Mislukk fra motor - Feilsøking

Hvis bilen er original, tenker vi kanskje ikke på hvordan den høres ut. Når bilen er modifisert, er dette noe som virkelig kan skille seg ut da interessen er større og modifikasjoner blir flere. Med andre ord, flere ting kan gå galt.
Da er spørsmålet hvordan skal en motor låte når den er i orden, og hvilke misljud kan komme fra en motor?
Nederst finner du tips til feilsøking
Vi har kategorisert det slik:
- Vevlager
- Ventiler
- Kolber
- Kolbebolt
- Kolberinger
- Vevaksel
- Vevhusventilasjon
- Tilbakeventil
- Feiltenning
- Turbo
- Vakuumlekkasje
- Injeksjon
- Ventiltrykker
- Vevstenger
- Feilsøking av misljud
1 ▼
Vevlager
Vevlager utsettes for problemer før ramlager da de sitter lengst bort fra hovedoljekanal i en motor. Disse kan forårsake en bankelyd. Oftest så går lageret lengst bort fra oljepumpen først, og banking oppstår.
Bankingen oppstår når motorlageret er slitt og lagerspillet er for stort for oljen å fylle ut. Dette innebærer ofte dårlig oljetrykk i hele motoren, noe som kan resultere i at flere motorlagre går i stykker. Spesielt hvis motoren har blitt revet opp. Da kan man kanskje ikke engang se forskjell på hvor problemet har begynt.
2 ▼
Ventiler
Ventiler kan forårsake en tickende eller bankende lyd hvis de ikke lukker rett ned i setet sitt.
Dette skyldes ofte at ventilene har truffet kolbene. Men det kan også skyldes rusk som har kommet mellom ventil og ventilsete ved lukking. Også et løst ventilsete skaper mislyd.
Ofte rammes flere ventiler på flere sylindre, og mislyden blir raskt også på tomgang når det er mange feilsøkte ventiler som lukker og åpner samtidig.
3 ▼
Kolber
Kolber som ikke lager noe lyd når motoren har nådd arbeidstemperatur. Derimot kan enkelte kolvematerialer, spesielt sammen med litt større "piston to wall clearance", føre til at det blir kolveslammer når motoren er kald. Dette forsvinner når motoren blir varm og materialet har ekspandert til ønsket størrelse. (Dette kalles "piston slap" på engelsk.)
Vanligvis er det bare mer ekstreme motorer som har kolveslammer / mislyd.
Hvis mislyd oppstår etter en tids bruk, så er det derimot et problem som ofte kan henføres til noe annet enn kolven. Kolven kan likevel være årsaken til mislyden, men da er løsningen ofte en motorrenovering, da kolvene ikke skal begynne å lage lyd etter en tids bruk.
4 ▼
Kolbebolt
Mislyd fra bunnpartiet kan komme fra en eller flere kolbebolter. Dette skyldes for stort spill på grunn av slitasje eller lavt oljetrykk. Lyden fremheves mer på tomgang og kan til og med bli stille ved visse turtall.
Mislyden kan minne om ventilslamring / mislyd da kolbebolt ofte kan gi ifra seg en dobbel lyd i en bevegelse - akkurat som to eller flere ventiler gjør per sylinder.
5 ▼
Kolberinger
Kolberinger som lager mislyd kan minne om ventilslamring da det ikke bare er en lyd per arbeidstakt, men ofte flere lyder / tikking / banking per takt.
Denne mislyden skyldes lav spenning i kolberingen, ødelagt eller skadet kolbering, skadet sylindervegg eller feilaktige kolberinger til kolven. Noe som også kan forårsake mislyd er feilaktig installerte kolberinger.
6 ▼
Vevaksel
Mislyd fra vevaksel er ikke det vanligste og er vanskelig å feilsøke, men noen forklaringer på hvordan dette kan oppstå er fra ramlager, vevlager eller aksiallager.
- Ramlager gir en kontinuerlig malende lyd da de sitter i sentrum og har mer eller mindre jevn belastning ved gitt turtall.
- Vevlager gir en bankelyd når de har ujevn belastning avhengig av om kolven er på vei opp eller ned. Bankingen skjer ofte i forbindelse med når kolven snur.
- Mislyd fra aksiallager kan komme i form av en uregelmessig banking eller mislyd. Dette kan feilsøkes ved å trykke ned clutch.
7 ▼
Vevhusventilasjon
Når en vevhusventilasjon begynner å bli tilstoppet, kan en motor presse ut olje fra pakkbokser / pakninger. Dette skjer når motoren ikke kan ventilere vevhustrykket, og olje presses ut gjennom pakningene.
Hullet i vevhusventilasjonen blir mindre og mindre, og til slutt kan en plystrende / visslende lyd oppstå likt et blåseinstrument.
8 ▼
Tilbakeventil
Tilbakeventilen finnes for at trykk og strømning skal rettes en viss vei. Hvis en tilbakeventil er ødelagt og strømningen kan passere både frem og tilbake gjennom tilbakeventilen, kan det oppstå en plystrende / pysende lyd.
Denne lyden kan oppstå til og fra når interne deler av tilbakeventilen som har gått i stykker, ligger løst i ventilen, noe som resulterer i et uregelmessig mønster.
I tillegg til denne lyden kan også andre problemer oppstå når trykk / strømning nå passerer der det ikke skal. Du kan enkelt kontrollere en tilbakeventil ved å blåse i den fra begge retninger og se om ett hull er tett.
9 ▼
Feiltenning
Feiltenning skjer når en luft/brennselsblanding antennes før gnisten fra tennpluggen antenner denne. Dette er veldig skadelig for en motor og kalles for banking/knocking eller feiltenning. Hvis feiltenning skjer regelmessig, høres bilen ut som en diesel.
Hvis dette skjer bare av og til, er det vanskeligere å høre, men hvis du vet at flertallet høres ut som diesel, får du en idé om hvordan et fåtall høres ut. Hvis dette skjer under kjøring / belastet motor, føles det ofte som rykk.
Alle typer feiltenning er veldig skadelige for motoren og bør tas hånd om umiddelbart. Årsaken til dette er oppbygging av for høy varme på grunn av feil tenningsinnstilling eller mager brennstoffblanding.
10 ▼
Turbo
En turbo som lager lyd er ofte i form av plystrende eller vinende lyder. Først og fremst bør vakuumlekkasje kontrolleres, da dette er den absolutt vanligste årsaken. Hvis alt er tett, er det mest sannsynlig turboen som lager lyd.
Hvis turbon din har begynt å lage mye lyd etter en tids bruk, kan turbin / kompressorhjul være skadet, noe som medfører en plystrende mislyd.
Hvis turbon overvarves, kan også et vinende mislyd oppstå.
11 ▼
Vakuumlekkasje
Vakuumlekkasje høres ofte som plystring eller piping, spesielt hvis motoren er overladet med turbo eller kompressor. Denne lekkasjen kommer ofte fra vakuumslanger, men det kan være lekkasje fra hvilken som helst ledning eller skjøt.
Type lekkasje og trykk bestemmer typen lyd og kan variere. En enkel trykktest av motoren vil vise hvor lekkasjen er.
12 ▼
Injeksjon
Også injektorer kan lage lyd. Dette er ofte i form av en ticking-lyd. Oftest kan dette lettere kontrolleres ved å føle på injektorene med hånden. Hvis de tikker, passer det ofte så mye at du også kan kjenne dette. Trekk deretter ut kontakten til en injektor og se om lyden forsvinner / endres.
En tikkende injektor er ikke noe som repareres. Det er konstruksjonen som lager lyden, så enkelt er det. Så lenge den fungerer, er det greit. Hvis du er usikker på injektorens funksjon / tilstand, kan du sende dem inn for en injektor kontroll / service.
13 ▼
Ventiltrykker
Hvis en tikkende / bankende lyd kommer fra toppen, kan det være ventiltrykkerne som er problemet. Hvis ventiltrykkerne lager lyd, har de for mye spill. Det finnes hydrauliske og mekaniske ventiltrykkere, og de håndteres på ulike måter.
Hydrauliske ventiltrykkere
Hvis du har hydrauliske ventiltrykkere som lager lyd, kan oljetrykket være dårlig. Alternativt kan det være smuss som hindrer olje fra å justere trykkeren til riktig ventilspill. Disse bør da byttes ut med nye. Trykkeren kan også være slitt, men da er ofte også kamakslingen slitt, og begge må byttes ut sammen med øvrige kontroller.
Også feil type olje kan gi problemer med hydrauliske trykkere.
Mekaniske ventiltrykkere
Hvis du har mekaniske ventiltrykkere, må disse justeres gjennom innstilling. Hvis ikke, justeres de med hjelp av shims.
14 ▼
Vevstenger
Mislyd fra vevstenger skyldes ofte vevlager eller for stort spill mellom kolbebolt og vevstangens bussing i lilleenden. Men mislyd kan også komme fra selve vevstangen. Den vanligste årsaken er en krokete vevstake.
Denne typen mislyd oppstår ofte ved et stabilt jevnt turtall. Altså ikke når turtallet øker eller synker, og lyden kan variere i karakter avhengig av motoren og typen vevstake.
15 ▼
Feilsøking av mislyd fra motor
Når du har fått et bilde av noen deler som kan lage mislyd som ikke hører til motorens normale gang, finnes det ulike måter å kontrollere dette på. Vanligvis gjøres dette ved å endre forholdene når en mislyd oppstår og se om lyden forsvinner eller endres.
Ved å feilsøke på denne måten har du størst sjanse til å finne feilen uten å feilsøke i omveier.
Kontaktstykket
Hvis du trekker ut et kontaktstykke / deaktiverer delen, ser du om mislyden forsvinner. Et eksempel er injektorer som enkelt kan kobles av og på.
Tennplugger
Også tennplugger kan kobles fra enkelt, og dette gir deg flere muligheter som har med den sylinderen å gjøre, som kolber, kolbebolter og vevstenger. Selv vevhusventilasjonen kan påvirkes hvis kolber eller annet på den sylinderen er slitt.
Dette er en god test som kobler bort kraften på den sylinderen og gir deg mye informasjon om hvor du skal fortsette feilsøkingen.
Turtall
Hvis turtallet endres, kan også mislyd endres eller forsvinne. På denne måten kan du utelukke visse komponenter. En mislyd som ikke følger med turtallet er mest sannsynlig ingen del som beveger seg raskere med turtallet. Derimot kan en mislyd som forsvinner med turtallet være knyttet til en slik del.
Et tips er å koble fra vevakselsensor / drivstoff slik at motoren ikke kan starte og dra på starteren. Da får du et annet, lavere turtall å feilsøke fra.
Varme
En mislyd som forsvinner når motoren blir varm eller kald kan hjelpe mye ved feilsøking. For eksempel kan kolber lage mye lyd ved kaldstart, for så å bli stille når motoren er varm, når materialet i kolben har ekspandert tilstrekkelig.
Olje i sylinderløp
Enklere feilsøking gjøres ved å helle litt motorolje i mistenkt sylinder og se om mislyden endres eller forsvinner. Da får du vite om kolb eller kolberinger kan være problemet med mislyden.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor