ECU Tilkobling

Innledning
I fire steg går vi gjennom hvordan du velger og kobler til et ettermarked styringssystem. En prosess som i første omgang kan virke vanskelig, men som er ganske enkel og mange synes er morsom. Det som kreves av deg er tid.
- Velge styringssystem
- Installere styringssystem
- Starte motoren
- Mappe bilen
1 ▼
Velge styringssystem
Steg 1 - Velge styringssystem
Å velge styringssystem baseres på hvilken maskinvare som finnes i en bestemt modell av ECU. Enkelt forklart: Hvis motoren din har 8 injektorer, må ECU-en kunne drive 8 injektorer osv. De fleste produsenter av ECU har en liste der man kan sammenligne forskjellige modeller av styringssystemer:
Maxxecu Lenke
Link ECU Lenke
ECU master Lenke
2 ▼
Installere styringssystem
Steg 2 - Koble til styringssystemet
Koblingsskjema er noe som kan se vanskelig ut ved første øyekast, men er man rolig og tar seg tid, er det veldig enkelt å koble til én ting av gangen.
Gjør som følger:
- Koble til kabel 1
- Merk kabel 1 som klar i koblingsskjemaet
- Koble til kabel 2
- Merk kabel 2 som klar i koblingsskjemaet
- Fortsett til alle kabler er klare
På denne måten blir selv et stort koblingsskjema enkelt. Et stort skjema tar bare lengre tid.
Hver produsent av ECU har koblingsskjema for hver modell. Disse finnes på hvert produkt eller samlet på en side.
Maxxecu Lenke
Link ECU Lenke
ECU master Lenke
Merk: Hvis du stresser i dette momentet, vil det ta lengre tid med feilsøking til slutt.
3 ▼
Starte motor
Steg 3 - Start av motor
Når alt er koblet til, skal motoren startes. Du kobler sammen en datamaskin med ECU-en din og kobler til programvaren som hører til. Denne programvaren finnes på hvert produkt eller samlet på en side.
Maxxecu Lenke
Link ECU Lenke
ECU master Lenke
Motoren starter
Når motoren din starter, har de fleste ECU-en en forhåndsinnstilt lambdatabell som du kan bruke.
Gå enkelt inn i menyen og finn ve-tabellen. Nå aktiverer du en såkalt "autotune". På denne måten stiller systemet seg automatisk inn mot den forhåndsinnstilte lambda-tabellen. Virker det komplisert? Rolig, det er det ikke, gjør bare som nevnt.
På denne måten får du en motor som du kan prøvekjøre i ro og mak for å se at alt fungerer, at det ikke er lekkasjer osv.
Motoren starter ikke / Motoren krangler
Hvis motoren din ikke starter, genererer ECU-en feilkoder. Med hjelp av disse vet du hvor du skal begynne å lete etter feil. Dette gjør feilsøkingen veldig enkel. Disse feilkodene finnes hos hver ECU-produsent.
4 ▼
Mappe bilen
Steg 4 - Mappe bilen.
Når du har prøvekjørt bilen og den fungerer som den skal, kan du bestille en time hos mappetjenesten for justering.
Nå får du motoren din innstilt for maks kraft og/eller drivstofforbruk, men også sikkerhetsfunksjoner som gjør bilen din mer bærekraftig over tid.
De fleste mappere har en egen sjekkliste før mapping. Her nedenfor får du generelle retningslinjer som sikrer en vellykket mapping.
5 ▼
Sjekkliste før mapping
Skriv ut og kontroller følgende:
- De fleste gatekk fungerer, men over ~600hp bør du ha så brede dekk som mulig. Man vil etterstrebe stor kontaktflate mot rullene, så ha ikke for mye camber. R-dekk går bra, men blir veldig myke etter noen runder. Dragracing og piggdekk er som regel ikke tillatt. Kontroller at du har jevnt dekktrykk!
- Motoren må starte og gå på alle sylindrene (det er greit om den går dårlig).
- Uttak for bredbandslambda (M18x1,5) må være til stede hvis ikke en slik allerede er installert.
- Bruk gjerne EGT-utgang for måling av eksostemperatur.
- MAP-sensor eller ladetrykkmåler skal være til stede. Gjerne begge for kontroll.
- Ved mapping på bensin er det fordelaktig å bruke knacksensorer (disse er ikke nødvendige på etanol).
- Bruk tenningslampe for å kontrollere at tenningen i programvaren stemmer med virkeligheten.
- Turboapplikasjoner skal trykktestes minst 3 ganger med 1 bar over det tenkte ladetrykket for å sikre tetthet.
- Drivstoffsystemet skal trykktestes over ønsket drivstofftrykk ved å ha motoren av, spenning til drivstoffpumpen(e) og skru opp drivstofftrykket 1 bar over det tenkte trykket. Dette gjøres på drivstofftrykkregulatoren.
- Elektronisk ladetrykkstyring er å foretrekke over mekanisk (såkalt pysventil).
- Kontroller nøye med mappetjenesten før du kommer med kammer som skal justeres.
- Ha drivstofftanken full. Hvis du har en mindre drivstofftank, ha med dunker. Opptil 60 liter kan være nødvendig i noen tilfeller.
Øvrig:
- Kontroller luftlekkasje.
- Kontroller eksoslekkasje.
- Lufte vannsistemet
- Kontroller vannlekkasje.
- Kontroller at ingen andre væsker lekker.
- Kontroller oljenivå.
- Bytt til ny olje.
- Ta med ekstra tennplugger (de du vil bruke til slutt).
- Ta med ekstra fjærer til wastegate.
- Sjekk at alt sitter fast.
- Sjekk at ingen følsomme deler er utsatt for varmestråling.
- Ta med egen laptop med programvare som fungerer med styringssystemet for sikkerhets skyld.
- Bra å ha målere ved mapping: Oljetrykk, Oljetemp, Vattentemp, Ladetrykkmåler.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor
▼
Frågor?
Har du frågor?
Eller saknas någon information?
Fyll i formuläret så vi kan hjälpa dig och andra.