Grunnleggende informasjon ved installasjon av stempelringer

Installasjon av stempelringer er delt opp i følgende:
- Korrekt ringgap for stempelringer
- Justering av ringgap
- Fil av stempelringer
- Installasjon av stempelringer
- Axiellt og radiellt stempelringspill
- Oljering expander
- Oljering / skrapring
- Andre stempelringen (kompresjonsring)
- Første stempelringen (kompresjonsring)
- Veivhusventilasjon
1 ▼
Korrekt ringgap for stempelringer
Å ikke sikre korrekt ringgap kan få ringspetsene til å bevege seg og
skader på motoren kan oppstå.
1. En momentplate skal festes på motorblokken eller sylinderen (hvis aktuelt) og dras til det
vridmoment som ifølge spesifikasjonene skal være.
2. Kontroller ringgapet ved å plassere ringen i sylinderen. Sylinderringen må ikke smalne av. Bruk kolven for å rette opp ringen i sylinderen og kontroller endegapet med et bladmått.
3. Se tabellen nedenfor for korrekt ringavstand for din motor.
4. Oljeskrapringene trenger ikke å modifiseres/slipes, men gapet bør være
minst .010 ”.
Stempelringene som følger med en stempel må tilpasses individuelt til hver applikasjon.
2 ▼
Justering av ringgap
1. Denne tabellen er i tommer. Hvis du måler i millimeter, må du gjøre det
ved å konvertere til tommer. Del målet med 25,4.
2. Multipliser boremålet i tommer med kolonnen "Bore x" for å finne ringgapet for motoren din.
Eksempel: For den øvre ringen på en ATV med 4,0” borehull, multipliser 4,0 X 0,004 = 0,016"

1. Diagrammet ovenfor er en generell retningslinje. Hver stempelring skal monteres i den spesifikke
sylinderen der de skal installeres og justeres deretter.
2. Gapet på den andre ringen skal alltid være større enn det øvre ringgapet, dette
hjelper til med å redusere toppringens fladder.
3 ▼
Fil av stempelringer
1. Anbefalingen er å bruke et spesialverktøy for å file stempelringene. En elektrisk ringslipemaskin eller manuell ringslipemaskin
2. Fil alltid fra utsiden av ringen og innover for å unngå skader på ringens
belegg.
3. Fil bare på den ene enden, bruk den andre som referanse.
4. Vær nøye med å holde ringenden firkantet.
5. Slip litt om gangen til ønsket ringgap oppnås.
6. Fjern alle skarpe kanter og grader. Dette er veldig viktig å fjerne, da grader og skarpe kanter kan forårsake motorskader.

4 ▼
Installasjon av stempelringer
Enkel, men veldig viktig informasjon om hvordan stempelringer skal installeres på riktig måte. Studer bildene nøye og les instruksjonene nedenfor for bedre forståelse.
5 ▼
Axiellt og radiellt stempelringspill
1. Kontroller hver ring i tilsvarende stempelspor for å sikre korrekt axiellt og radiellt spill.
Axiellt spill ca 0,001" - 0,002"
Radiellt spill skal være minst 0,005"

6 ▼
Oljering expander
Oljeringer: Plasser oljeringens fjæringer på hver side av oljeringen i kolvens nederste spor med ringendene 90 ° fra hver ende av kolvbulten.
Vær nøye med at fjæringenes ender er synlige og ordentlig montert. Hvis fjæringenes ender
overlapper, vil motoren røyke på grunn av dette.

7 ▼
Oljering skrapring
Oljeringen kan installeres med hver side opp. Med hjelp av en ringexpander,
installer ringen i kolvringssporet mellom expander-ringen / fjærringene. Kolvringsendene bør plasseres minst 90 ° fra
hverandre. Når oljeringen er installert, skal du kontrollere at skrapringens fjæringer er
ordentlig montert i henhold til beskrivelsen om expander-ringer ovenfor.
8 ▼
Andre stempelringen (kompresjonsring)
Andre ringen:
Installer den andre ringen med hjelp av en kolvringexpander.
Den merkede siden skal være opp.
Hvis man har en umerket andre ring med en innvendig fas, skal fasingen installeres nedover. Hvis ringen ikke er merket på noen måte, kan den vendes i begge retninger.

9 ▼
Første stempelringen (kompresjonsring)
Første ringen:
Installer den første ringen med hjelp av en kolvringexpander.
Den merkede siden skal være opp.
Hvis man har en umerket første ring med en innvendig fas, skal fasingen installeres oppover (motsatt av ring nummer 2). Hvis ringen ikke er merket på noen måte, kan den vendes i begge retninger.
9 ▼
Veivhusventilasjon
For det meste jobber alle deler sammen og ikke hver for seg. Med andre ord trenger også veivhusventilasjonen å bli vurdert ved montering av deler i motorens bunnparti. For uansett hvor godt stempelringene tetter, vil det alltid være blow-by, og et veivhustrykk bygges opp – spesielt ved en trimmet motor.
Les mer om veivhusventilasjon og skap de beste forutsetningene for å få en effektiv og driftssikker motor.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor