Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde
 
 
 

Guide for å trimme BMW B58 / Toyota B58 motor

B58 motor. Kort introduksjon

Informasjon

B58 Turbokomprimert 3.0-liter rekke-sekser med 326-340hk og 450Nm 11.0:1 i kompresjonsforhold. Direkte innsprøytning med Vann/Luft intercooler som er integrert i inntakets plenum.
Motorblokken har en såkalt "Closed-deck" design for bedre holdbarhet i aluminium.
B58TU (Technical update) oppdatert versjon ble gjort i 2019 og innebærer en rekke forbedringer som beskrives i hver del nedenfor.

 
 
 

Hvilke biler bruker B58 motor?

Motorkode / Effekt / Karosseri

  • B58B30M0
    Effekt: 326 hk (240 kW) ved 5500–6500 rpm
    Dreiemoment: 450 Nm ved 1380–5000 rpm
    Brukes i:
    BMW 340i (F30)
    BMW 440i (F32)
    BMW 740i (G11)
    BMW X3 M40i (G01)
    Toyota Supra (A90, tidlige modeller)
  • B58B30O1
    Effekt: 340 hk (250 kW) ved 5000–6500 rpm
    Dreiemoment: 500 Nm ved 1600–4500 rpm
    Brukes i:
    BMW M340i (G20)
    BMW Z4 M40i (G29)
    Toyota Supra (A90, senere modeller)
  • B58B30M1
    Effekt: 374 hk (275 kW) ved 5500–6500 rpm
    Dreiemoment: 500 Nm ved 1850–5000 rpm
    Brukes i:
    BMW M440i (G22)
    BMW M340i (G20, senere modeller)
  • B58B30C
    Effekt: 326 hk (240 kW) ved 5000–6000 rpm
    Dreiemoment: 450 Nm ved 1600–4500 rpm
    Brukes i:
    BMW 540i (G30, med mildhybridteknologi)
    BMW X5 xDrive40i (G05, med mildhybridteknologi)
    BMW X7 xDrive40i (G07, med mildhybridteknologi)
  • B58B30D
    Effekt: 387 hk (285 kW) ved 5800–6500 rpm
    Dreiemoment: 500 Nm ved 1800–5000 rpm
    Brukes i:
    BMW X3 M40i (G01, senere modeller)
    BMW X4 M40i (G02)
  • B58TU1
    Effekt: Variabel avhengig av modell, opptil 374 hk (275 kW)
    Dreiemoment: Opptil 500 Nm
    Brukes i:
    Senere modeller av BMW M340i, Z4 M40i
    Toyota Supra
    Andre BMW-modeller med 40i-betegnelse.
 
 
 

ECU-programvare – Motorstyring

Alle endringer som påvirker luft-drivstoffblandingen må justeres i motorstyringens programvare, uansett om endringen er liten eller stor.

Eksempel 1:
Hvis du bytter til dyser med annet fløde, en maskinvareforandring som merkbart påvirker motoren, kan bilen bli vanskelig å kjøre.

Eksempel 2:
Hvis du bytter intercooler, kan bilen fungere akkurat som før uten merkbar forskjell.

I begge tilfeller trenger programvaren å justeres for å optimalisere motorens ytelse.

Lignelse:
Motorstyringen (ECU) kan tilpasse seg forskjellige situasjoner for å beskytte motoren. Tenk deg at det er 10 trinn med sikkerhetsmargin både til høyre og venstre.

Hvis maskinvaren endres og programvaren må justere 3 trinn til ett hold, som ny standard, er det bare 7 trinn igjen i marginen.

For å gjenopprette balansen til 0, må programvaren justeres.

Link G4X FuryX Motorstyring

Link G4X FuryX Motorstyring

22 876 NOK
8x Fuel 6x IGN 2x Knoc...
Mer Info Kjøp nå
Link G4X XtremeX Motorstyring

Link G4X XtremeX Motorstyring

20 384 NOK
8x Fuel 8x IGN 2x Knoc...
Mer Info Kjøp nå
 
 
 

Ulike trimtrinn

Selskaper velger å dele opp modifikasjoner i trimtrinn. Trinn 1, 2, 3 osv. Her deler vi dem opp i kategorier samt vanskelighetsgrad ved montering, og det trenger ikke å stemme nøyaktig overens med hvordan andre deler dem opp. Det er svært personlig.

  1. B58 Trinn 1 - opptil 400hk
  2. B58 Trinn 2 - opptil 500hk
  3. B58 Trinn 3 - opptil 600hk
  4. B58 Trinn 4 - over 600hk
 
 
 

1.
B58 Trinn 1 - opptil 400hk

Enklere modifikasjoner

Vanskelighetsgrad 1/5

Luftfilter

B58 Gen1 og Gen2 har forskjellige inntakssystemer / inntak.

Trykkrør

Downpipe

Topplokk og grenrør skiller mellom B58 Gen1 og Gen2, men samme downpipe kan brukes til begge.

Avgassystem

Avgassystem påvirker motorens strømning og hestekrefter i størst grad. Monteringen skiller derimot avhengig av hvilken bil avgassystemet skal monteres på, da B58-motoren er montert i flere forskjellige biler. Her er en liste over de ulike bilmodellene som har B58-motor:

BMW
3-serien:
BMW 340i (F30/F31) – 2015–2019
BMW M340i (G20/G21) – 2019 og fremover
4-serien:
BMW 440i (F32/F33/F36) – 2016–2020
BMW M440i (G22/G23/G26) – 2020 og fremover
5-serien:
BMW 540i (G30/G31) – 2016 og fremover
6-serien:
BMW 640i (G32) – 2017 og fremover (Gran Turismo)
7-serien:
BMW 740i (G11/G12) – 2015 og fremover
8-serien:
BMW 840i (G14/G15/G16) – 2019 og fremover
Z-serien:
BMW Z4 M40i (G29) – 2019 og fremover
X-serien (SUV):
BMW X3 M40i (G01) – 2017 og fremover
BMW X4 M40i (G02) – 2018 og fremover
BMW X5 xDrive40i (G05) – 2018 og fremover
BMW X6 xDrive40i (G06) – 2019 og fremover
BMW X7 xDrive40i (G07) – 2018 og fremover

Alpina

Alpina B3 (G20) – 2020 og fremover
Alpina B4 (G22/G26) – 2022 og fremover

Toyota
Toyota GR Supra (A90) – 2019 og fremover

Motorolje / Oljefilter

Når en motor trimmes, går den ofte varmere. Hvis ikke mer aggressiv tenning gjør at motoren blir varmere, så gjør kjørestilen at alt blir varmere. Ikke noe rart. Bytt derfor olje og oljefilter oftere!

-Olje er billigere enn motorhavari.

 
 
 

2.
B58 Trinn 2 - opptil 500hk

Deler som bidrar til motorens holdbarhet, som kjøling, smøring. Her handler det om å øke sikkerhetsmarginene.

Vanskelighetsgrad 2/5

Intercooler (Inntak)

Originalt er det en vann/luft intercooler integrert i inntaket. Denne fungerer med høyere motoreffekt, men kan også ved ekstrem trimming byttes ut med en luft/luft intercooler som monteres foran vannkjøleren.

Drivstoffdyser

B58 har direkte innsprøytning

B58TU fra 2022 fikk også portinnsprøytning. De modellene har både direkte innsprøytning og portinnsprøytning. Dyser for direkte innsprøytning har samme passform, men sprutbildet er endret.

Inntak på ettermarkedet har vanligvis portinnsprøytning (Port injection) = dyser i inntaket, noe som minimerer risikoen for avleiringer på innsugsventilene, fordi drivstoffet hjelper til med å rense ventilene.

Merk
Hvis direkte innsprøytning skal deaktiveres, må drivstoffdysene demonteres og hullene plugges.
Hvorfor?
Når de er aktive, kjøles de av drivstoffet. Når de er inaktive, kan temperaturen i forbrenningsrommet overopphete dyse, noe som kan føre til at den smelter og havner i forbrenningsrommet med motorhavari som resultat.

Port injektorer som monteres i inntakets runners:

Vannkjøler
B58TU (Gen2) har doble vannpumper. En som kjøler motorblokken og en som kjøler topplokket. Multiremsystemet er også byttet ut for å drive en ekstra pumpe.

Oljekjøler

B58 har ingen ekstern luft-oljekjøler, men bruker en vann-olje varmeveksler originalt.

  • Pass på å ha tilstrekkelig oljekjøling!
  • Hvis oljetemperaturen i tråden når 120 grader, kan det være over 150 grader ved motorlagrene. Gode lager kan tåle dette, men ikke oljen.

Hvis oljen blir for varm:

  1. Den blir for tynn og mister sin evne til å smøre.
  2. Motorlagrene blir skadet, noe som øker spillet (avstanden) og sliter på andre deler når lagerrester sprer seg i motoren.
  3. Oljetrykket synker.
  4. Krankakselen og lagrene begynner å gnikke direkte mot hverandre (metall mot metall).
  5. Varme og merkelige lyder oppstår (selv om lydene ofte ikke høres i tide).
  6. Til slutt kan lagrene og krankakselen smelte sammen på grunn av varmen.

Girboks kjøler:

Veivhusventilasjon

B58 PCV (Positive Crankcase Ventilation) er noe som er et vanlig problem. Membranen går i stykker og ventilasjonen fungerer ikke lenger som den skal.

Ved tuning økes trykket i motorens forbrenningsrom, og dermed også veivhusets trykk / pulser. Derfor oppgraderes eksisterende veivhusventilasjon til en med mer flow eller til to stykker.

Drivstoffpumpe

Lavtrykkspumpe

Høytrykkspumpe (High-pressure fuel pump - HPFP)
Drivstoffpumpen er byttet til en med høyere flow.
HDP5 EVO sitter i B58
HDP6 EVO sitter i B58 TU

Har du en Gen1 B58 kan du bruke en Gen 2 B58TU som har mer flow og tillater opptil 500hk.

 
 
 

3.
B58 Trinn 3 - opptil 600hk

Større modifikasjoner som ofte krever tilbehør og forbruksvarer mer enn det som følger med produktene som er tilgjengelige.

Vanskelighetsgrad 3/5

Turboaggregat

Original turboaggregat har et turbinhus som er sammenkoblet med grenrøret og kan deles i 3 deler. Her finnes ulike alternativer ved oppgradering.

  1. Monter en supercore i eksisterende turbinhus med samme turbinhjul størrelse som originalt. Her kreves det ingen modifikasjoner på den varme siden (avgassiden). Eventuelle luft-, vann- og oljerør kan trenge å byttes eller justeres.
  2. Bearbeid originalt turbinhus slik at en supercore med større turbin får plass, som tillater mer kraft.
  3. Bytt ut grenrør slik at en større turbo fra ettermarkedet kan monteres. Dette er den absolutt vanligste modifikasjonen som også gir mest fleksibilitet i turboløsninger og installasjon, samt maksimal motorkraft.

Girboksoptimalisering

Likt en optimalisering av motorstyringen for jevn og fin kraft, så optimaliseres også girboksens styring for å passe motor og kjørestil. Dette er en vanlig oppgradering som gir god kjøreegenskaper og kontroll.

 
 
 

4.
B58 Trinn 4 - over 600hk

Større modifikasjoner som krever at motoren åpnes. Her byttes alle interne deler til oppgraderte når motoren er demontert.

Vanskelighetsgrad 5/5

Kamaksler / Ventiler

Foruten motorblokk i aluminium, er også topplokket i aluminium med 24 ventiler (4 ventiler per sylinder). BMW valvetronic og dobbelt VANOS

Kolber

Original boring er 82 mm (3.23 tommer) med en slaglengde på 94.6 mm (3.72 tommer). Kompresjonsforholdet er 11.0:1

Veivstenger

Merk at veivstenger som bytter ut originalet finnes i ulike lengder.

  • 148,00mm
  • 148,17mm
  • 148,18mm

Topplokkpakning

Original B58 boring er 82mm

Merk at topplokkpakninger skiller seg mellom B58 og B58TU
B58 har delt kamkjede, og B58TU har en hel kamkjede samt endret VANOS.

Dette er tydelig å se på pakningens utsparing for kamkjede, hvor Generasjon 1 med delt kamkjede er forskjøvet kraftig sidelengs.

Motorbolter

Topplokksbolter, Rammeslagerbolter, Veivlagerbolter

Motorlager
B58TU Gen2 veivaksel er lettere da materiale og bearbeiding er endret. Samme r
ammeslager og veivlager med aksiallager passer likevel.

Motorlager til B58 finnes fra både KING og ACL. ACL tilbyr bare veivlager, mens KING tilbyr både rammeslager og veivlager.

KING bearings bilder på rammeslager der et par har aksiallager integrert og sitter på posisjon 4. Lengden på dette er:
24,9 mm
0.980 tommer

Lengden på de andre posisjonene 1-3, 5-7 er:
18,6 mm
0.732 tommer

Rammeslagerets sete (Huset) skal være:

60,01 / 0,00 mm
2,3627 / 0,0000 tommer

  • Mål alltid lagerspill før endelig montering
  • Bruk monteringsfett som beskytter under oppstartsfasen