Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Drivstoffpumpearmatur - Informasjon

 
 

Informasjon om drivstoffpumpearmatur / tankarmatur / pumparmatur.

  1. Drivstoffpumpearmatur
  2. Montering
  3. Tilbehør
  4. Problemer
  5. Sammenlign drivstoffpumpehengere
 
 

1

Drivstoffpumpearmatur

Drivstoffpumpearmatur er en armatur / holder som gjør det mulig å bruke en eller flere drivstoffpumper i drivstofftanken. En drivstoffpumpearmatur brukes når du vil bygge en egen tank eller når du ombygger en eksisterende tank for å bruke flere drivstoffpumper eller en pumpe som ikke passer i originalholderen.

Ofte kan du med en drivstoffpumpeholder koble sammen flere drivstoffpumper der alle pumpene forgrenes til en utgang. Da trenger du bare en slange fram til motoren og en slange tilbake til drivstofftanken. Denne returen sitter vanligvis også montert i drivstoffpumpeholderen.

Dette gjør det lettere og sparer plass, da du slipper å ha Y-kors og flere koblinger for å koble til drivstoffsystemet ditt.

Når du velger drivstoffpumpearmatur, er det viktig å sjekke at armaturen oppfyller dine ønsker og at den passer til din applikasjon. Sjekk innbyggingsmålene og valgt drivstoffpumpe for å forsikre deg om at det passer i henhold til ønskene.

 
 

2

Montering

Når du installerer drivstoffarmaturen, er det viktig at den tetter og lukkes ordentlig mot tanken for å unngå lekkasje. Bruk derfor anbefalte tilbehør som klemringsflenser og pakninger.
Sørg for at du bruker anbefalte slanger og eventuelle plugger for en sikker og funksjonell installasjon.

Når du kobler til strøm til drivstoffpumpearmaturen, er det viktig å følge riktig koblingsskjema fra drivstoffpumpen/pumpene til strømforsyningen, og at du bruker riktig kabeldimensjon.

  • En drivstoffpumpearmatur har normalt en tilkobling for drivstoffinntak og en for drivstoffretur, samt +/- for å gi pumpene strøm.
  • Noen har forberedt for tankventilasjon og også innebygd rollover-ventil.
  • Noen drivstoffpumpearmaturer har en innebygd fangtank for ytterligere å sikre drivstofftrykk.
  • Også drivstoffpåfylling kan være montert i holderen.
  • Du kan montere en drivstoffnivåmåler i armaturen.

Alle disse funksjonene kan samles i en holder, men noen ganger ønsker man å separere dem av praktiske grunner. Dette avhenger helt av hva tingene skal brukes til.

 
 

3

Tilbehør

Drivstoffslange
Det finnes slanger som er laget for å ligge i tanker. Disse er testet for å være nedsenket i drivstoff og finnes for E85 og andre aggressive drivstoffer. Disse slangene kalles PTFE og er en plastblanding som tåler å være nedsenket.

Klemringsflens
For enkelt og sikkert å montere drivstoffpumpearmaturen i tanken eller fangtanken. Den sitter på innsiden av drivstofftanken, og når den skrus sammen med pumpearmeraturen og en pakning, tetter det for lekkasje.

Pakning
For å sikre at drivstoffpumpearmaturen tetter ordentlig for å unngå lekkasje. Tenk på at hvis forskjellige materialer møter hverandre, kan disse krympe og svulme ulikt ved forskjellige temperaturer. Etterstram derfor alltid tankarmaturen ved forskjellige temperaturer for å unngå lekkasje.

Drivstoffpumpe
En rekke forskjellige typer drivstoffpumper for innvendig montering i tanken. Se over hvilken type/typer du ønsker og at de er laget for riktig drivstoff. Hvilket effektmål du har avgjør hvilken eller hvor mange drivstoffpumper du trenger.

Kabling
For at du sikkert og pent skal kunne strømforsyne drivstoffpumpen montert i armaturen, finnes det ofte kontaktstykker eller tilkoblinger i en drivstoffpumpearmatur.
 
 

4

Problemer

Lavt / ingen drivstofftrykk
Se over om drivstoffpumpen/pumpene kan suge drivstoff.

Sjekk slangene og undersøk eventuelle lekkasjer. Da lekkasje mellom pumpen og tanken inne i drivstofftanken er vanskelig å se, er det veldig viktig at disse tilkoblingene er tette.
Sjekk om drivstoffpumpen/pumpene fungerer som de skal.
Sjekk tilkoblingen av strømforsyningen, sikring?
Sjekk tilkoblingen av drivstoffpumpen/pumpene.
Sjekk drivstofffilteret.

Får ikke ut ønsket effekt?
Sjekk spesifikasjonen på drivstoffpumpene dine, er de spesifisert for ditt formål?
Har du store nok drivstoffledninger frem til motoren?
Har du store nok sprøyter?
Er drivstofffilteret ditt tett?