Veivhusventilasjon Informasjon

Veivhusventilasjon, de ulike delene og hvordan en veivhusventilasjon fungerer.
- Innledning - Veivhustrykk
- Hva er veivhusventilasjon?
- Hvilke deler inngår?
- Tilkoblinger
- Forbedre veivhusventilasjon
- Trimmet motor - Veivhusventilasjon
- Oljefangtank funksjon?
- Ulike typer oljefangtank
- Installere oljefangtank
- Materiale
- Problemer med veivhusventilasjon
- Sammenlign oljefangtanker
1 ▼
Innledning - Veivhustrykk
Ved hard kjøring og høye turtall øker motorens veivhustrykk. Dette gjør at oljedimma følger med motorens veivhusventilasjon ut i trykkrør og intercooler med dårligere kjøling og oljekladd som resultat. En oljefangtank kobles til veivhusventilasjonen for å samle opp denne oljen - en olje felle.
Det finnes to typer: Åpen veivhusventilasjon og lukket veivhusventilasjon.
- Lukket veivhusventilasjon leder tilbake dampene inn i motoren.
- Åpen veivhusventilasjon slipper ut disse gassene ut i atmosfæren.
Veivhustrykk
Trykk i veivhuset bygges enkelt opp gjennom flere små kilder som bidrar til et høyt veivhustrykk. Dette trykket må holdes nede med hjelp av veivhusventilasjon gjennom åpninger i motorblokken og ventilkappen. Hvis ikke, vil motorpakningene gå i stykker og motoreffekten hemmes.
De største årsakene til høyt veivhustrykk er kolvringer og ventiltetninger som slipper gjennom trykk fra forbrenningsrommet.
Også lekkende pakninger i turbo og ødelagte tilbakestrømningsventiler kan slippe gjennom trykk ned i veivhuset.

2 ▼
Hva er veivhusventilasjon?
En motor produserer med hjelp av de rørlige delene og spesielt gjennom forbrenningstrykket et pulserende trykk i veivhuset som må ventileres bort for at motoren skal fungere ordentlig. Dette pulserende trykket kan jevnes ut gjennom kanaler som finnes internt i motoren. Veivhustrykk finnes imidlertid fortsatt og må evakueres for ikke å få et høyt trykk inne i motorens veivhus. Dette gjøres gjennom hull i motorblokken og ventilkappen. Disse ledes inn i motorens innsugssystem.
Overtrykk som ikke kan evakueres gir redusert motoreffekt og ødelegger pakninger.
3 ▼
Hvilke deler inngår?
En eller to åpninger i motoren for ventilasjon ville vært tilstrekkelig, men da vil olje lekke ut og smuss komme inn, så derfor er flere komponenter involvert i systemet.
- Åpning i motorblokk / topplokk / begge
Disse åpningene finnes ofte originalt, men ved trimming av motoren er de ikke store nok / ventilerer ikke godt nok. - Veivhusburk (oljecatchtank)
Denne skal minst ha et innløp og et utløp
Innløp mot motor
Utløp mot turbons innsug - Slanger og koblinger mellom motor og veivhusburk
Disse slangene skal tåle vakuum og ledes mellom motor og veivhusburk. - Slanger og koblinger mellom veivhusburk og motorens innsug
Denne slangen skal tåle vakuum da den monteres på turbons innløp.
Ofte brukes en åpen veivhusventilasjon ved motorsport / racing ved å montere et filter på denne tilkoblingen. Veivhusgassene ventileres da fritt i atmosfæren. - PCV-ventil (tilbakestrømningsventil)
Dette er ikke noe som brukes når vevhusslangen kobles til turbons innløp.
4 ▼
Tilkoblinger
Bilde 1
Innløp 1
Innløpet kobles dit original veivhusventilasjonen pleide å sitte. Original oljefangstfelle demonteres og tilkoblingen skjer direkte mot motoren.
Tilkoblinger har ofte AN-gjenger, men kan også være for slangeanslutning.
Bilde 2
Innløp 2
Noen ganger vil du ytterligere forbedre veivhusventilasjonen og koble inn ventilasjon både ved veivhuset (motorblokken) og ventilkappen.
Noen oljefangtanker har to innganger. Hvis ikke, går det bra å bruke to separate oljefangtanker.
Tilkoblinger har ofte AN-gjenger, men kan også være for slangeanslutning.
Bilde 3
Utløp
Utløpet er for ventilasjonen og skal ledes tilbake til innsug/ før turboaggregatet. Noen ganger ventileres dette fritt i motorsportssammenheng.
Da kan du velge å bare bruke det interne filteret eller montere et ekstra filter for å hindre oljedimma i motorrommet.
Tilkoblinger har ofte AN-gjenger, men kan også være for slangeanslutning.
Bilde 4
Oljestokk
Noen oljefangtanker har en oljestokk som gjør det enkelt å kontrollere oljenivået i beholderen.
Bilde 5
Deler
De ulike delene i en oljefangtank.
- Beholder med dreneringsplugg i bunnen. Denne gjør det enkelt å tømme beholderen for olje.
- Oljestokk for å kontrollere oljenivået.
- Overdel med innløp og utløp. På bildet vises også utløpets filter.
Bilde 6
Tilkobling
Bildet viser tilkobling av innløp (på siden) samt utløp (på toppen). I tillegg til AN-koblinger kan også vanlige slangeanslutninger for slanger og slangeklemme brukes.
5 ▼
Forbedre veivhusventilasjon
Forbedret veivhusventilasjon kan skje på mange forskjellige måter, men det vanligste er å fjerne original veivhusburk og lede gassene til en ekstern oljefangtank for veivhusgasser.
Alternativ to er å koble til flere steder mot topplokk / motorblokk for å få større overflate som veivhusgasser kan ventilere gjennom. Ved å gjøre eksisterende hull for veivhusventilasjon større, forbedres ventilasjonen ytterligere.
Også slangene for veivhusventilasjonen bør være grovere eller i alle fall ha en indre diameter minst som hullet de kobles til, for ikke å fungere som en restriktor.
Noen ganger stikker ramlageroverfallene så langt ned mot oljetråget / våtsumpen at det dannes som kammer i motorblokken. Det blir med andre ord som flere små veivhus. Her trenger du å koble de forskjellige veivhusene sammen slik at trykkpulser kan passere fritt, noe som er vanligst. Alternativet er å ta opp et uttak for veivhusventilasjon for hvert "kammer".
Det er bedre med en veivhusventilasjon som strømmer mer ur effektsynspunkt. Derimot innebærer ofte bedre ventilasjon mer oljedimma. Derfor er det viktig å ha en oljefangtank som fungerer ordentlig.
6 ▼
Trimmet motor - Veivhusventilasjon
Ved trimmede motorer øker behovet for forbedret veivhusventilasjon. Høye forbrenningstrykk / ladetrykk gir ofte også høyere veivhustrykk på grunn av at forbrenningsgasser slipper forbi kolvringer ned i veivhuset.
Høyere turtall bygger også opp veivhustrykket lettere.
7 ▼
Hvordan fungerer en oljefangtank?
En oljefangtank samler opp oljedimma fra veivhusventilasjonen slik at denne ikke havner i innsugssystemet, noe som forverrer effektiviteten på intercooleren og nøyaktigheten for sensorer.
En fangtank som samler opp oljedimma er et must på trimmede motorer der man ønsker å opprettholde motoreffekt og renhet i trykkrør.
Veivhustrykk ledes gjennom veivhusslange gjennom oljefangtanken der oljen blir stående, og trykket fortsetter til innløpstøret. Ved hard kjøring kan det samle seg mye olje, og derfor finnes det en dreneringsplugg i bunnen av tanken for enkelt å kunne tømmes for olje.
Det finnes også bafflete fangtanker, som innebærer at luften med hjelp av kanaler må ta en lengre vei inne i beholderen for ytterligere å forhindre oljedimma fra å følge med inn i innløpsrør og trykkrør. Også andre løsninger med skumfilter eller stålfiltret kan brukes for å filtrere oljedimma.
8 ▼
Ulike typer av oljefangtanker
Det finnes veldig mange forskjellige typer oljefangtanker, men alle er bygget på prinsippet om at du i alle fall må ha en type beholder som kan samle opp olje. Deretter er forskjellige typer løsninger lagt til, f.eks.: innebygd veivhusfilter, tilbakeledning av olje til motoren eller drenering i bunnen, målestang for oljenivå, monteringsutstyr, ulike kammer for separasjon av oljedimma. Dette er bare noen funksjoner som finnes.
9 ▼
Installere oljefangtank
Ofte brukes motorens originale tilkoblinger på ventilkappen og motorblokken for å ventilere veivhustrykk, da dette er enkelt. Disse uttakene ledes deretter med slanger til en oljefangtank. Denne tanken ventileres deretter med hjelp av et veivhusfilter / lite åpent luftfilter.
For best effekt kan en slange i stedet lede tilbake veivhusgasser til turbons innsug. Veivhusgassene får da hjelp til å suges ut av veivhuset med hjelp av motorens kraft / strømning. Ulempen med å lede tilbake veivhusgassene inn i motoren er at de kommer med oljedimma som setter seg i trykkrør og innsugssystem, og ikke minst på sensorer. Dette gir dårligere effekt og måleverdier fra sensorer som har fått oljekladd på seg.
Dette ventileres bort med en god oljefangtank.
Merk at en godkjent installasjon ved kontrollbesiktning for gatebruk krever en såkalt lukket veivhusventilasjon = Ventilasjon som ledes tilbake til innsugssystemet og motor.
Kontroller innløpet for olje flere ganger etter at en ny oljefangtank er montert. Dette for å sikre rene trykkrør, opprettholdt kjøling samt sensorer som fungerer.
10 ▼
Materiale
Oljefangtanker er ofte laget av aluminium og er robotsveiset for å opprettholde en jevn høy kvalitet. Disse finnes i mange forskjellige utførelser for å passe de fleste applikasjoner både ytelsesmessig og plasseringsmessig. Det finnes mange tilkoblingsmuligheter for slanger med slangeklemme og for AN-koblinger.
11 ▼
Problemer med veivhusventilasjon
Oljedampen som følger med luften fra veivhuset gjennom veivhusledningene og danner et oljefilm på innsiden av trykkrør og intercooler forverrer de kjølende egenskapene og gir høyere inntakstemperatur. I tillegg har vi tatt opp noen eksempler på hva dårlig veivhusventilasjon kan forårsake av problemer:
Motoreffektivitet
Høyt veivhustrykk / Dårlig veivhusventilasjon motarbeider veivpartiets bevegelse og senker motoreffekten. Dette er et undervurdert problem.
Olje i trykkrør
Når veivhusventilasjonen ikke fungerer helt, kan mye oljedamp følge med inn i trykkrør / inntakssystem, noe som blir klissete ved service. Dette kan også få trykkrør til å hoppe fra hverandre når delene er oljet og glatte.
Kjøling
Når olje havner i trykkrør og intercooler, forverres også kjølerens effektivitet. Dette hemmer også motoreffekten.
Sensorer
Når olje kommer inn i trykkrør / inntak og havner på sensorer, kan disse måleverdiene vise feil. Inntakstemperatur og mapsensor er to slike sensorer som blir utsatt.
Turbo
Høyt veivhustrykk er en årsak til at turboaggregater presser ut olje. Høy veivhusventilasjon vanskeliggjør evakuering av olje fra turbo til oljetråden.
Turbo pakninger
Slitte tetninger i en turbo kan dessuten slippe gjennom trykk fra turbosystemet ned i veivhuset gjennom oljereturen. Dette blir vanligere med større turboaggregater / turbinaksel da disse komponentene har større spill.
Pakkbokser
Høyt veivhustrykk gjør til slutt at pakkbokser begynner å lekke.
Kobling
Høyt veivhustrykk som gir lekkende pakkbokser bak koblingen kan forårsake koblingshavari hvis oljen når koblingens friksjonsflate.
Kliss
En åpen veivhusventilasjon som ikke har et velfungerende filter ventilerer ut en oljedamp i motorrommet, noe som fører til kliss og også dårlig lukt hvis dette når varme deler som grenrør og eksosanlegg.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor