Elektronisk Spjeldhus - Informasjon

E-gass, elektronisk gasspjeld / spjeldhus, E-gass, elektronisk gass og Drive by Wire (DBW) er noen vanlige navn som beskriver et klassisk spjeldhus som styres elektronisk av en motor som er koblet til spjeldhusets akse.
Her skal vi gå gjennom mer om hva det innebærer:
- Hva er elektronisk spjeldhus
- Størrelse på spjeldhus
- Tilkoblinger
- Installere spjeldhus
- Tilbehør
- Fordeler med E-gass
- Sammenlign spjeldhus
1 ▼
Hva er elektronisk spjeldhus
E-gass eller et elektrisk gasspjeld er de som sitter foran innsug på ditt plenum for å justere luftstrømmen inn i motoren.
Et elektrisk gasspjeld brukes sammen med et elektrisk gasspedal. De fleste moderne biler har elektrisk gass (E-gass) som standard, og nå klarer også de fleste styresystemer på ettermarkedet å håndtere E-gass.
Med E-gass får du mulighet til å helt justere forbindelsen mellom pedal og spjeldhus, med andre ord førerens relasjon til motoren.
Funksjonen er å enklere styre for eksempel en fartsholder, og effektiviteten er som regel bedre i moderne systemer. Nå slipper du også tomgangsmotor da tomgangen styres ved å programmere hvor mye spjeldhuset skal stå åpent ved tomgang.
Også limp home og andre sikkerhetstiltak kan kobles sammen med spjeldhuset.
2 ▼
Størrelse på spjeldhus
Som de fleste deler finnes det ulike fabrikater, størrelser og varianter på et E-gasspjeld. Størrelsen på et gasspjeld, uansett om det er elektrisk eller ikke, spiller stor rolle for kjøreegenskapene, men også for strømmen. Et stort spjeldhus på f.eks. 90mm som åpner bare 4-6% slipper inn mer luft enn et lite spjeldhus som åpner 10%. Et stort spjeldhus flyter også mer enn et lite, så vær nøye med å gjøre avveiningen om hvor stort som er nødvendig.
Tomgang
Et stort gasspjeld som slipper gjennom store mengder luft med liten spjeldvinkel er vanskeligere å stille inn enn et mindre spjeldhus. Derfor krever justering ved tomgang og låglast mer tid med et stort spjeldhus enn med et lite. Det er lett å få urolig tomgang hvis spjeldhusets funksjon ikke justeres korrekt.
Strøm
Hvor stor diameter på spjeldhus som kreves for en viss effekt er vanskelig å regne på, men 70-60mm pleier å rekke for å oppnå store effekttall.
Ulike størrelser
Avhengig av produsent finnes det mange forskjellige størrelser, men de fleste havner innen 60-90mm. Elektroniske spjeldhus pleier å havne mellom 68-85mm cirka.
3 ▼
Tilkoblinger
Et spjeldhus har noen tilkoblinger å holde rede på for å få rett tilbehør og funksjon.
Innløp, utløp, monteringshull og elektrisk kontakt.
Innløp
Her ledes luften inn gjennom spjeldhuset. Elektroniske spjeldhus kan til og med trenge en adapter for å kunne koble til et rør eller en silikonslange. Tenk på at hvis spjeldhuset er 70mm (innvendig diameter), så kreves ofte en større slange på f.eks. 76mm (slangens innvendige diameter) for å koble til spjeldets innløp.
Utløp
Spjeldhusets utløp monteres mot innsug / plenum med en sveiseflens. Kontroller om denne følger med eller kjøpes separat. Bruk gjerne o-ringstettet flens da denne kan gjenbrukes ved demontering / service.
Monteringshull
For å feste spjeldhuset mot innsuget, finnes det ofte bolthull for dette. Noen typer spjeldhus har V-band, men disse er ikke like vanlige.
Elektrisk kontakt
Spjeldhusets motor har en kontakt som ECU kobles mot. Denne er ofte 6-pin og styrer motorfunksjonen. Kontroller type kontakt, denne finnes ofte der spjeldhus kjøpes.
4 ▼
Installere spjeldhus
Når du velger elektronisk spjeldhus, kontroller nøye at ditt styresystem kan håndtere dette og at funksjonene du søker kan håndteres. Du trenger også et elektrisk gasspedal for å kunne manøvrere det elektriske gasspjeldet. Når du velger størrelse, sørg for at luftstrømmen kan håndteres på en god måte av spjeldet. Et større gasspjeld håndterer høye luftstrømmer bedre, men er ikke like lett å finjustere som et mindre spjeld.
De ulike tilkoblingene som finnes på et elektronisk spjeldhusMerk at ulike spjeldhus kan ha funksjonene på forskjellige pinner.
- TPS 1 (Analog input x)
- Sensor GND
- Motor -
- TPS 2 (Analog input x)
- Motor +
- +5V strømforsyning
Bilden av spjeldhuset viser et eksempel på hvordan tilkoblingen skjer, og om signalet går til eller fra spjeldhuset.

De ulike tilkoblingene som finnes på en elektronisk gasspedal
Merk at ulike pedaler kan ha funksjonene på forskjellige pinner.
- Positionssensor 1
- Positionssensor 2
- ECU jord 1
- +5V fra ECU 1
- ECU jord 2
- +5V fra ECU 2
Bilden av gasspedalen viser et eksempel på hvordan tilkoblingen skjer, og om signalet går til eller fra pedalen / ECU.

5 ▼
Tilbehør
- Kabel
- Kontaktdon: Brukes for korrekte og sikre tilkoblinger.
- Sveiseflens: For enkel montering av gasspjeld.
- Adapter for gasspjeld. V-band og slangeforbindelser.
- Potentiometer: En sensor som har oversikt over spjeldets posisjon.
- Gasspedal: Styrer spjeldhuset gjennom ECU.
6 ▼
Fordeler med E-gass
Justeringsmulighetene med et elektronisk spjeldhus er mange. Her setter bare fantasien stopper. Et feiljustert elektronisk spjeldhus er derimot ikke bra i det hele tatt. Da er det bedre å bruke vajerstyring. Sørg derfor for å bruke tid på å justere din E-gass og utnytte alle fordelene som finnes.
- Tomgangsmotor
Et elektronisk gasspjeld trenger ingen tomgangsmotor da tomgangen justeres ved at spjeldet selv holder seg åpent etter hvordan det er programmert. - Dobbelte sensorer / givere
Spjeld og pedal har doble sensorer samt givere, noe som gir en sikker funksjon da en feilaktig del bare gir feilkode og ikke en feilaktig gass. - Kartlegging
På grunn av doble sensorer blir en kartlegging sikrere da en feilaktig / misvisende TPS-signal ville ødelegge kartleggingen med et klassisk gasspjeld med kun en TPS. Også kartlegging ved spesifikke turtall blir enklere, slik at spjeldet kan justeres til nøyaktig ønsket vinkel. - Styring av store spjeldhus
Selv om et stort spjeldhus i teorien er vanskeligere å justere enn et mindre, kan dette justeres for enklere manøvrering i styresystemet. - Sikkerhet
Momentbegrensning, motorlampe, høy oljetemp osv. kan være årsaker til å aktivere "limp home", som er et sikkerhetsmodus for å unngå å skade motoren din. - Opp- og nedgir
Turtallsmatching ved oppgir og nedgir er vanskelig og noe som tar lang tid å lære seg. Dette er nå mulig med elektronisk spjeldhus. Innstillingene tar tid, men vil alltid være der når det er aktivert.
I tillegg til de ovennevnte eksemplene finnes det mange løsninger på hvordan man kan bruke et elektronisk spjeldhus til sin fordel, launch control, antispinn og fartsholder er noen flere alternativer.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor