Motorlagerinstallasjon i 12 trinn

12 trinn for å montere / installere lagre i en motor. Dette er bare tips, og ved minste usikkerhet skal en erfaren mekaniker alltid håndtere denne typen arbeid.
- Merk opp overfallene
- Lagerbaner
- Veivakselens tapp
- Hold det rent
- Installere lagre
- Ekstra kontroller
- Oljeprimer
- Installasjon av veivaksel
- Åtdragning av veivakseloverfall
- Axiellt spill veivaksel
- Montere veivstaker
- Kjør opp oljetrykk
1 ▼
Merk opp overfallene
Sørg for at overfallene fra veivstaker og ramlager er ordentlig merket før fjerning.
Lageroverfall er innslipt individuelt på sin spesifikke plass og skal ikke blandes. Overfall nummer 1 skal alltid sitte på den plassen. Det får heller ikke vrides. Dette er viktig, ellers vil det ikke fungere.
2 ▼
Lagerbaner
Ved bytte av lager er lagerseter viktige å kontrollere, da smuss og skader som har oppstått lett kan bli oversett. Denne flaten kan lett prioriteres ned, da den ikke eksponeres mot de bevegelige delene. Men denne flaten er av høyeste interesse, da den er grunnlaget for hvor godt lageret sitter montert og hvor jevn trykkfordeling lageret senere får.
Når veivaksel og veivstakers overfall er montert med riktig åtdragningsmoment, skal kontroller utføres på:
- Størrelse
- Ujevnheter
- Rundhet
- Overflatefinhet
Glem ikke å kontrollere eventuelle aksiallager monteringsflater.
3 ▼
Veivakselens tapp
Akkurat som lagerbaner skal veivakselen kontrolleres:
- Størrelse
- Ujevnheter
- Rundhet
- Overflatefinhet
4 ▼
Hold det rent
En industriell vask av motordelene er standard, men glem heller ikke å få bort alt koks i kanalene. Når nye lager monteres og eventuell smuss slipper, kan skader lett oppstå på lager og andre deler.
Rengjør derfor oljekanaler med en børste / piperenser og bruk trykkluft og vann for å så rense ut det siste.
5 ▼
Installere lager
Når ovennevnte punkter er utført, kan vi sette i gang med å montere hvert lager på sin plass. Observer nøye hvordan de gamle lagrene har sittet, slik at ingenting vendes feil eller ikke klikkes ordentlig på sin plass.
6 ▼
Ekstra kontroller
Sørg for at alle lager sitter montert slik at respektive spor er ordentlig på plass. At uttak for oljehull linjerer med motorblokkens oljehull.
7 ▼
Oljeprimer
Når alle lager sitter montert korrekt på sine plasser, er det på tide å smøre dem inn med olje eller en spesiell primer. Dette for å få en oljefilm mellom lager og veivaksel slik at det ikke oppstår skader ved rotasjon av veivaksel under installasjonen.
8 ▼
Installasjon av veivaksel
Når motorblokken sitter i motorstativet og underdelen er vendt opp, er det på tide å begynne å montere veivakselen. Veivakselen legges forsiktig ned på sin plass, og hvert overfall monteres tilbake på den plassen de hadde fra begynnelsen. Kontroller at ingen smuss eller noen styring hindrer perfekt innpassning av overfallene.
9 ▼
Åtdragning av veivakseloverfall
Håndter boltene til veivakseloverfallene i henhold til produsentens anbefalinger for å få korrekt åtdragningsmoment. Hvis et løst aksiallager brukes, trykk veivakselen mot dette slik at det setter seg i riktig posisjon. Dra deretter overfallene en etter en i henhold til OEM-prosedyr som oftest starter fra midten og arbeider seg i en sirkel utover. Kontroller at veivakselen kan snurre fritt før boltene trekkes. Kontroller også dette etter at hvert overfall er trukket. Hvis veivakselen går tyngre etter at en bolt har blitt dratt, er noe galt. Dette skal ikke skje. Veivakselen skal gå like lett etter åtdragning som før. Kontroller korrekt lagerspill før videre installasjon.
10 ▼
Axiellt spill veivaksel
Kontroller at veivakselen har et aksialspill som ligger innenfor toleransene.
Trykk veivakselen fremover maks. Mål deretter med en mikrometer hvor langt tilbake man kan dra veivakselen. Dette kan også måles med bladmål.
11 ▼
Montere veivstaker
Når veivstaker og stempler er montert sammen, kan de skyves ned i sylinderrøret slik at veivstakens overfall matcher veivakselen. Legg merke til eventuelle asymmetriske egenskaper hos veivstaker og stempler hvis de skal vendes i en spesifikk retning. Dette er som oftest markert.
Håndter boltene til veivakseloverfallene i henhold til produsentens anbefalinger for å få korrekt åtdragningsmoment. Et bladmål kan brukes mellom veivstake og veivaksel slik at veivstakene ikke vrir seg ved åtdragning og skader veivlageret.
Kontroller at veivakselen kan snurre fritt før og etter at boltene er trukket. Veivakselen skal snurre like lett etter åtdragning som før; ellers er noe galt. Nøyaktig samme prinsipp som punkt 9.
12 ▼
Kjør opp oljetrykk
Før oppstart vil man kjøre opp oljetrykket med ny, frisk olje slik at alle lagerbaner er helt smurt. Dette gjøres med en ekstern pumpe eller ved at man manuelt snurrer den originale oljepumpen med en borremaskin.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor