Vannpumpe til motor

Hvordan fungerer en vannpumpe til en motor?
- Hvordan fungerer en vannpumpe
- Ulike typer
- Velge elektrisk vannpumpe
- Tilkoblinger
- Montering av elektrisk vannpumpe
- Tilbehør
- Problemer
1 ▼
Hvordan fungerer en vannpumpe
Vannpumpen er kjølesystemets hjerte, vannpumpen er en sentrifugalpumpe som pumper kjølevæsken gjennom systemet for at motoren skal holde riktig temperatur. En vannpumpe drives mekanisk av en rem koblet til veivakselen eller elektrisk, noe vi snakker mer om nedenfor.
Kjølesystemet i en motor går rundt i en sløyfe og passerer alltid vannpumpen. Hvis vannpumpen står stille, står også vannet stille. Når vannpumpen snurrer, sirkulerer også vannet. Hvis vannet skulle stå stille, ville det kokt akkurat ved de punktene hvor det er varmest, noe som vanligvis er rundt sylinderløpene hvor stemplene beveger seg. Når vannpumpen starter og sirkulerer vannet, transporteres varmen bort fra disse punktene, og varmen fordeles ut i vannet og motorblokken.
Kjølevannet kan bare lagre en viss temperatur før det begynner å koke, derfor trengs en vannkjøler. Vannet sirkulerer bare i motoren til arbeidstemperaturen er nådd. Denne styres med hjelp av en termostat i et system med mekanisk vannpumpe. Når vanntemperaturen når termostatens åpningstemperatur (for eksempel 92 grader), åpner termostaten og tillater nå vannet å sirkulere gjennom vannkjøleren også. Kjølesystemets vannkrets fungerer på samme måte som før, men nå sirkulerer vannet også gjennom vannkjøleren. Når vannet har blitt kjølt ned under 92 grader, stenger termostaten igjen til vannet når 92 grader, da åpner den. Slik fungerer kjølesystemet enkelt forklart.
Står bilen stille, og vannkjøleren ikke kan dra nytte av fartsvinden, aktiveres i stedet kjøleviften som er montert på vannkjøleren. Denne aktiveres med hjelp av en temperatursensor.
2 ▼
Ulike typer
Original vannpumpeEr ofte remdrevet og anbefales å byttes ut ved et kamremsbytte da pumpen har et lager i seg som blir slitt med tiden. (10.000+ mil på en originalbil)
Elektrisk vannpumpe
Er en elektrisk styrt vannpumpe som drives av bilens elsystem fra bilbatteriet. Det er viktig å skille mellom en elektrisk vannpumpe som skal drive kjølesystemet og en sirkulasjonspumpe som er et tillegg og montert på originalbiler for å for eksempel sirkulere væsken når bilen er stengt av og trenger mer kjøling. Dette styres med hjelp av hovedpumpen på ettermarkedet og innen racing / motorsport.
Kombinasjon
En elektrisk vannpumpe kan brukes sammen med original mekanisk pumpe, men også helt individuelt uten den mekaniske vannpumpen. Se mer informasjon nedenfor.
3 ▼
Velge elektrisk vannpumpe
Når du velger elektrisk vannpumpe, forsikrer du deg om at den passer til ditt prosjekt og at den har tilstrekkelig flow for motoren din. En mekanisk vannpumpe følger derimot motorhastigheten og gir sirkulasjon i henhold til turtallet.
Lavt turtall = Mindre vannflow
Høyt turtall = Mer vannflow
En elektrisk vannpumpe har en jevn flow hele tiden, uavhengig av turtall. Av eller på. Men pumpen kan også styres elektronisk gjennom tilbehør som ECU eller PWM-moduler. På denne måten kan flowen styres helt fritt, og avhengig av kontrollenheten kan den til og med "kartlegges" optimalt.
Noen retningslinjer ved valg av vannpumpe:
- Motorvolum: 2.0L = ~80l/min
- Motorvolum: 2,0 - 3,5L = ~115l/min
- Motorvolum: 3,5 - 5,0L = ~130l/min
- Motorvolum 5,0L og mer =~150l/min
Hvis du har mulighet til å PWM-styre vannpumpen din, kan du gjerne bruke en større pumpe enn du trenger, da du alltid kan begrense flowen, men aldri øke mer enn pumpens makskapasitet.
4 ▼
Tilkoblinger
En vannpumpe har to tilkoblinger -Et utløp og et innløp. Disse er ofte av slangetilkobling, men det kan også finnes en innvendig gjenge. Også en elkontakt finnes samt noen ganger også en festeanordning hvis denne ikke må kjøpes som tilbehør eller produseres.
Innløp
Innløpet er i sentrum av vannpumpen. Dette er likt for alle sentrifugalpumper. Det samme gjelder turboaggregater hvor innløpet sitter i sentrum.
Utløp
Utløpet er det vannet som presses ut av pumpen. Utløpet er plassert på siden av pumpen, som det er på alle sentrifugalpumper. Man kan tenke seg at en sentrifugalpumpe bruker sentrifugalkraften og kaster vannet ut til siden. Derav sitter utløpet på siden.
Kontakt
Den elektriske kontakten har to poler. Denne er polaritetssensitiv og er derfor merket med pluss og minus. Vær nøye med dette, ellers kan vannpumpen snurre baklengs.
Feste
Fester kan se forskjellige ut, ofte modellanpasset til pumpen, men på ettermarkedet er det vanlig at disse spesialtilpasses.

5 ▼
Montering av elektrisk vannpumpe
En mekanisk vannpumpe er montert originalt og har sin bestemte plass på motorblokken. Dette er ikke noe du endrer. Hvis du derimot bruker en elektrisk vannpumpe, er det litt å tenke på når du monterer denne.
Dess ulike installasjonene kan du velge mellom:
- Installere som ekstra vannpumpe
- Installere som hovedpumpe (enkel installasjon)
- Installere som hovedpumpe (bra installasjon)
- Installere som hovedpumpe (optimal installasjon)
Vannpumpen skal monteres på den nedre kjøleslangen som en av de laveste delene i kjølesystemet.
Da kan luft evakueres ut av pumpen - oppover.
- La den mekaniske vannpumpen stå igjen.
- Installer den elektriske vannpumpen på den nedre kjøleslangen.
- Termostaten skal stå igjen, men bor to 3mm hull som tillater litt sirkulasjon.
- La den mekaniske vannpumpen stå igjen.
- Installer den elektriske vannpumpen på den nedre kjøleslangen.
- Fjern termostaten helt.
- Koble fra remdrivningen fra den originale vannpumpen ved å velge en annen, kortere drivrem.
Merk! Hvis du skal kjøre på denne måten, må du borre to 3mm hull i termostaten som tillater litt sirkulasjon før termostaten åpner, slik at det ikke punktkoker rundt sylindrene.
- Demonter OEM vannpumpen og fjern impelleren (den som sirkulerer vannet).
- Installer OEM vannpumpen igjen; nå kan du bruke remhjulet på vannpumpen og original drivrem, men uten noen påvirkning på vannutvekslingen.
- Installer den elektriske vannpumpen på den nedre kjøleslangen.
- Fjern termostaten helt.
Merk! Kontroller at OEM vannpumpen ikke har mer enn én inn- og utgang. Hvis dette er tilfelle, kontroller hvordan vannet skal ledes rundt i motoren for best sirkulasjon.
- Fjern OEM vannpumpen helt.
- Fjern termostaten helt.
- Bruk en annen, kortere drivrem (vannpumpen er fjernet).
- Kjøp / lag en erstatningsplate / adapter i stedet for OEM vannpumpen. En blankingsplate eller en adapterplate som vannpumpen monteres mot.
En elektrisk vannpumpe er følsom for luftlommer. Hvis en luftlomme setter seg fast i pumpen, fungerer den veldig dårlig eller ikke i det hele tatt. For å bli kvitt luft, bør pumpen vinkles med utløpet oppover slik at luften kan stige / evakueres fra pumpen. Helst bør pumpen monteres på denne måten, men det er tilstrekkelig å gjøre dette som en luftingsprosess når systemet skal fylles med vann.
OBS! Kjør ikke vannpumpen uten vann ved oppstart!

For å koble til den elektriske vannpumpen uten styring / kontroller. Følg ifølge bildet nedenfor. Hvis en digital kontroller eller ECU brukes, bruk medfølgende instruksjoner da det kan variere fra produsent til produsent.
(bilde fra Davies Craig)

6 ▼
Tilbehør
- Vannpumpeadapter for motorblokk
Adaptere for å tilpasse ettermarkeds vannpumper til forskjellige motorblokker.
Adaptere for å montere eksterne vannpumper i originale festepunkter. - Vannpumpestyring
Digital vannpumpestyring for å justere funksjonen på ditt kjølesystem. - Termostat
Termostaten har til oppgave å ikke sende ut kjølevann til vannkjøleren hvis det ikke trenger å kjøles. For eksempel ved oppstart av en kald motor vil du komme opp i motorens arbeidstemperatur så raskt som mulig. Før dette skjer, åpner og stenger termostaten for å opprettholde arbeidstemperaturen, som vanligvis ligger rundt 82-92 grader. - Pakninger:
Brukes først og fremst mot tetning mot motorblokken for å unngå lekkasje (gjelder OEM-pumpen). - Temperatursensor
Brukes til å gi vannpumpestyringen og ECU informasjon om aktuell vattentemperatur. - Kablage / kontaktdon
Brukes for en sikker og pen elektrisk installasjon av vannpumpen. - Drivrem
For å drive din mekaniske vannpumpe ved hjelp av veivakselen. Kalles også multirem.
7 ▼
Problemer
Hvis du har problemer med vannpumpen din, er det risiko for at motoren overopphetes. Tydelige tegn på en defekt vannpumpe er at den høres annerledes ut, som rasling eller piping. Vær alltid nøye med å måle vanntemperaturen uansett hvilken type pumpe du bruker.
Vannlekkasje fra OEM vannpumpe
At det lekker kjølevæske gjennom OEM vannpumpen eller damp fra vannpumpen kan tyde på at den er dårlig. Den har et hull som er til for å varsle når pumpen har begynt å bli slitt og må byttes.
Blir varm raskt
Blir motoren varm veldig raskt, tyder dette på dårlig sirkulasjon og det er risiko for at vannet punktkoker rundt sylindrene.
Unormal lyd ved oppstart
Da elektriske vannpumper ofte har små marginer i et støpt hus, kan impelleren noen ganger mekanisk gnage litt mot huset. Dette skaper en unormal lyd som er normal, men den bør stilne etter en stund.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor