Drivstofftank / Fuel cell
Informasjon om drivstofftanker og fuel cell. Hvilke tilkoblinger har de, og hva bør du tenke på ved installasjon.
- Original drivstofftank
- Ettermarked drivstofftank
- Tilkoblinger
- Drivstoffpumpeholder
- Skvulpbeskyttelse / Tankeskum / Fangtank
- Tankpåfylling
- Tanklufting
- Vanlige spørsmål om drivstofftanker
1 ▼
Original drivstofftank
Original drivstofftank brukes ofte hvis man ikke har en veldig ombygd bil. Tanken er som regel plassert lavt mellom for- og bakakselen, noe som også er fordelaktig med tanke på kjøreegenskapene til kjøretøyet. Drivstoffpumpen sitter ofte montert i tanken.

2 ▼
Fuel cell
En ettermarked fuel cell har kantet format og monteres i bagasjerommet. Tilkoblinger er tilpasset for AN-system (en type standard i ettermarkedet). Drivstoffpumper kan være montert både i og utenfor fuel cell.

3 ▼
Tilkoblinger
Avhengig av bilprodusent kan det finnes ulike tilkoblinger på original drivstofftank. Her går vi gjennom de 4 tilkoblingene som er nødvendige for at en drivstofftank eller ettermarked fuel-cell skal fungere.
Drivstofftilførselen til motoren
2. Drivstoffretur
Returdrivstoffet som ikke er nødvendig.
Både drivstofftilførsel (1) og drivstoffretur (2) blir vanligvis håndtert gjennom en drivstoffpumpeholder som er montert på toppen av drivstofftanken.

Hullet der drivstoff fylles på i drivstofftanken. Denne delen kalles vanligvis for "tanklokk".
Det finnes mer informasjon om i avsnittet drivstoffpåfylling.

4. Tanklufting
Justerer over- og undertrykk og leder originalt tilbake til inntaket på motoren.
Hvis ikke denne "ventilasjonen" finnes, vil drivstofftanken suge sammen etter hvert som drivstoffet suges ut.
Også drivstoffpåfylling trenger en lufting, da like mye drivstoff som skal inn i tanken må ut, og vice versa. Derfor trengs en såkalt tanklufting til drivstofftanken.
Denne kan være plassert i drivstoffpumpeholderen, direkte på tanken eller sammen med tankpåfylling/tanklokk.
Roll over ventil
Den såkalte tankluftingen kalles ofte for roll over ventil i ettermarkedet. Originalt styres tankluftingen med hjelp av styrboksen sammen med en ventil. Det systemet kalles EVAP. EVAporative Control System forhindrer at drivstoffdampene slippes ut i atmosfæren.

4 ▼
Drivstoffpumpeholder
På en fuel cell kan man enkelt koble seg til med AN-koblinger, da disse er forberedt med denne typen tilkoblinger. Hvis man derimot skal bruke original drivstofftank, er det utelukkende to typer tilkoblinger som finnes, ofte gjennom drivstoffpumpeholderen.
1. 8mm søyle med slangeanslutning for vanlig drivstoffslange / slangeklemme
2. Hurtigkobling med o-ringstetning

Original drivstoffpumpeholder
Drivstoffpumpeholder som er montert i original drivstofftank

Ettermarked drivstoffpumpeholder
Drivstoffpumpeholder for ettermarkedet er tilpasset kraftigere drivstoffpumper og AN-system, så koblinger og slanger er tilpasset for dette.
5 ▼
Skvulpbeskyttelse / Tankeskum / Fangtank
Drivstoffmangel er et vanlig brukt ord som forbindes med noe negativt. Det er når motoren ikke får nok drivstoff av forskjellige årsaker. En grunn kan være at drivstoffnivået i tanken er lavt og drivstoffpumpen sitter i midten. Når bilen svinger kraftig, forskyves drivstoffet til siden slik at drivstoffpumpen ikke kommer i kontakt med drivstoffet. Nå får ikke motoren drivstoff lenger, og dette kan være skadelig for motoren.
For å motvirke dette brukes først og fremst 3 løsninger:
- Skvulpbeskyttelse
En skvulpbeskyttelse forhindrer at drivstoffet flyttes bort fra drivstoffpumpen i samme hastighet som uten skvulpbeskyttelse. Med hjelp av enveisluker / tilbakeventiler holdes drivstoffet igjen nær drivstoffpumpene. Dette er en god løsning da den er enkel og ikke trenger service. Men denne løsningen er ikke like sikker som et system med fangtank. - Tankeskum
Tankeskum forhindrer at drivstoffet flyttes rundt i samme hastighet som uten. Tankeskummet gjør drivstoffet "seigere", og dermed forsinkes tiden før drivstoffpumpen suger luft. Ulempen er at skumrester kan løsne og tette forfilteret. Derfor kreves det regelmessig service. - Catchtank
Denne løsningen er dyrere, krever flere komponenter og er mer avansert å installere, men det er et system som virkelig sikrer drivstoffstrøm til motoren.
En tank med skvulpbeskyttelse kan ofte ikke kompletteres med tankeskum, da dette blokkerer luker / tilbakeventiler fra å bevege seg fritt.
6 ▼
Tankpåfylling
For å fylle drivstoff i en fuel cell eller drivstofftank, må det finnes en drivstoffpåfylling. Dette kalles overordnet for tanklokk. Men det er mer enn det, og spesielt finnes det ikke mange deler for dette på ettermarkedet. Oftest brukes originaldeler.
Tanklokk
Denne delen kan være direkte montert på en fuel cell eller, som ved originalinstallasjon, i bilens karosseri rundt C-stolpen.
Originaltanklokk og slange/rør brukes ofte når man har en original drivstofftank eller ikke ønsker å påvirke det ytre utseendet.
Originaltanklokk og slange/rør kan også brukes sammen med en ettermarkeds drivstofftank (fuel cell) hvor man da tilpasser siste bit slange som kobler til drivstofftanken.
Ettermarkeds tanklokk brukes ofte ved større ombygginger når man ikke kan bruke originaltanklokk av forskjellige grunner.
Drivstoffledning
Drivstoffpåfylling/tanklokk kobles sammen med drivstofftanken gjennom slange eller rør.
Slangen mellom tanklokk og drivstofftank pleier ikke å være så fleksibel, selv om den har en innebygd stålsprial. Slangen tåler drivstoff over tid uten å tørke ut og sprekke. Andre slanger som silikonslange og armerte drivstoffslanger tørker ut og begynner å lekke. Derfor brukes klassifisert drivstoffpåfyllingsslange som oppfyller kravene til SAE 30R5 eller høyere.
Også rør kan brukes mellom tanklokk og drivstofftank, men også her kobles dette med hjelp av slange som må tåle drivstoff.
Tanktilkobling
Denne typen tilkobling kan variere sterkt avhengig av tank, men den skaper en forbindelse mellom drivstofftank og tanklokk.
Monteringsdetaljer
Nesten utelukkende brukes slangeklemmer for å montere sammen slange og rør mellom tanklokk og drivstofftank. Dette gjelder både ved originalmontering og ettermarked. Spesialtilkoblinger finnes, men er da ofte spesifik for produsenten/bilmodellen og gjenbrukes som regel ikke på ettermarkedet eller ved ombygginger.
7 ▼
Tanklufting
Hva er en tanklufting (EVAP ventil)?
Tanklufting som original kalles EVAP (EVAPorative Control System) har blitt løst gjennom en såkalt roll over ventil (roll over valve) på ettermarkedet innen motorsport og ombygde kjøretøy. Tankluftingen skal ledes tilbake til motorens inntakssystem, men ventileres ofte fritt på ombygde kjøretøy.
En såkalt roll over ventil er egentlig en enkel tanklufting med andre ord. Denne ventilen sitter i toppen av tanken / fuel cell og ventilerer slik at drivstoffpumpene kan suge drivstoff uten å suge sammen tanken. Også slik at gasser i tanken kan ekspandere uten at trykk ødelegger tanken og dens fester. Kort og godt er dette et hull.
Hvordan fungerer en tanklufting / roll over ventil?
Roll over ventilen har en løs kule i et vertikalt rør. Denne må også monteres vertikalt i toppen av drivstofftanken for at kulen skal ligge i bunnen av røret. Nå kan gasser flyte fritt inn og ut av tanken = tanklufting. Hvis bilen havner opp-ned ved f.eks. en ulykke, vil kulen på grunn av tyngdekraften og det påtrykkende drivstoffet rulle til toppen av roll over ventilen og legge seg i et sete som hindrer drivstoff fra å renne ut.
Hvordan monterer jeg en roll over ventil / tanklufting?
- Roll over ventil
Denne monteres i toppen av drivstofftanken. Helst i midtområdet av tanken for at drivstoff ikke skal kunne presses ut ved sving når g-krefter oppstår. Også slangen som leder bort drivstoffdampene skal dras opp ca. 20-30 cm for å ytterligere hindre at drivstoff lekker ut. - Karosserigenomføring
Når ventilen er montert og gjenget peker oppover, kan man planlegge utloppet for tankventilasjonen. Denne skal dras ut fra bilen, bort fra førerrommet slik at ingen drivstoffdamp påvirker førermiljøet. Bor et hull og bruk nedenfor tankgjennomføringen for å lede ut drivstoffdampene. Denne kan med fordel monteres i gulvet. - Slangetrekking
Da det ikke er noe trykk i dette systemet, kan Push-on AN-koblinger brukes for å koble tankluftingen og karosserigenomføringen sammen. Slangen skal dras oppover en bit slik at g-krefter ved sving ikke presser ut drivstoff gjennom slangen.
8 ▼
Vanlige spørsmål og problemer
Min avlufting lekker drivstoff når jeg svinger.
Hvis ventilen lekker drivstoff når du svinger, blir drivstoffet sannsynligvis presset opp i avluftingen ved hjelp av g-krefter som oppstår. Ventilen er mest sannsynlig montert i toppen langs kanten av drivstofftanken. Og slangen som leder bort drivstoffdampene ut av bilen er ikke dratt opp 20-30 cm fra ventilen for å forhindre at drivstoff lekker ut på grunn av g-krefter.
Løsning: Dra slangen som leder bort dampene rett opp 20-30 cm og deretter ut, slik at ikke drivstoffet presses ut.
Drivstofftanken suger seg sammen, hvorfor?
At en drivstofftank suger seg sammen skyldes at det skapes et vakuum i drivstofftanken. Dette skjer fordi tanken er lukket og ikke har kontakt med omgivende luft hvis f.eks. en OEM evapventil er stengt når motoren er avstengt, eller fordi denne ventilen er defekt.
Det kan også skyldes at tankventilasjonen er underdimensjonert eller blokkert. Da vil drivstoffpumpen suge sammen drivstofftanken.
Løsning: Ventiler tanken bedre eller gjør rent ventilasjonen.
Klarer roll over ventilen å holde mot mye drivstoff, f.eks. 80-100 liter?
Ventilen klarer å holde mot hvor store tanker som helst. Kulen som holder tett mot setet har ikke bare tyngdekraften som hjelp for å holde tett, men også drivstoffets vekt/trykk.
Min drivstofftank / fuel cell sitter inne i bilen. Hvordan blir jeg kvitt gassene?
Ved å koble sammen roll over ventilen med en slange og slangekobling kan man lede ut gassene/drivstoffdampene ut av bilen eller til original evap-ventil / avluftningssystem.
Det går sakte å tanke.
Du har sannsynligvis en blokkert eller for liten tankventilasjon. Når drivstoff fylles på tanken, må like mye luft ut av tanken. Drivstoff kan bare fylles på så fort som luften rekker å evakuere drivstofftanken.
▼
▼
-
Drivstoffsystem
- Drivstoffsystem: Komponenter og montering
- Drivstoffsystem: Vanlige problemer
- Valg av dyser
- Bensinpumpe
- Bensintank
- Drivstofffangsttank
- Drivstoffilter
- Drivstoffpumpehenger - Informasjon
- Drivstofftrykkregulator
- Dyse størrelse
- Fuel rail
- Hvilke Dyser bruker andre?
- Sammenligne dyser
- Tankventilasjon / Roll over ventil
- Tilbakeslagsventil - Informasjon
- Ulike typer drivstoff [bensin eller etanol?]
- Ulike typer drivstoffsystemer