Knapper - Brytere - Informasjon

Knapper, brytere, vippebrytere, switch, strømbrytere, strømstillere, vippe-strømstillere, hovedstrømbrytere er noen ulike navn som brukes.
Informasjon om disse finnes i følgende kategorier:
- Hva gjør en knapp / bryter
- Ulike varianter
- Valg av strømstillere
- Montere en knapp / switch
- Koble til en knapp / switch
- Tilbehør
- Sammenlign knapper og brytere
1 ▼
Hva gjør en knapp / bryter
En bryter / knapp / switch er rett og slett en strømbryter for å starte eller slå av komponenter i bilen.
Disse brukes for å enkelt kunne manøvrere de elektrisk styrte komponentene i en bil som tenning, startmotor, drivstoffpumper, elektriske vifter, belysning og mye mer.
En knapp / switch må ofte jobbe sammen med et relé, da denne ikke klarer høy strøm. En strømbryter derimot kan ha en kraftigere konstruksjon der hovedstrømkabelen kan passere gjennom strømbryteren.
2 ▼
Ulike varianter
Trykkbryter / Trykknapp:
En trykknapp gir signal når du holder inne knappen, og så snart du slipper, slipper ikke knappen gjennom noen signal, passer som et eksempel som startknapp. En trykkbryter gir strøm når du trykker på den og “låser” seg ofte med et klikk og leverer signal til du trykker på knappen igjen og det slipper. Passer eksempelvis til å slå på tenningen eller lignende.
Vippbryter / Switch
En vippbryter finnes egentlig i 3 forskjellige utførelser rent teknisk.
AV/PÅ (2 stillinger)
PÅ-AV-PÅ (3 stillinger)
PÅ/AV (återfjærende, denne er lik en trykknapp, så fort du drar vippearmsbryteren gir den signal, men så fort du slipper fjærer den tilbake til av).
Strømbryter / Hovedstrømbryter
Brukes for å slå av eller på strømmen i bilen. Monteres ofte en utenfor bilen og en i kupéen på motorsportkjøretøy. Årsaken er rett og slett at både personale og andre skal kunne slå av strømmen utenfra av sikkerhetsgrunner.
Digitale knapper
Det blir vanligere med knapper som er digitalt styrte og sammenkoblet med ECU/PDM gjennom CAN-kommunikasjon. Da kan en knapp styres til å fungere som både trykknapp og bryter. Dette gir stor fleksibilitet.
3 ▼
Valg av strømstillere
Når du velger hva du vil ha av bryter/knapp, er det første du må finne ut hvilken funksjon du ønsker, og velge riktig type knapp / switch.
- Hovedstrøm - Strømbryter
- Startmotor - Trykknapp
- Vift motor - Switch
- osv
Deretter må du vite om knappen tåler strømmen og om den skal kobles direkte til kretsen eller om den må kobles til et relé.
4 ▼
Montere en knapp / Switch
Analog knapp / Switch
Da de fleste analoge brytere og knapper er for hullmontasje, kan det være lurt å ha en hullsag eller bor med riktig dimensjon for bryteren eller knappen. Installer kablingen korrekt, så vil du ha ønsket funksjon for din bryter eller knapp.
Digital knappsats
Denne typen knapp monteres enkelt med mutter på baksiden som låser fast panelet. Bare to små hull trenger å bores.
5 ▼
Koble til en knapp / Switch
Analog knapp / Switch
Disse kobles til med hjelp av et relé, da de ikke selv klarer å håndtere strømmen.
Strømbrytere kobles ofte inn som en kobling direkte på kretsen uten et relé.

Digital knappsats
En digital knapp / knappsats kobles sammen med ECU eller PDM gjennom CAN-protokoll. Kablingen bør helst ikke være mer enn 45 cm lang fra selve CAN-bussen.

6 ▼
Tilbehør
Kabling
For tilkobling av din knapp / bryter trengs det kabler.
Kabelsko
For tilkobling av din bryter. Kabelsko brukes for å koble kabling til bryteren. Disse kan se forskjellige ut avhengig av typen knapp, men kabelsko for flatstift eller ringkabelsko er de to vanligste typene. Også kontaktstykker er vanlig.
Relé
En enhet som leder en stor strøm som aktiveres av en liten strøm. Et relé brukes når en knapp / switch ikke klarer å håndtere strømmen i den kretsen den skal styre. Da monteres et relé mellom kretsen og knappen.
▼
▼
-
Motorstyring / Elektrisk
- Installer motorstyring
- Motorkontrollsystem / ECU: De ulike delene tilgjengelig
- Temperatursensor - Informasjon
- Tenningssystem Informasjon
- Trykksensor - Informasjon
- Eksostemperatursensor - EGT Sensor
- Kjølevifte bil - Informasjon
- Knapper - Brytere - Informasjon
- Kontakter - Informasjon
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relé - Informasjon
- Reléboks - Sikring sentral
- CAN protokoll - Canbus
- Etanolsensor - Informasjon
- Målere og Dash
- Triggersensor informasjon
- Dimensjonering av kabel [og valg av sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tennspole?