Oljekjøler - Informasjon og FAQ

Informasjon om oljekjølere samt vanlige spørsmål.
- Innledning
- Olje
- Størrelse
- Kjøler ikke godt nok
- Motoren kommer ikke opp i temperatur
- Hvilken arbeidstemperatur på oljen?
- Montering av oljekjøler
- Sandwichadapter
- Plassering
- Termostat eller ei
1 ▼
Innledning
Oljekjøler, vannkjøler og intercooler er alle varmevekslere med oppgave å lede bort overskuddsvarme fra motor og girkasse. Luft passerer gjennom et cellepakke som er bygd opp av kanaler som har et flow av olje. Kanalene er varvet med tynne kjøleflenser som luft passerer gjennom, og en varmeveksling skjer der oljen kjøles ned og luften varmes opp.
Cellepakken er laget i aluminium, som har gode varmeledende egenskaper. Gavler er laget av plast eller aluminium, der ettermarkedet ofte bruker kjølere helt i aluminium når høye krav stilles til holdbarhet og monteringsmuligheter, noe som ikke er mulig med plastgavler.
Oljekjøler er ikke alltid nødvendig, men på en turbobil eller en trimmet bil som brukes hardt eller kjøres på bane, er det nesten alltid nødvendig, da oljen blir for varm, mister sine egenskaper og havari er et faktum.
2 ▼
Olje
Virkningsgraden hos en forbrenningsmotor og girkasser er langt fra 100 % virkningsgrad, så mye av den energien som produseres overgår til varme, noe som blir ekstra merkbart på en trimmet motor der drivlinjen utsettes for hard belastning. Oljens oppgave er å smøre bevegelige deler gjennom direkte kontakt, og dermed varmes den opp mer eller mindre.
Ulike oljer har et temperaturområde der de fungerer best, slik det er tenkt. Den skal ikke være for kald og heller ikke for varm, da egenskapene forringes i forhold til ønsket driftstemperatur, spesielt ved høye temperaturer der oljens viskositet endres til det verre og gradvis taper sine egenskaper.
For å kontrollere oljetemperatur, bør du bruke oljekjøler til motor og girkasse, noe som er en viktig del som ofte glemmes.
3 ▼
Størrelse
Se hva som sitter originalt. Velg en lignende kjøler for lignende kjøleeffekt. Velg en større kjøler for bedre kjøleeffekt.Så lenge oljekjølingen styres med en termostat, kan man ha en litt overdimensjonert kjøler, da vet man at oljen alltid kan holdes nede.
4 ▼
Kjøler ikke godt nok
Ofte er en kjøler nok effektiv. Problemet med for høy oljetemperatur skyldes ofte at luft ikke ledes gjennom kjøleren. Luften tar den enkleste veien. Den veien går ofte på siden av kjøleren. Sørg derfor alltid for å lede luften gjennom kjøleren.5 ▼
Motoren kommer ikke opp i temperatur
Når en oljekjøler monteres uten termostat, sirkulerer oljen gjennom kjøleren, og motoren kan da ha vanskelig for å komme opp i arbeidstemperatur.6 ▼
Hvilken arbeidstemperatur på oljen?
Man pleier å si at motorens arbeidstemperatur bør ligge rundt 100 grader for at systemet skal fungere korrekt.7 ▼
Montering av oljekjøler
En oljekjøler tåler høyt trykk, men er likevel sensitiv for brudd og vibrasjoner. Oljekjøleren er laget for å tåle høyt trykk. Men det er først og fremst en grunn til at de går i stykker og begynner å lekke. Det er når oljekjøleren monteres stivt i karossen og derfor utsettes for både vibrasjoner og karossens vridninger, noe som ødelegger oljekjøleren.
Koblingene på oljekjøleren skal være vendt oppover slik at oljemengden i oljekjøleren ikke renner tilbake til motoren. Hvis oljekjølerens koblinger likevel vendes nedover, skjer det to ting:
1. Oljemengde
Oljen som finnes i oljekjøleren renner tilbake til motoren når denne slås av. Oljemengden som måles ved avstengt motor vil dermed ikke stemme helt.
2. Oljetrykk ved oppstart
Når motoren skal starte, vil oljepumpen måtte fylle oljekjøleren med olje, noe som resulterer i unødvendig mye sirkulasjon av luft og tid før fullt oljetrykk er oppnådd.

8 ▼
Sandwichadapter
Hvis du bruker en sandwichadapter for å få uttak til oljekjøler, bør en oljekjøler være koblet på denne kretsen. Ikke plugg denne, da det kan hindre oljeflødet avhengig av adapterens konstruksjon.
9 ▼
Plassering
Plasseringen av oljekjøleren avhenger av bruksområde, men ofte monteres den der det er plass. En viktig aspekt ved montering er også hvordan man skal styre luften gjennom kjøleren. Et godt eksempel er originalmonterte kjølere. Bilprodusenter har ofte mange restriksjoner som gjør størrelse og plassering av kjølere vanskelig. Derfor utnyttes kjølerens størrelse og effekt maksimalt med hjelp av kanaler som tvinger luften direkte fra uttak i fronten gjennom cellepakken. Den samme prinsippet gjelder for girkassen, der man ønsker å lede luften gjennom cellepakken for å kunne få en mer kompakt kjøler med lignende virkningsgrad som en større uten luftstyring. Man ønsker altså å oppnå et høyt luftflow gjennom den gitte cellepakken.
10 ▼
Termostat eller ei
Kort sagt: Man må ikke ha termostat til oljekjøler, men en termostat er mye fordelaktig fordi motoren oppnår arbeidstemperatur raskere.▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor