Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Topplokkpakning - Informasjon

 
 

Her får du en oversikt over hvordan en topplokkpakning fungerer og monteres.

De forskjellige delene rundt topplokkpakningen:

  1. Grunnleggende informasjon
  2. Ulike typer / Materialer
  3. Tykkelse på pakning
  4. Boremål på pakningen
  5. Endret kompresjon
  6. Valg av topplokkpakning
  7. Montering
  8. Tilbehør
  9. Problemer
  10. Sammenlign topplokkpakning
 
 

1

Grunnleggende informasjon

En topplokkpakning er montert mellom motorblokken og topplokket med formål å tette sylindertrykk under forbrenning, men også motorolje og kjølevann.

Et perfekt klemforband inneholder:

  • Rett topplokkpakning
  • Rett og ren overflate på topplokket
  • Rett og ren overflate på motorblokken
  • Rett topplokkbolter som er momentdratt i henhold til instruksjoner
 
 

2

Ulike typer / Materialer

OEM pakning

En original topplokkpakning er laget av mykere komposittmateriale som rundt forbrenningsrommene er kledd i tynn metall for å klare trykket.

MLS pakning

MLS = Multi Layer Steel

Flere tynne platepakninger som sammen danner et tettende forband. Det er vanligvis 3-5 lag som brukes, men både færre og flere lag finnes. Disse pakningene tåler høyere forbrenningstrykk enn en original komposittpakning.

Skjæringspakning

Denne pakningen er som en original komposittpakning, med den forskjellen at pyramide-ringer / skjæringer ligger rundt forbrenningsrommene. På denne måten klarer pakningen ekstreme forbrenningstrykk ved veldig høy trimningsgrad.

Kopar / aluminium pakning

Disse finnes, men MLS i stål er en vanligere løsning som fungerer bra.

 
 

3

Tykkelse på pakning

Original tykkelse

Original tykkelse på topplokkpakning gir et visst kompresjonsforhold, og avstanden mellom ventiler og stempler er som produsenten har tenkt seg. Hvis topplokkpakningen må byttes, må også topplokket planlegges for å få en rett overflate. Også motorblokken må kanskje planlegges (toppekkes). For å beholde originale forhold, må en tykkere topplokkpakning brukes. Den nye pakningens tykkelse skal da svare til det som er fjernet fra topplokk og motorblokk, pluss original pakningstykkelse.

Hvis original tykkelse på pakning brukes til tross for bearbeidede flater, vil kompresjonsforholdet økes og ventiler komme nærmere stemplene. Dette innebærer mindre sikkerhet sammenlignet med originalen. En fordel kan være økt effekt med den økte kompresjonen. Denne effektøkningen er kanskje ikke engang merkbar.

Endring av kompresjon skal gjøres ved å utforme stempelet, ikke med en tykkere pakning. Likevel er det vanlig med tykkere topplokkpakning ved turbokonvertering, da dette er en enkel løsning for å få ned kompresjonen på en N/A motor før en turbokonvertering, i stedet for å bytte stempler.

Kompresert vs ukompresert tykkelse

Tykkelse på topplokkpakning angis komprimert; det er dette målet som teller. Når topplokkpakningen er montert og strammet med riktig moment, får pakningen den tykkelse som angis.

Når pakningen er ukomprimert, har den en annen tykkelse. Dette merkes mindre med en stålpakning og mer med en papp-pakning. Hvor mye pakningen klemmes sammen bestemmes av produsenten, og derfor er det viktig å bruke riktig moment.

 
 

4

Boremål på pakningen

Boremålet på en topplokkpakning skal ikke matche sylinderbor. Akkurat som en 85 mm stempel ikke er 85 mm, er en 85 mm topplokkpakning ikke 85 mm. 

Eksempel ved 85 mm boremål:

En stempel er mindre enn 85 mm -spelet bestemmes av produsenten.
En topplokkpakning er større enn 85 mm -spelet bestemmes av produsenten.

Pakningen får absolutt ikke ligge i borhullet, da skader kan oppstå. Selv om du bruker riktig boremål, skal du alltid kontrollere at pakningen ligger utenfor sylinderborret. Noen bruker til og med neste overdimensjon på topplokkpakningen for å være sikre. Dette medfører en kompresjonsreduksjon.

Hvis topplokkpakningen skulle stikke inn i forbrenningsrommet, ville motorskader oppstå ganske umiddelbart ved oppstart, så vær nøye med monteringen av din topplokkpakning.

 
 

5

Endret kompresjon

Endre kompresjon med topplokkpakning kan gjøres på følgende måter:

  • Tykkere pakning = Senket kompresjon
  • Tynnere pakning = Høyere kompresjon
  • Større diameter = Senket kompresjon
  • Mindre diameter = Høyere kompresjon

Kompresjonsforholdet = (Slagvolum + forbrenningsvolum) / forbrenningsvolum


Endring av kompresjon skal gjøres ved å utforme stempelet, ikke med en tykkere topplokkpakning.

 
 

6

Valg av topplokkpakning

Du velger topplokkpakning først og fremst etter trimningsgrad, men delvis også hva motoren skal brukes til.

Original / lettere tuning
Skal motoren være original, brukes original topplokkpakning. Eventuelt hvis du velger å bruke en tykkere pakning som kompenserer for topplokksslipningen. Selv om du trimmer motoren din litt (+20-50 hk?), kan OEM-pakning brukes uten problemer, da denne tåler litt høyere forbrenningstrykk.

Trimmet motor
Hvis du skal trimme en motor, skal en stålpakning brukes. Skal motoren din ha veldig høye forbrenningstrykk, skal en skjæringspakning brukes.

 
 

7

Montering

Plansliping av topplokk

Når topplokket løsnes fra motorblokken, må dette planlegges. Nesten alltid, hvis et topplokk demonteres, spesielt når det er laget av aluminium, blir det skjevt. Derfor må det planlegges / gjøres rett så det holder tett ved montering.

Noen ganger gjøres dette for å få en kompresjonsreduksjon, men som tidligere nevnt, bør dette helst gjøres ved å endre stempelens design.

Toppdekking av motorblokk

Toppdekking av motorblokken er ikke like vanlig. Dette skjer hvis du virkelig må ha en plan overflate når mye effekt og høye forbrenningstrykk skal brukes. Det må også gjøres hvis skader eller ujevnheter finnes på motorblokkens toppdekke.

Rengjøring av overflater

Rakblad, kniv, stemjern eller spesialverktøy. Alle metoder fungerer bra så lenge overflaten ikke skades. Det viktigste er at overflaten mot både topplokket og blokken blir helt ren for smuss og avleiringer.

Gjenbruk av topplokkpakning?

Gjør ikke dette. Topplokkpakningen er forbindelsen mellom topplokket og bunndelen som skal holde for både forbrenningstrykk, oljetrykk, kjølevann og veivhusventilasjon. Både kaldt som varmt. Så sørg alltid for å ha en ny topplokkpakning når en motor skal monteres.

Gjenbruk av skjæringer?
Du kan gjenbruke skjæringer. Det er metallbiter som kan brukes gang på gang så lenge de ikke er skadet eller blitt deformerete. Derimot kan det være vanskelig å kontrollere dette helt og holdent. Spesielt hvis du ikke har tatt referansemål på ringene tidligere. En komprimert / skadet skjæring i kombinasjon med et litt dypere sete i topp/blokk er ingen god kombinasjon.

 
 

8

Tilbehør

Topplokkbolter

Til en original bil brukes originale topplokkbolter. På ettermarkedet for de fleste biler brukes forsterkede topplokkbolter som virkelig kan holde sammen topplokket med bunndelen.

Momentnøkkel

For å stramme topplokkpakningen brukes topplokkbolter, og for å vite at disse er montert ordentlig, brukes en momentnøkkel sammen med originalskjemaet for hvilken rekkefølge de skal strammes i, samt hvor mye.


Brukes bolter for ettermarkedet, skal siste trinn strammes i henhold til denne produsentens spesifikasjoner.

 
 

9

Problemer

Topplokkpakningen "kryper" / beveger seg

En OEM-pakning i organisk / komposittmateriale er generelt mykere enn en tilsvarende stålpakning eller pakning med skjæringer. Derfor kan denne bevege seg hvis forbrenningstrykket økes ved trimming av motoren. Også en tynn pakning eller liten spalte mellom sylinderne stiller høye krav til pakningen. Da kan løsningen være en forsterket topplokkpakning.

Høyt trykk i kjølesystemet

Hvis en topplokkpakning begynner å lekke, kan et symptom være forhøyet trykk i kjølesystemet. Dette resulterer ofte i at bilen koker og kjølevann evakueres fra radiatorlokket. Hvis dette skjer, kan det enkleste være å ta en avgassprøve i ekspansjonstanken for å se om det er avgasser der.

Lekkasje til tross for ny pakning

Noen årsaker til at en ny pakning lekker:

  • Overflater er ikke rene
  • Pakningen er skadet
  • Pakningen er feilmontert
    Kontroller nøye eventuelle spesielle rutiner for montering av topplokkpakning fra produsenten.
  • Topplokkbolter er feil strammet
  • Topplokkbolter er ikke etterstrammet
  • Sprikk i topplokk (eller blokk)