Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

BMW girkasse: Splines og annen informasjon

 
 
 
 

Sammenlign enkelt BMW girkasser med hverandre

  1. Hva betyr betegnelser?
  2. BMW girkassebetegnelse
  3. Passende urtrampningslager
  4. Problemer ved giring
 
 

1

Hva betyr ulike betegnelser?

Hva er forskjellen på de ulike benevnelsene HGD / JGA / HGU / JGG?

  • HGD / JGA
    Disse girkassene har en "vanlig" inngående aksel som ligger i et stødlager i svinghjulet.
  • HGU
    Disse girkassene har et hull i inngående aksel, så en adapter kreves mellom stødlager og inngående aksel. En adapter brukes for at girkassens inngående aksel skal få støtte / passe i stødlageret i svinghjulet.
  • HGA
    Disse girkassene har samme inngående aksel som HGD, men med et annet sveip / sprengbeskyttelse (Gammel BMW M50-stil).
  • JGG
    Denne girkassen kommer fra BMW 123d.
  • JGK / HGX (GS6-53BZ)
    Girkasser fra N54-motorer
 
 

2

BMW girkassebetegnelse

Girkassebetegnelse = Splines x Ytterdiameter

Tell "toppene" for å få antallet splines på en aksel.
Du måler inngående aksel over "toppene" på splines for å få frem størrelse / diameter.

  • GS6-53DZ = 26x35mm
  • GS6-53BZ = 26x35mm
  • GS5-39DZ = 10x35mm
  • GS6-37DZ = 22x29mm
  • GS6-37BZ = 22x29mm
  • Getrag 420 TBAI = 10x35mm
  • S5D-310 ZF-310 = 10x29mm
  • S5D-250 = 10x29mm
  • S5D-320 ZF-320 = 10x29mm
  • Getrag 420 TBAB = 10x29mm
  • GS7D36SG = DCT / DKG
  • 8HP70


Inngående aksel på manuelle kasser fra BMW:
10 splines med 29mm aksel
10 splines med 35mm aksel
22 splines med 29mm aksel
26 splines med 35mm aksel

 
 

3

Passende urtrampningslager

215-240mm
BMW girkasser bruker to forskjellige urtrampningslager. 35 og 29mm.
Disse er laget for 215-240mm trykkplater = Indre diameter på solfjær passer urtrampningslageret.

184-200mm
Brukes det i stedet 184-200mm kobling, så trengs et mindre urtrampningslager = Et lager som er tilpasset en mindre solfjær.

Her nedenfor er en liste med urtrampningslager som passer inngående aksel på BMW ZF og Getrag girkasser:

10 splines / 29mm aksel - 184-200mm / 215-240mm
10 splines / 35mm aksel - 184-200mm / 215-240mm
22 splines / 29mm aksel - 184-200mm / 215-240mm
26 splines / 35mm aksel - 184-200mm / 215-240mm

 
 

4

Problemer ved giring

Hvis en girkasse, uansett Getrag eller ZF, er vanskelig å gire, så finnes det noen ting som påvirker.

Kobling
Det kan være luft i koblingssylinder (slav eller hovedsylinder) som gjør at koblingen ikke kobler ut ordentlig. Dette kan medføre en vanskelig girkasse og også skrapelyd ved giring. Dette er skadelig for girkassen og må sees over umiddelbart.

Når denne typen problem oppstår, skal trykkplatens slange kontrolleres. Har den full bevegelse? Hvis ikke, må koblingen luftes. Hvis dette hjelper, men sakte blir dårligere igjen, er det sannsynligvis en koblingssylinder som er dårlig og lekker luft inn i systemet. Bytt da ut denne og gjør prosedyren på nytt.

Hvis ovenstående ikke hjelper og det fortsatt er vanskelig å gire, kan en justering av linkene eller kablene hjelpe. Hvis disse ikke oppnår sitt fulle slag, kan girproblemer oppstå.

Synkringer
Hvis du kan gire ordentlig, men en eller flere gir er vanskelige å få i, eller at du hører skrapelyd, må dette utbedres umiddelbart da dette er skadelig for girkassen. Mest sannsynlig er det synkringer som er slitne eller har noe annet feil. Første steg er å bytte girkasseolje. Hvis ikke dette hjelper, må synkringene byttes for å utbedre problemet.

Ofte viser problemer med synkringene seg når delene snurrer raskere / ved høyere turtall.

Gir hopper ut
Hvis gir hopper ut, kan girgaffelen i kassen være dårlig. Løsningen er å bytte girgaffel / skiftgaffel.