Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Drivstofffilter informasjon

Her går vi gjennom de forskjellige filtrene som finnes i et drivstoffsystem samt relaterte spørsmål. Informasjonen om drivstofffilter er delt inn i følgende kategorier:

  1. Ulike typer drivstofffilter
  2. I hvilken retning monteres drivstofffilteret (innsatfilter)
  3. Hva innebærer 10 mikron og 100 mikron?
  4. Når skal et drivstofffilter byttes ut?
  5. Problemer med mottrykk i drivstofffilter
  6. Hva innebærer forfilter?
  7. Hvor monteres et drivstofffilter?
  8. Hvor mye effekt klarer et drivstofffilter?
  9. Kan man gjøre rent et drivstofffilter?
  10. Sammenlign drivstofffilter
 
 

1

Ulike typer drivstofffilter

Det finnes som oftest tre typer filtre i et drivstoffsystem: forfilter, hovedfilter og fordelerfilter.

 
 

Forfilter

Forfilter monteres som navnet tilsier - først i systemet, før drivstoffpumpen. På en intern drivstoffpumpe monteres det direkte på pumpen. På en ekstern drivstoffpumpe monteres det på drivstoffledningen før pumpen.

Vanlig filtrering her er 50-100 mikron.

 

Hovedfilter

Dette filteret er hva folk snakker om når de nevner drivstofffilter. Det sitter på trykksiden mellom drivstoffpumpen og motorens dyser. Så hvis man skal bytte et drivstofffilter, er det dette som menes.

Vanlig filtrering her er 8-15 mikron.

Det finnes to typer (modeller) av hovedfilter. Platedfilter, såkalte "spin-on" filtre, samt inline filtre. Platedfilter skrus av og hele enheten byttes. Inline filtre har et innsatsfilter som kan byttes ut.

Fordelerfilter

Fordelerfilter finnes kun for å beskytte dysene mot smuss som kan komme ved for eksempel service / montering / demontering.

Mange kjører uten disse filtrene uten problemer, men det anbefales å bruke fordelerfilter da de ikke er en restriksjon. Ca 8 mikron filtrering, avhengig av hvilke filtre man bruker.

 
 

2

I hvilken retning monteres et innsatsfilter

Et innsatsfilter i et drivstofffilter monteres ofte slik at drivstoffet presses ut fra utsiden og inn i filteret. Filterholderen pleier å ha en pil for flytretningen, men man kan enkelt trykke inn et finger eller en skrutrekker, og der det stopper er inntaket, mens der det er "tomt" i midten er utløpet. Hvis filteret blir fullt av skitt, vil det flyte dårligere, og det kan være vanlig at filteret presses sammen.
 
 

3

Hva innebærer 10 mikron og 100 mikron?

1 mikron er det samme som 0,00003937" eller 0,001 mm. 10 mikron blir da 0,01 mm, som er 10 ganger større enn 1 mikron. 100 mikron er altså 0,1 mm og 100 ganger større enn 1 mikron. Når man snakker om drivstofffilter, er en lavere tall det samme som mindre hull, som innebærer finere / bedre filtrering.
 
 

4

Når skal et drivstofffilter byttes ut?

Det finnes ikke noe klart svar, men filteret byttes enkelt i intervaller før det blir tilstoppet. Mindre smuss innebærer lengre intervaller. Også filtertypen påvirker i stor grad. Syntetiske materialer og pappfilter klarer for eksempel ikke like lange intervaller som et rustfritt filter. Tidligere ble papp og syntetmaterialer brukt for å oppnå finere filtrering, men nå finnes det samme mulighet for fin filtrering med rustfrie drivstofffilter.
 
 

5

Problemer med mottrykk i drivstofffilter

En vanlig årsak til drivstoffproblemer er tilstoppede drivstofffilter som hemmer flowet. Det er først og fremst to årsaker som skaper problemet.

  • Filtermaterialet har svulmet, og hullene som slipper gjennom drivstoffet har blitt mindre.
  • Søppel har samlet seg i filteret, slik at flowet hemmer.
  • En kombinasjon av begge de ovennevnte årsakene.
 
 

6

Hva innebærer forfilter?

Forfilter monteres som det høres før drivstoffpumpen. Dette er et grovere filter på cirka 150 mikron som filtrerer grovere partikler som har kommet med i drivstofftanken ved tanking. Dette filteret er til for å beskytte drivstoffsystemet mot den verste smussen. Mange ettermarkedsinstallasjoner bruker ikke noe forfilter med godt resultat likevel. Skitt havner i stedet i "hovedfilteret".
 
 

7

Hvor monteres et drivstofffilter?

Selve "hovedfilteret" som man bare kaller drivstofffilter monteres mellom drivstoffpumpen og sprøytebroen / fuel rail. Filteret kan monteres hvor som helst mellom drivstoffpumpen og fuelrail. Det er plass og servicevennlighet som bestemmer hvor filteret monteres.
 
 

8

Hvor mye effekt klarer et drivstofffilter?

Detta beror på flera faktorer som filtermaterial och storlek på filteryta samt anslutningar. I de flesta fall har tillverkaren testat detta och skriver tydligt i informationen vilken effekt/flöde som bränslefiltret klarar av.
 
 

9

Kan man rengjøre et drivstofffilter?

Nei, ikke rengjør et drivstofffilter. Det blir ikke bra. Drivstofffilter er en servicedel og skal byttes ut med jevne mellomrom.