Eksosrør: Hvilket materiale skal man velge? [+ekstra informasjon]

Informasjon om ulike materialer i eksosanlegg / eksosrør.
- 304
- 304L
- 316L
- 321L
- Ekstra informasjon
Lav karboninnhold gir lavere karbidutfelling ved sveising, noe som medfører at materialet ved sveisen står bedre imot korrosjon / etsing / misfarging. Forskjellen er liten mellom 304 og 304L.
1 ▼
304
Vanlig prisvennlig rustfritt stål.
Rustfritt materiale som forenklet kalles 304 heter egentlig 18/8-stål (AISI 304/ EN 1.4307/ SS2333). Dette blandes lett sammen med 304L. Disse to er forskjellige, selv om forskjellen er liten. 304 har maks 0,08% karboninnhold, mens 304L har maks 0,03%
AISI 304 er et austenittisk rustfritt stål. Stålet er legerert med ca 18% krom og 8% nikkel. Austenittisk stål er ikke magnetisk, men kan bli det ved bearbeiding som bøying og sveising. For å garantere best sveisebarhet bør rustfritt stål med ekstra lavt karboninnhold brukes. Rustfritt stål blir misfarget ved høye temperaturer, noe som er normalt og ikke påvirker holdbarheten.
Forventet levetid for 304-materiale er 10-20 år.
Endelsen "L" kan tolkes som "Lav karboninnhold" = Klarer korrosiv miljø
2 ▼
304L
304L er det samme som 304, med den forskjellen at mindre karbon er involvert, og rørene klarer seg bedre i korrosiv miljø samt etter sveising.
3 ▼
316L
316L er bedre tilpasset for marint bruk da molybden er involvert, noe som gjør at stålet klarer seg bedre i korrosiv miljø enn de tidligere nevnte.
4 ▼
321L
Med minst innblanding av karbon og andre egenskaper gjør at 321L-materialet er best egnet for produksjon av grenrør eller andre applikasjoner som skal tåle høy temperatur og/eller sveises mye.
5 ▼
Ekstra informasjon om eksosanlegg
Rustfritt som "ruster"
At et rør ruster har vi alle hørt. Dette forbindes med rør i svartstål / kromstål. Rørene oksiderer. Rustfrie rør oksiderer også, selv om de har en høyere motstandsdyktighet enn vanlige stålrør.
Rustfritt som er magnetisk
Vanligvis sies det at rustfritt stål ikke er magnetisk, men det er feil. Rustfritt kan visst være magnetisk. Hvis et rør har blitt behandlet i kaldt tilstand, så er det mer magnetisk i bøyningen eller ved en sveise. Dette er helt normalt for rustfrie rør som har blitt bøyd i kaldt tilstand.
Misfarginger
På grunn av ulike årsaker så endres nyansen på eksosdeler forskjellig. Dette kan skyldes karboninnhold, korrosiv miljø, varme, sveising og mange andre faktorer. Dette refereres ofte til som misfarginger, selv om det er helt vanlig.
Kan man blande rustfritt og svartstål/kromstål?
Ja, man kan blande ulike kvaliteter / materialer.
Svartstål i et rustfritt eksosanlegg?
Ofte, for å minimere risikoen for sprekker, så tilvirkes indre deler i et eksosanlegg av kromstål som er seigere enn rustfritt stål. Også flenser og oppheng kan bestå av svartstål. Dette varierer hvordan produsenter gjør det.
Ulike nyanser av rustfritt
Avhengig av etterbehandling og bøying, kan rørens nyanse variere. Dette er helt normalt.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor