4-punktsbelte / 6-punktsbelte - Informasjon
Innledning
4-punktsbelte og 6-punktsbelte er mer eller mindre standard i racing og sportsbiler. Men hvorfor bruker man ikke bare originalbeltet? Og skal man ha fire eller sekspunktsbelte? Dette er noen vanlige spørsmål, og helt klart berettigede spørsmål når man vil sitte sikkert om man skal kjøre bane!
- Skal jeg velge 4 eller 6-punktsbelte?
- Montering av flerpunktsbelter
- Kan jeg bruke 4 eller 6-punktsbelte i gatebilen?
- Velg riktig belte til HANS-beskyttelse
- Informasjon om FIA-godkjenning
Belter er en sikkerhetsdetalj som er utrolig viktig (les: LIVSVIKTIG!). Så sørg for å være pålest og montere beltene i henhold til instruksjoner fra produsenten. Ved minste usikkerhet, ta hjelp av en erfaren installatør.
- Feilmonterte belter er farlige!
- Korrekt monterte belter redder liv!
1 ▼
Skal jeg velge 4 eller 6-punktsbelte?
Skal man bytte ut beltet mot et racing/motorsportbelte, så finnes det flere varianter å velge mellom. 4, 5 eller 6 punkt.
6-punktsbelte skal man velge så langt det er mulig. Dette holder deg sikker uten noen kompromisser. Det finnes deretter varianter av dette beltet som vi går gjennom nedenfor. Med 6 punkter får du kraften ved eventuell ulykke fordelt over større område på kroppen. Den nedre delen holder dessuten ned midjebeltet slik at du alltid får kraften rundt hoften og ikke mot noen myke deler.
5-punktsbelte er som et 6-punktsbelte med den forskjellen at du bare har en stroppe på beltets nedre del.
4-punktsbelte er som et 6-punktsbelte, men mangler den nedre delen. Noen ganger går det å demontere den nedre delen på 6-punktsbeltene og bruke dem som 4-punktsbelter. 4-punktsbelter brukes bare hvis setet ikke har uttak for den nedre delen i et 6-punktsbelte; ellers bruker man alltid belter med 6 monteringspunkter - det er sikrere så.
2 ▼
Montering av flerpunktsbelte
Monteringen av belter deles enklest opp i flere deler. Underdel, Midjedel, Axeldel og monteringspunkter. Alle deler utgår fra beltespenne i midten av midjen. Vær nøye med å alltid følge eventuelle regelverk i første hånd. Dette skal bare ses som komplementerende opplysninger om regelverket mangler.
Underdel
De to stroppene under spennen monteres i et hull gjennom setet. Deretter monteres de bak overkroppens forlengerlinje i gulvet. Lutningen bør da være ca 20 grader bakover. Festeøylene monteres i plater i gulvet.
Midjedel
Midjebeltet monteres så nær hoften som mulig / så smalt som mulig. Vinkelen bakover skal være 45 - maks 60 grader. Festeøylene monteres i bur, plater eller i stolkonsol.
Axeldel
Akselremmene kan monteres med festeøyer og krok eller vikles rundt burrør. Monter helst ikke beltene mer enn ca 20 cm bak stolen, da beltene strekkes ut ved ulykke og lengre belte tillater lengre strekk. Innfestning av akseremmer bak stolen skal sitte i akselhøyde og ikke mer enn 20 grader vinkel nedover, da kreftene ved en kollisjon ville komprimere kroppen nedover.
Beltes monteringspunkter
Monteringen av beltesøyler kan gjøres på flere måter. Bare én måte er korrekt. Kraften må komme i riktig retning, slik at ikke beltesøylen brekker av ved en ulykke. Se bilde.
Beltesøyler har ofte en krok på seg og tillater da montering i festeøyer som kan monteres i bilen. På denne måten kan man enkelt ta ut beltene fra bilen. På samme måte som ovenstående bilde illustrerer, skal ikke festeøylene belastes sidelengs, men bare trekkraft skal kunne påvirke gjengene ved en eventuell ulykke.
3 ▼
Kan jeg bruke 4 eller 6-punktsbelte i gatebilen?
Hvis du også bruker din racerbil / banebil på gaten, kan du ha 4 eller 6-punktsbeltet montert så lenge det originale 3-punktsbeltet sitter igjen. Det er altså trepunktsbeltet du skal bruke når du kjører på gaten. En viktig ting å tenke på er at et sikkerhetsbur bør installeres ved bruk av 4/6-punktsbelte. Et originalt 3-punktsbelte er optimalt i en karosseri uten sikkerhetsbur.
På gaten er et originalt 3-punktsbelte å foretrekke. Dette er gjennomtenkt slik at hvis du for eksempel er med om en klemmulykke der siden av bilen presses inn, så presses også kroppen din ut av beltet mot midten av bilen. Dette tillater ikke et 4/6-punktsbelte.
4 ▼
Velg riktig belte til HANS-beskyttelse
Hvis et HANS-beskyttelse skal brukes, er det viktig at riktig belter brukes. Beltene som er godkjent for HANS-beskyttelse er smalere rundt nakken for at HANS-beskyttelsen skal få plass. Nå er det HANS-kragen som ligger mot kroppen og fordeler trykket, derfor kan beltet være smalere rundt dette området.
5 ▼
Informasjon om FIA-godkjenning
Datomerking
Dette finnes for at du ikke skal bruke gamle belter. Stoff eldes, og sikkerheten forringes. Når man skal konkurrere og ønsker høyeste sikkerhet, gjelder FIA-merking bare en viss tid. Vanligvis 3 år. Derfor er det viktig å sjekke at datoeringen gjelder for den tiden man har tenkt å bruke beltene.
FIA-merking
Det finnes forskjellige typer FIA "merkinger". Den standard som brukes til denne typen belter heter FIA standard 8853-2016. Så finnes det produsentens FIA homologeringsnummer. Denne ser for eksempel slik ut for QSP 3" 6-punktsbelte: SH.016.17-T-6. Hver produsent har sitt eget nummer.
Skader
Uansett FIA-merking eller ikke, skal det ikke være noen skader på beltene. Hvis det er skader på beltet, gjelder ikke FIA-godkjenningen.
---
Vi håper at dere skal kunne dra nytte av denne informasjonen om belter. Husk at valget av belte henger sammen med flere deler. Hvilket sete man bruker, om man har sikkerhetsbur eller ikke, samt om bilen skal brukes på bane eller på gaten. Kjører man på bane og bruker HANS-systemet, så må også dette tas i betraktning.