Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Målere og Dash

 
 

Her får du en oversikt over hvordan Målere og Dash fungerer, samt hvilke deler som inngår.

De ulike delene er delt opp i overskrifter som vises her nedenfor. Disse overskriftene gir sammen et bilde av hvilke deler som kan brukes.

  1. Hvorfor brukes målere
  2. Ulike varianter
  3. Sensorer til målere
  4. Installere
  5. Sammenlign Målere og Dash
 
 

1

Hvorfor brukes målere

En ekstern måler brukes for å få en oversikt over en motors faktiske verdier. Disse finnes både i digital og analog form. På ettermarkedet bruker mange avlesning av disse verdiene direkte via styresystemet gjennom en lesebrett (Dash). Denne dashen fungerer som bilens originale instrument og kan ofte konfigureres for å vise akkurat det man ønsker for å få et klart bilde av hva som gjelder for ditt formål.

Løse målere er en god løsning hvis lesebrett ikke brukes. Det finnes mange situasjoner der du ikke ønsker å ha en Dash / Lesebrett.

  • Ved sterkt sollys
    En lesebrett og Dash har som regel ikke like god lysstyrke som en måler, spesielt blir dette merkbart ved sterkt sollys.
  • Mykje vibrasjoner
    Dette gjør bildet på lesebrettet uklart.
  • Få måleverdier
    Har du få måleverdier, presenteres disse enklest ved å bruke løse målere som er tydelige.
  • Klassisk installasjon
    Hvis du har en eldre bil og ønsker å skjule at du bruker ny teknologi, er målere den eneste løsningen.

Fordeler med Dash

  • En enhet - flere verdier
  • Funksjoner i styresystemet gjennom dash
  • Justerbar layout på displayet
 
 

2

Ulike varianter

Omdrehningsteller
Brukes for å se motorens omdreininger og kan ofte kombineres med en girindikator.
Det finnes også målere for å måle omdreiningene i en turbo for å ikke risikere levetiden ved overbelastning.

Temperaturmåler
Brukes for å se temperaturen i motor, girkasse og drivstoffsystem.

Ladetrykkmåler
Brukes for å måle ladetrykket som turbo / kompressor produserer.

Oljetrykkmåler
Brukes for å måle motorens eller girkassens oljetrykk.

Voltmåler
For å måle strømmen i bilen, om generatoren lader tilstrekkelig.

Lambdamåler
Brukes for å måle drivstoffblandingen i motoren.

EGT-måler (eksos temperatur)
Måler temperaturen på eksosen.

Drivstoffmåler
Finnes som nivåmåler for å måle drivstoffnivået i tanken, alternativt som trykkmåler for å måle drivstofftrykket og som temperaturmåler for å se hvilken temperatur drivstoffet har. Disse kalles da drivstofftrykkmåler og drivstofftemperaturmåler.

Hastighetsmåler
Måler kjøretøyets hastighet. Måles gjennom GPS, vaier fra girkassen eller fra et ABS-signal.

Vakuummåler
Når du vil måle motorvakuum, en perfekt referanse når du skal justere dumpventil og andre komponenter for optimal funksjon.

Varsellamper
Brukes som varsling hvis noe feiler eller er aktivert. Hvis motoren, for eksempel, har mistet oljetrykk.
 
 

3

Sensorer til målere

Når du skal koble til sensorer og givere, er det viktig at både giver og måler/display bruker samme tabell/avlesning. En giver som følger med måleren fungerer, men en måler som ikke har kalibreringsmuligheter kan mest sannsynlig ikke brukes sammen med en universalgiver.

ECU

Skal du koble til givere til en motorstyreenhet, kan du bruke forskjellige typer sensorer, da du enkelt kan kalibrere systemet til å ta imot signalet som sendes fra giveren.

DASH

Det samme gjelder hvis du har en dash som er en mer avansert måler. Da kan du som regel koble en giver til instrumentet og deretter kalibrere disse to sammen.

MÅLERE

Har du derimot en måler som ikke kan kalibreres etter giveren, må du bruke den medfølgende giveren for at det skal fungere. Har du derimot en måler som kan kalibreres etter giveren, kan du bruke en universalgiver til måleren.

Type giver

I tillegg til de forskjellige typene målere som finnes, må det tas hensyn til ulike typer givere. Det finnes digitale og analoge givere. Eksempler på hvordan det kan se ut:

  • Digital giver trykk
    0,5V = 0bar, 4,5V = 10bar
  • Digital giver temperatur
    0,5V = -40 °C, 4,5V = 140 °C
  • Analog giver temperatur
    Motstanden ved -10 °C - 10,572 kΩ
    Motstanden ved +20 °C - 2,736 kΩ
    Motstanden ved +80 °C - 0,359 kΩ
 
 

4

Installere målere og dash

En måler / dash krever tilkobling mot sensor/giver/ECU samt strømtilførsel. I tillegg må de bare monteres fast, så er det klart.

Installasjon av måler
En måler krever tilkobling mot sensor/giver samt strømtilførsel. Signalen som giveren sender til en måler kan deretter i enkelte tilfeller sendes videre til ECU. For eksempel kan en måler som har støtte for en 0-5V utsignal sende videre signalet fra giveren til styringssystemet (ECU).

Installasjon av Dash

En Dash kobles til styringssystemet ved hjelp av CAN-systemet. Gjennom dette skjer all kommunikasjon med ECU. Separat strømtilførsel kreves.

Installasjon av lesebrett
Et lesebrett kobles til styringssystemet ved hjelp av Bluetooth. Gjennom dette skjer all kommunikasjon til ECU. Separat strømforsyning til lesebrettet hentes fra bilens 12V-system. Sørg for å ha en adapter som støtter 12V til lesebrettet.