mer ubalanse enn et tilsvarende enkelmasse svinghjul som er horisontalt balansert uten motvekt.

Innen motorsport og tuning brukes ikke dobbelmasse svinghjul av flere grunner, der ubalanse er en. Her brukes et enkelmasse svinghjul som balanseres individuelt i en balanseringsmaskin hvor en veivaksel brukes som motvekt. Med denne metoden kan også koblingens trykkplate brukes for å ytterligere finjustere balanseringen.

  • Fabrikkbalansering av svinghjul gjøres gjennom dynamisk balansering i horisontalt leie uten motvekt.
  • Justering av svinghjul ved performance / motorsport gjøres gjennom dynamisk balansering i vertikalt leie med motvekt.
    Dette stiller høye krav til at motvekten er balansert. Og om dette er gjort med eller uten motvekt, i sin tur. Kalibrering skal gjøres på alle måleverktøy i henhold til produsentens anbefalinger.


Sørg for at veivaksel og svinghjul balanseres sammen.

 
 

4

Problemer

Delt svinghjul

Flere løse deler gjør det vanskeligere å balansere og stiller høye krav til utført arbeid.

Balanseringen

Sørg for å bruke samme maskin ved balansering for å unngå at dette blir en avvikende faktor, da resultatene kan variere.

Motvekt

Sørg for å bruke samme motvekt hvis en balansering skal sammenlignes med en annen.

Måleverdier

Et svinghjul som balanseres til "0" på ett sted og en veivaksel som er "0" fra et annet sted, blir ikke 0 sammen. Både maskin, arbeidsmetode og mange andre faktorer kan variere. Disse skal balanseres sammen.