Bredbandslambda - Informasjon
Her får du en oversikt over hvordan en lambdasensor fungerer.
Informasjonen er delt opp i følgende kategorier:
- Hva gjør en lambdasensor?
- Hva er en bredbandslambda?
- Valg av lambda
- Hva er forskjellen på Bosch LSU 4,2 og 4,9?
- Montering av lambdasensor.
- Lambda vs AFR
- Tilbehør
- Bra å vite om lambdasensor
- Sammenlign lambdasensorer
1 ▼
Hva gjør en lambdasensor?
En lambdasensor måler drivstoffblandingen (mengden oksygen O2 i eksosen). Originalt er det ofte montert en såkalt smalbandslambdasensor. Denne regulerer mellom høy og lav (over eller under lambda 1). På denne måten vet motoren om det skal sprøytes inn mer eller mindre drivstoff i forhold til mengden luft.
Støkiometrisk blanding = "Optimal forbrenning" = lambda 1 = AFR 14,7
2 ▼
Hva er en bredbandslambda?
En bredbandslambda kan i motsetning til en smalbandslambda måle nøyaktig drivstoffblanding innen et område og ikke bare høy eller lav. Ofte fra lambda 0,65 til kanskje 1,7. Siden du kan få nøyaktige måleverdier på drivstoffblanding, brukes disse ofte ved mapping/innstilling av ECU.
3 ▼
Valg av lambda
Når du velger lambdasensor, er det viktig å forsikre deg om at denne passer til ditt styringssystem. De fleste styringssystemer klarer både LSU 4,9 og LSU 4,2, selv om tilkoblingen er forskjellig. Mange målere klarer bare 4,9 eller 4,2, så det er altså ikke mulig å bruke begge lambdasensorene i alle enheter.
LSU 4,9
Denne bredbandslambda måler litt bedre rundt lambda 1. Så hvis du mest bruker bilen på gaten, kan denne være et fordelaktig valg.
LSU 4,2
Denne bredbandslambda måler bedre i det fetere området, under lambda 1 ned mot 0,7-0,6. Så denne sensoren kan være det bedre valget hvis du har en ren racingbil, typ dragracing, drifting og baneracing.
4 ▼
Hva er forskjellen på Bosch LSU 4,2 og 4,9?
Det som skiller Bosch LSU 4,2 og 4,9 er kabellengde, sensortype, kontaktstykke samt tilkobling.
Tilkobling LSU 4,2
- Brun = VS = WBO2 VS/O2 IN
- Grønn = RCAL = WBO2 / RCAL
- Rød = +12V (H+) = BAT+
- Grønn = H- = WBO2 HTR
- Gul = VREF = WBO2 COM
- Hvit = IP = WBO2 IP
Tilkobling LSU 4,9
- Hvit = IP = WBO2 IP = Pumpestrøm APE / IP
- Gul = VREF = WBO2 COM = Virtuell jord IPN / VM
- Grønn = H- = WBO2 HTR = Varmeeffekt H- / Uh-
- Rød = +12V (H+) = BAT+ = Varmeeffekt H+ / Uh+
- Grønn = RCAL = WBO2 / RCAL = Trimmodstand RT / IA
- Brun = VS = WBO2 VS/O2 IN = Nernstspenning UN / RE
5 ▼
Montering av lambdasensor
Montering av lambdasensor:
- V-motorer bruker med fordel en sensor per side. Hvis ikke, monteres sensor på valgfri side.
- Med en turbomotor bør du ha lambdasensoren mellom 40-60 cm fra turboen.
- Kjører du uten turbo, kan du montere lambdasensoren i samlerøret som forbinder grenrørene.
- Ved et ettermarkedsstyringssystem er det viktig å velge riktig lambdasensor i innstillingene.
- Veldig viktig at du ikke monterer lambdasensoren med sensoren oppover, da dette utgjør en stor risiko for at det samler seg fukt og smuss i sensoren, noe som vil føre til at den går i stykker på forhånd, da en lambdasensor er følsom for fukt.

6 ▼
Lambda vs AFR
Måleverdien fra en lambdasensor angis i måleenheten AFR eller lambda. Dette varierer avhengig av måler, men kan også være valgbart i noen tilfeller.
Støkiometrisk forbrenning er den perfekte mengden luft som går med for å forbrenne en viss type drivstoff. Resultatet blir da minimal mengde uforbrent drivstoff og gasser.
AFR
Støkiometrisk blanding for forskjellige drivstoffer ser ut ifølge følgende, der bensin som eksempel skal ha 14,7 deler luft og 1 del drivstoff for støkiometrisk blanding. En liste for dette finnes her.
Andeler luft : Drivstoff
Bensin - 14,7:1
E85 - 9,76:1
E100 - 8,8:1
Metanol - 6,46:1
Diesel - 14,5:1
Lambdaverdien fungerer på en annen måte. Der er støkiometrisk blanding for alle drivstoffer lambda 1. Lavere andel luft gir fetere drivstoffblanding. Med andre ord, så innebærer en lavere lambda / AFR-verdi en fetere drivstoffblanding. Tvert imot gir en høyere lambda / AFR-verdi en tynnere drivstoffblanding.
7 ▼
Tilbehør
Lambdamutter
Brukes for at du selv skal kunne sveise inn tilkoblingen av lambdasensoren i systemet ditt.
Bosch LSU 4,2 og 4,9 har M18x1,5 gjenger, men disse passer også andre sensorer som har samme gjengestørrelse.
Lambdaplugg
Brukes når du vil tette systemet og demontere lambdasensoren.
Kontaktdon
Bosch LSU 4,2 og 4,9 sensoren har et 6-polet kontaktdon. 4,9 har noe mindre kontaktdon enn 4,2.
Varmeskjermstrømpe
En varmeskjermstrømpe brukes for å beskytte slanger og kabling fra strålevarme, olje og annet som kan skade lambdasensoren.
8 ▼
Bra å vite om lambdasensor
- Sensoren inneholder en "keramisk" del og er derfor følsom for støt og ekstreme temperatursvingninger.
- Sensoren er ikke laget for å brukes med blyholdige drivstoff. Den fungerer, men vil ha kortere levetid.
- Kjøring med fet blanding forkorter sensorens levetid (Lambda < 0,95).
- Avgastemperaturer over 850 grader forkorter sensorens levetid.
- Høy motorolje-forbruk forkorter sensorens levetid (1 liter / 16 mil).
- Med lambdasensoren installert i avgassystemet - Start ikke motoren uten å gi strøm til måleren og koble inn lambdasensoren til måleren / ECU.
▼
▼
-
Motorstyring / Elektrisk
- Installer motorstyring
- Motorkontrollsystem / ECU: De ulike delene tilgjengelig
- Temperatursensor - Informasjon
- Tenningssystem Informasjon
- Trykksensor - Informasjon
- Eksostemperatursensor - EGT Sensor
- Kjølevifte bil - Informasjon
- Knapper - Brytere - Informasjon
- Kontakter - Informasjon
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relé - Informasjon
- Reléboks - Sikring sentral
- CAN protokoll - Canbus
- Etanolsensor - Informasjon
- Målere og Dash
- Triggersensor informasjon
- Dimensjonering av kabel [og valg av sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tennspole?