2JZ Stempler
Hvilke stempler til 2JZ?
Alt om smidde stempler til 2JZ. Her har vi samlet all informasjon om stempler til 2JZ. Alt du vil vite. Hvilke stempler skal jeg velge? Hvordan monterer jeg dem? Og mye annet.
2JZ kompresjonsforhold
Hva har 2JZ for kompresjonsforhold?
Original kompresjonsforhold GTE: 8,5:1 (Turbo)
Original kompresjonsforhold GE: 10,5:1 (N/A)
Ved bygging av 2JZ motor med turbo pleier kompresjonsforholdet på de vanligste bygningene å ligge mellom 8,0:1 - 9,7:1. De fleste som bruker etanol som drivstoff kan gå opp i kompresjon og får da en generelt sterkere motor, spesielt ved lave turtall.
2JZ-GE vs 2JZ-GTE stempler
Er det noen forskjell på 2JZGE og 2JZGTE stempler?
Svar: Ja! Siden GTE-modellen har turbo og GE-modellen ikke, trenger kompresjonsforholdet på turbomodellen å være lavere. 2JZ-GTE har 8,5:1 i kompresjonsforhold, så stemplene har senket stempel topp (dish). GTE-modellen har også oljekjølemunnstykker.
GE-stemplene er generelt tynnere da de ikke trenger å klare de samme forbrenningstrykkene som i GTE, som er turbomodellen.
2JZ Original stempler
Data om originale stempler til 2JZ
Bore: 86,00mm
Kompresjonshøyde: 34mm
Originalt kompresjonsforhold GTE: 8,5:1 (Turbo)
Originalt kompresjonsforhold GE: 10,5:1 (N/A)
Størrelse på stempel
Hvilken størrelse har 2JZ-stempler?
Standard stempelmål er 85.935-85.945 mm på 2JZ stempler. Sylinderrøret har 86.000-86.013 mm indre diameter. Når man snakker om sylinderrør eller stempelstørrelse, sier man 86mm. Stempelet er litt under 86mm og sylinderrøret er litt over 86mm. Mellomrommet kalles stempelspill.
Stempelbolt
Hva har 2JZ for stempelbolt?
Original stempelbolt
Original stempelbolt er 21.997-22.006 mm. Her sier man 22mm stempelbolt. En passende veivstang er 22mm i lille enden. Det skal være glidpassning mellom bussningen i lille enden på en veivstang og stempelbolten. Selv om det er veldig like verdier, varierer dette målet mellom forskjellige produsenter av stempelbolter og veivstenger. Derfor skal passningen mellom veivstangens lille ende og stempelbolten kontrolleres. Hvis det ikke er glidpassning, må bussningen brotsjes.
HD stempelbolt
En HD stempelbolt har ofte tykkere veggtykkelse for å tåle mer effekt/kraft, men den kan også være laget av sterkere materialer som tåler mer kraft. Dette er for å holde vekten nede. Ved oppgradering av stempler pleier også oppgradering av stempelbolt å gjøres, da dette er en relativt billig og enkel justering når alle deler er demontert.
Kompresjonshøyde
Hva skal jeg ha for kompresjonshøyde til 2JZ?
Kompresjonshøyden på originale 2JZ stempler er 34mm / 1,338". Dette er også det absolutt vanligste på ettermarkedet ved trimming av motor. Noen ganger brukes en lengre veivstang eller lengre slaglengde, og for å kompensere for dette kan man bruke lavere kompresjonshøyde på stempelet, f.eks. 32mm som er tilgjengelig for 2JZ motoren.
Stempler og veivstenger - kombinasjoner
Toyota 2JZ Blokkhøyde er 219,00mm
Standard veivparti ~3 liter
Slaglengde: 86mm / 2 = 43mm
Veivstanglengde: 142,00mm
Kompresjonshøyde: 34mm
I sammenlagt: 43+142+34=219mm
92mm stroker veivparti ~3,2 liter
Slaglengde: 90mm / 2 = 45mm
Veivstanglengde: 142,00mm
Kompresjonshøyde: 32mm
I sammenlagt: 45+142+32=219mm
94mm stroker veivparti ~3,4 liter
Slaglengde: 94mm / 2 = 47mm
Veivstanglengde: 142,00mm
Kompresjonshøyde: 30mm
I sammenlagt: 47+142+30=219mm
Stroker stempler
2JZ original slaglengde er 86mm med 34mm kompresjonshøyde på stempelet. Med en slaglengde på 94mm kreves det at stempelens kompresjonshøyde er 30mm for å kompensere for slaget. Begge alternativene er med 142mm veivstang.
Med 90mm slag og 142mm veivstang ville stempelens kompresjonshøyde måtte være 32mm i stedet.
Stempelringer
Hva har 2JZ for stempelringer?
Originale stempelringer til GT og GTE-modellen er de samme, så også når det gjelder stempelringsgapet. Gapet er større på turbomodellen. På ettermarkedsstempler inngår ofte stempelringer. Da sliper man inn korrekt stempelringsgap selv. Hvis ikke stempelringer inngår, så finnes det eksakt artikkelnummer som referanse å kjøpe til.
Tykkelse på stempelringer til 2JZ-GE og GTE:
Stempelring 1: 1,5mm
Stempelring 2: 1,5mm
Stempelring 3: 4,0mm
Stempelmateriell
Tilvirkningen samt design av stempler er de absolutt avgjørende faktorene for hvor holdbart et stempel blir. Smidde stempler til ettermarkedet/tuning lages i 4032 samt 2618. Avhengig av hva stemplene skal brukes til, brukes det ene eller det andre materialet.
Stempler vs effekt
De fleste ettermarkedsstempler tåler over 200hp per sylinder. OEM-stempler ønsker man ofte ikke å kjøre over 100hp per sylinder på grunn av ulike årsaker som ringland, stempel topp, støping, stempelringer, vekt, kjøling osv. Ettermarkedsstempler er laget for å tåle mer effekt enn originalen og er derfor korrekt tilpasset for formålet.
Selv om man ikke kan si dette om alle stempler, er generelt et tyngre stempel sterkere enn et lettere. Dette forutsatt at de skal sitte i samme applikasjon med samme resultat i tankene. Men begge stemplene tåler mest sannsynlig mer effekt enn hva som trengs.
Wiseco vs JE vs CP vs DP?
De forskjellige stempelprodusentene har alle sine fordeler og ulemper, men oppsummert er de lik hverandre. Har en produsent en "gate" variant av et stempel, så har også en annen produsent et tilsvarende stempel med tilsvarende spesifikasjoner. Det samme gjelder hvis de har en "drag" eller "drift" variant. Forsterkning, ringland og stempel topp er noen eksempler på hva som kan variere, men ingen lager et dårlig stempel. Her kan man grave seg ned i hva som skiller, der ordtaket "målbart, men ikke merkbart" passer godt å bruke.
Stempelspill / Piston clearance
Stempelspill er målet mellom sylindervegg og stempelens ytterdiameter. Stempelens ytterdiameter - Sylinderveggens indre diameter = stempelspill. Bestiller du et stempel som er 87,00mm og blokken bores nøyaktig 87mm, så er det stempelprodusentens forhåndsbestemte stempelspill som vil gjelde. Dette varierer litt mellom stempelprodusenter, men er likt hvis stemplene er laget for samme formål, som gatekjøring (street) eller dragracing (drag). Stempelspillet kan også justeres ved honing/hening av sylinder.