Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde


Rull-over ventil / Tankavlufting

 
 

Informasjon om tankavlufting eller, som det kalles i tuningbransjen, - rull-over ventil.

  1. Innledning
  2. Hvordan fungerer en tankavlufting / rull-over ventil?
  3. Tåler rull-over ventilen å holde imot mye drivstoff, f.eks. 80-100 liter?
  4. Min drivstofftank / fuel cell sitter inne i bilen. Hvordan blir jeg kvitt gassene?
  5. Min avlufting lekker drivstoff når jeg svinger.
  6. Hvordan monterer jeg en rull-over ventil / tankavlufting?
  7. Min avlufting lekker drivstoff når jeg svinger.
 
 

1

Innledning

Tankavlufting, som originalt kalles EVAP (EVAPorative Control System), har blitt løst gjennom en såkalt rull-over ventil (Roll over valve) på ettermarkedet innen motorsport og ombygde kjøretøy. Tankavluftingen skal ledes tilbake til motorens innsugssystem, men ventileres ofte fritt på ombygde kjøretøy.

En såkalt rull-over ventil er egentlig en enkel tankavlufting med andre ord. Denne ventilen sitter i toppen av tanken / fuel cell og ventilerer slik at drivstoffpumper kan suge drivstoff uten å suge sammen tanken. Den tillater også at gasser i tanken kan ekspandere uten at trykket sprenger tanken og dens festepunkter. Kort sagt, så er dette et hull.

 
 

2

Hvordan fungerer en tankavlufting / rull-over ventil?

Rull-over ventilen har en løs stålkule i et loddrett rør. Denne må også monteres loddrett i toppen av drivstofftanken for at kulen skal ligge i bunnen av røret. Nå kan gasser flyte fritt inn og ut av tanken = tankavlufting. Hvis bilen havner opp ned, for eksempel ved en ulykke, så vil kulen, på grunn av tyngdekraften og det pressende drivstoffet, rulle til toppen av rull-over ventilen og legge seg i et sete som hindrer drivstoff fra å renne ut.

 
 

3

Tåler rull-over ventilen å holde imot mye drivstoff, f.eks. 80-100 liter?

Ventilen tåler å holde imot hvor store tanker som helst. Kulen som holder tett mot setet har ikke bare tyngdekraften som hjelp for å holde tett, men også drivstoffets vekt/trykk.

 
 

4

Min drivstofftank / fuel cell sitter inne i bilen. Hvordan blir jeg kvitt gassene?

Ved å koble sammen rull-over ventilen med en slange og slangekobling, kan man lede ut gassene/drivstoffdamper ut av bilen eller til original evap-ventil / avluftningssystem.

 
 

5

Hvordan monterer jeg en rull-over ventil / tankavlufting?

Denne monteres i toppen av drivstofftanken. Helst i midtområdet av tanken for å forhindre at drivstoff presses ut ved sving når g-krefter oppstår. Også slangen som leder bort drivstoffdamper skal trekkes opp ca. 20-30 cm for ytterligere å hindre at drivstoff lekker ut.

 
 

6

Hvordan monterer jeg en rull-over ventil / tankavlufting?

 
 

1. Rull-over ventil 

SPD rull-over ventil

SPD ventilen skrus direkte ned i en AN12 gjenge i en SPD tank eller der AN12 hunn finnes. Ingen boring eller kappingen er nødvendig. Gjenget peker da oppover.

Universell rull-over ventil

Denne ventilen monteres i et hull. Den gjengede delen monteres utenfra tanken pekende oppover. Den andre delen skrus på innenfra tanken.

2. Karosserigenomføring

Når ventilen er montert og gjenget peker oppover, kan man planlegge utloppet for tankventilasjonen. Denne skal trekkes ut fra bilen, bort fra førerområdet slik at ingen drivstoffdamper påvirker førermiljøet. Bor et hull og bruk nedenfor tankgenomføringen for å lede ut drivstoffdamper. Denne kan med fordel monteres i gulvet.

3. Slangetrekking

Monter slange mellom rull-over ventilen og karosserigenomføringen. Siden det ikke er noe trykk i dette systemet, kan Push-on AN-koblinger brukes for å koble tankavluftingen og karosserigenomføringen sammen. Slangen skal trekkes oppover en bit slik at g-krefter ved svinging ikke presser ut drivstoff gjennom slangen.

Drivstoffslange AN6 (push-on)

Drivstoffslange AN6 (push-on)

145 NOK
Inne Dimensjoner: 9,65mm
Mer Info Kjøp nå
Drivstoffslange AN8 (push-on)

Drivstoffslange AN8 (push-on)

161 NOK
Inne Dimensjoner: 12,70mm
Mer Info Kjøp nå
AN 6 Rett Push-on

AN 6 Rett Push-on

74 NOK
Egnet ~ 9,6mm slange
Mer Info Kjøp nå
AN6 -90° Push-on

AN6 -90° Push-on

167 NOK
Egnet ~ 9,6mm slange
Mer Info Kjøp nå
AN 8 Rett Push-on

AN 8 Rett Push-on

82 NOK
Egnet ~ 12.7mm slange
Mer Info Kjøp nå
An8 -90° Push-on

An8 -90° Push-on

196 NOK
Egnet ~ 12.7mm slange
Mer Info Kjøp nå
 
 

7

Min avlufting lekker drivstoff når jeg svinger.

Hvis ventilen lekker drivstoff når du svinger, så presses sannsynligvis drivstoffet opp i avluftingen ved hjelp av g-krefter som oppstår. Ventilen er mest sannsynlig montert i toppen langs kanten på drivstofftanken. Og slangen som leder bort drivstoffdamper ut av bilen er ikke trukket oppover 20-30 cm fra ventilen for å hindre at drivstoff lekker ut på grunn av g-krefter.

Løsning:

  1. Dra slangen som leder bort dampene rett oppover 20-30 cm og deretter ut, slik at ikke drivstoffet presses ut.
  2. Eller så legger du slangen i en sløyfe slik at ikke drivstoffet presses ut.
  3. Eller så kan du montere denne oppgraderte rull-over ventilen for tankavlufting. Den er både mye mindre og smidigere enn de gamle versjonene, og den er også lekkasjesikker for å hindre at drivstoff lekker ut.