Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Tilbakeventil - Informasjon

 

 
 

Informasjon om tilbakeventil for drivstoff.

  1. Hva gjør en tilbakeventil
  2. Ulike varianter
  3. Sammenlign tilbakeventiler
 
 

1

Hva gjør en tilbakeventil

En tilbakeventil er en ventil som ikke tillater flow å gå tilbake i motsatt retning.

En tilbakeventil monteres på drivstoffpumpens utløp for å få best funksjon og beskytte mot tilbakeføring av drivstoff. Sørg for å bruke en tilbakeventil som er tilpasset din drivstoffpumpe. Kontroller typen gjenge på pumpen din og velg tilbakeventil deretter. En slangemontert ventil fungerer også bra å bruke.

En tilbakeventil kan brukes for luft, drivstoff og olje, men da skiller ofte konstruksjonen seg, da hvert område har ventiler som tåler ulike temperaturer og trykk.

Eksempler på bruksområder:

Trinnvis aktivering av drivstoffpumper
Ved bruk av to eller flere drivstoffpumper som ikke kjøres hele tiden, men aktiveres etter hvert som mer drivstoff kreves, monteres tilbakeventil på disse for å hindre at drivstoff lekker tilbake til drivstofftanken og gir primærpumpen vanskeligere forhold for å opprettholde trykket.

Holde drivstoff igjen i spridarbrygga
Når motoren slås av, renner drivstoff sakte tilbake til drivstofftanken og drivstoffbryggen tømmes for drivstoff. Dette gir luft i drivstoffsystemet og gjør motoren vanskelig å starte. Med en tilbakeventil montert, er det alltid drivstoff igjen, og motoren starter enkelt.

 
 

2

Ulike varianter

Byttet til en ettermarkeds tilbakeventil (Full Flow) gjøres for å oppnå maksimalt flow i drivstoffsystemet, samt at disse er fleksible og tilpasset for å monteres sammen med ulike typer drivstoffpumper.

Original
Standard tilbakeventiler tilfører ikke drivstoff som en ettermarkeds tilbakeventil, men denne holder trykket oppe i systemet lenge etter at drivstoffpumpene er slått av. Sammen med original drivstofftrykkregulator kan trykket holdes oppe i flere dager.

Ettermarked / Full Flow
I motsetning til original tilbakeventil, er en ettermarkedsventil konstruert for å ha godt flow. Nå kan høy effekt oppnås til tross for bruken av tilbakeventil. Derimot vil den grovere konstruksjonen ikke holde trykket oppe like bra etter at pumpene er slått av. Det samme gjelder for drivstofftrykkregulatorer som er betydelig større enn original.