Ulike typer drivstoff

Informasjon om drivstofftyper Bensin, Etanol, Metanol, Diesel samt litt om racingdrivstoff og hva det er. Vi har også inkludert informasjon om drivstofftilsetning for å gi en god forståelse av hvorfor dette brukes.
Vi kategoriserer ulike drivstofftyper her nedenfor, så la oss komme i gang!
- Bensin
- Etanol
- Metanol
- Diesel
- Racingdrivstoff
- Drivstofftilsetning
Støkiometrisk blanding = Optimal drivstoffblanding = Lambda 1
1 ▼
Bensin
Lambda 1 for bensin = AFR 14,7
Bensin er det vanligste drivstoffet til personbiler, men også på ettermarkedet for ombygde, trimmede biler samt konkurransebiler. Det er et sikkert valg som er bevist. Racingdrivstoff er ofte basert på bensin, men med tilsetninger som gir høyere oktan, bedre smøring og andre egenskaper som passer for en konkurransebil. Bensin har en støkiometrisk blanding av 1:14,7, som betyr 1 del drivstoff og 14,7 deler luft for å oppnå optimal forbrenning. Det er her etanol kommer inn i bildet.
2 ▼
Etanol
Lambda 1 for E85 = AFR 9,76 og for E100 = 8,98
Etanol var i begynnelsen et miljødrivstoff, men ettermarkedet fikk raskt øynene opp og begynte å bruke dette som "racingdrivstoff". Dette fordi etanol har en støkiometrisk blanding av 1:9,76, noe som innebærer 1 del drivstoff og 9,76 deler luft for optimal forbrenning. Kort sagt går det med mer drivstoff, noe som gir mer energi til forbrenning, selv om etanol er mindre energirikt sammenlignet med en tilsvarende mengde bensin.
Etanol har i tillegg en høyere oktanverdi, noe som motvirker banking.
3 ▼
Metanol
Lambda 1 for metanol = AFR 6,46
Metanol er vanligst i dragracing, men også i annen motorsport der heatene ikke er så lange. Et eksempel kan være Formel Offroad. Oftest brukes en type racingmetanol ved konkurranser. Denne har tilsetninger for å fungere optimalt for den klassen eller konkurransegrenen.
4 ▼
Diesel
Lambda 1 for diesel = AFR 14,5
Diesel brukes oftest i arbeidskjøretøy, men nå også i personbiler. Dette har ikke blitt brukt like flittig på trimmede motorer før nå. Flere og flere har valgt å bruke dieselmotorer i sin trimmede bil. Dieselsystemer krever annen kunnskap og sikkerhet, da systemer med diesel kan nå opp til 2000 bar og noen ganger enda mer.
5 ▼
Racingdrivstoff
Lambda 1 for racingdrivstoff avhenger av produsent og oktaninnhold.
Racingdrivstoff er et høykoktandig drivstoff. Høyere oktan gir høyere motstandskraft mot banking. Banking er skadelig for motoren og oppstår når for høyt trykk eller temperatur antenner drivstoffet for tidlig, - før tennpluggen antenner drivstoff/luftblandingen.
Høyere oktan gir høyere motstandskraft mot banking. Banking er skadelig for motoren og oppstår når for høyt trykk eller temperatur antenner drivstoffet for tidlig, - før tennpluggen antenner drivstoff/luftblandingen.
6 ▼
Drivstofftilsetning
Ved bruk av drivstoff som etanol, f.eks., kan en tilsetning (drivstofftilsetning) være nødvendig for å redusere slitasjen på de bevegelige delene i drivstoffsystemet. Denne tilsetningen kjøpes separat fra selve drivstoffet og tilsettes ned i drivstofftanken. Ved bruk av bensin er dette ikke nødvendig. Men ved bruk av f.eks. etanol er det mer eller mindre et must for å unngå problemer.
Et problem som oppstår over tid er avsetninger som tetter filter, sprøyter og gjør innsug/runners skitne. F.eks. kan sprøyternes egenskaper endres, drivstofffilteret flyter mindre, og innsug blir klissete av disse avsetningene som kommer fra etanol.
Etanol kalles også et aggressivt drivstoff. Dette er fordi det er "tørt"; det smører ikke som bensin gjør. Først og fremst påvirkes drivstoffpumper negativt og slites raskere på grunn av dårlig smøring. Dette er enda en grunn til hvorfor du bør bruke tilsetning sammen med dette drivstoffet. Nye drivstoffpumper har kommet som skal tåle etanol, men det er ingen løsning på problemet; det er en forbedring av problemet. Men problemet er fortsatt der, og drivstofftilsetning bør fortsatt brukes til etanol.
▼
▼
-
Drivstoffsystem
- Drivstoffsystem: Komponenter og montering
- Drivstoffsystem: Vanlige problemer
- Valg av dyser
- Bensinpumpe
- Bensintank
- Drivstofffangsttank
- Drivstoffilter
- Drivstoffpumpehenger - Informasjon
- Drivstofftrykkregulator
- Dyse størrelse
- Fuel rail
- Hvilke Dyser bruker andre?
- Sammenligne dyser
- Tankventilasjon / Roll over ventil
- Tilbakeslagsventil - Informasjon
- Ulike typer drivstoff [bensin eller etanol?]
- Ulike typer drivstoffsystemer