Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Differensialgir - Hva er det og hvilke typer finnes?

 

Her får du en oversikt over hvordan en differensialgir fungerer og hvilke forskjellige typer som finnes.

Det er delt opp i følgende kategorier:

  1. Hva er en differensialgir?
  2. Diffbrems / Torsen-diff
  3. Lamelldiff
  4. Sveisediff
 
 

1

Hva er en differensialgir?

Differensialgir er en enhet bestående av tannhjul som kan fordele kraft i en vinkel (oftest 90 grader). Denne brukes for å fordele kraft fra motoren til kjøretøyets hjul. Når bilen svinger, vil de ytre hjulene dekke en lengre distanse og må derfor snurre raskere enn de indre hjulene. En differensial eller "åpen diff", som det kalles, tillater oss å svinge uten problemer.

Siden hjulpar kan snurre med ulik hastighet og ikke er låst, kan derfor bare ett hjul miste grep hvis det f.eks. er glatt. Kraften fra motoren vil da overføres mer til det hjulet som snurrer raskere. I ytelsessammenheng er dette ikke fordelaktig, da kraften fordeles til et spinning hjul og ikke til de hjulene som har grep.

Hvis man ønsker mer grep, må dette motvirkes med en annen type enn "åpen" differensialgir. De forskjellige typene er Torsendiff, Lamelldiff eller en sveised åpen differensialgir, såkalt sveisediff.

Det finnes også konisk og hypoidgir, men disse er forskjellige versjoner av en differensialgir.

 
 

2

Diffbrems / Torsen-diff

(Helical LSD)
Torsendiff (Forkortelse av TORque SENsing) er en populær, holdbar og kostnadseffektiv løsning som motvirker spinning hjul. Denne løsningen flytter i stedet kraften til hjulet med best grep.

Hvis ett hjul er helt i luften, for eksempel ved sving på bane eller har veldig lite motstand, vil ikke en åpen diffbrems bremse. En større forspenning gjør at diffen fungerer "bedre", men ikke helt.

Denne typen diff kommer med en "forspenning" som passer fra fabrikk; det går ikke å si eksakt hvordan den vil oppføre seg mer enn at den er mye bedre enn den åpne differensialgir ved racing / motorsport.

Olje: 80-90 eller 80-140 Petroleumsbasert olje (Ikke syntetisk)

Fordeler

  • Veldig lite vedlikehold
  • Lavt lydnivå / ingen unødvendig støy
  • Lav kostnad

Ulemper:

  • Fungerer ikke godt hvis ett hjul er i luften / har veldig dårlig grep.
  • Veldig liten eller ingen justering

Type diffverkan:
Torsen fungerer tvert imot en åpen diff. Denne sender kraften til hjulet som har mest grep for fremdrift. Jo mer dreiemoment som genereres, jo mer friksjon / låsing i diffen. Man kan altså ikke si at en torsendiff låser, den driver på det hjulet med grep i stedet.


1. Er diffen ny, kan den lage litt støy og så bli stille når de interne skivene "sliter" seg inn.
2. Unødvendig støy i en torsendiff skyldes ofte typen olje som brukes, så vær nøye med å velge en velprøvd olje til din diff.

 
 

3

Lamelldiff

(Plated LSD)

En lamelldifferensial består, som navnet antyder, av lameller.

Når et hjul på en aksel mister grepet og begynner å spinne raskere, strammer dette til / øker trykket på lamellene som overfører mer kraft til det andre hjulet.

På grunn av justerbarheten og funksjonen, er en lamelldifferensial fordelaktig innen motorsport / racing.

Olje: LSD olje

Fordeler

  • Stor justerbarhet
  • Bremser fart med ett hjul i luften, men fungerer fortsatt

Ulemper:

  • Mer vedlikehold / slitasje enn åpen diff
  • Mer unødvendig støy enn en åpen diff
  • Høyere kostnader

Type diffverkan:
En lamelldiff jevner ut differensialverkan slik at begge hjulene snurrer like fort ved å stramme til lamellpakken. Mer forspenning gjør at hjulene snurrer % mer likt.

 
 

4

Sveisediff

En såkalt sveisediff (sveiset åpen differensialgir) er en budsjettløsning som låser sammen et hjulpar på en aksel. Smale svinger blir problematiske siden drevene er sveist sammen, slik at hjulene ikke kan bevege seg individuelt (forklart i punkt 1).

Det er sjelden fordelaktig å ha en sveisedifferensial, da bilen alltid vil motvirke sving og strebe rett frem.

Hvis ett hjul på en aksel i en individuell hjulopphengning får dårligere grep, vil all kraft havne på den drivakslen, noe som forårsaker ekstra slitasje.

Olje til sveisediff: Standard / Original

Fordeler:

  • Koster ikke mer enn et oljeskift
  • 100% låsing - alltid.

Ulemper:

  • Forverrer svingbarhet
  • Større slitasje på hjulopphengning og drivlinje


Sveisediff er ikke anbefalt, men er kun med som sammenligning.