Relé - Informasjon

Informasjon om relé og funksjon samt tilkobling.
- Hva er et relé
- Ulike typer relé
- Velge riktig
- Installere
- Tilbehør
- Problemer
1 ▼
Hva er et relé
Et relé er en elektrisk styrt strømbryter, kan man si. Gjennom en svak styrespenningssignal aktiveres reléet, og kan på denne måten regulere åpning og lukking av en betydelig sterkere strømkrets.
Dette forklares enklest med et bilde i henhold til punkt én i installasjonen.
Relé for kjøretøy finnes i varianter for ulike spenninger.
- 6v som i eldre biler
- 12v som de fleste biler har i dag
- 24v som tyngre maskiner pleier å bruke
2 ▼
Ulike typer relé
- Startrelé
Brukes for å gi startermotoren den kraften den trenger. - Blinkersrelé
Brukes ved blinklysene til bilen for å få lampene til å blinke ved å styre tiden. - Enkelrelé
Et enkelt relé med 1 egenskap, men kan finnes med flere utganger. Finnes også med sikring. - Dobbelrelé
Et sammenkoblet relé med 2 ulike eller like egenskaper. Finnes også med sikring. - Solid state relé
Dette fungerer som et vanlig relé med den forskjellen at det er uten bevegelige interne deler. Solid state-enheter pleier å bli varme, så det er viktig å plassere dem med god ventilasjon.
Funksjon Dragende relé
- Ingen styrespenningssignal = kretsen er brutt = reléet er av = Ingen strøm kan passere.
- Styrespenningssignal påkoplet = kretsen er lukket = reléet er på = strøm kan passere.
Funksjon Veksle relé
Sammenlignet med dragende relé, men med to kretsløp. Krets 1 og krets 2.
- Uten styrespenningssignal fungerer krets 1, men ikke krets 2.
- Med styrespenningssignal fungerer krets 2, men ikke krets 1.
3 ▼
Installere
For å koble inn et relé korrekt, begynner du med å se over koblingsskjemaet. Sørg for at reléet sitter godt fast når tilkoblingen er gjort, slik at det ikke er mulighet for at kablene slipper eller vibrerer løs, da glappkontakt kan føre til brann.
Det finnes en del forskjellige tester for å kontrollere at et relé fungerer. Her kommer et par enkle tips:
- Kontroller styresignalet.
- Ved styresignal - kontroller at de to stiftene som skal drive forbrukeren har kontakt.
Tilkobling av relé kan se ut som på bildene som viser to eksempler.
Stift 85 og 86 er styresignal
Et av disse stiftene skal jordes, og det andre skal mates med +12v. Det er en spole som skal aktiveres, og derfor er det ikke polaritetsfølsomt.
Stift 87 og 30 driver forbrukerens krets.
Når styresignalet aktiverer spolen i reléet, så lukkes kretsen mellom stift 87 og 30, slik at forbrukeren aktiveres. Her går det an å lukke en jordet krets eller en +12v krets.

4 ▼
Tilbehør
- Reléholder
Holder for relé. For en pen og sikker montering. - Relésokkel
For å enkelt koble inn et relé er en relésokkel / kontakt veldig praktisk å bruke.
5 ▼
Problemer
- For svak styrespenningssignal
Styrespenningssignalet er for svakt, så spolen aktiveres aldri. For svak styrestrøm kan også ødelegge reléet. Dette kan skje ved lav batterispenning som et eksempel. - Dårlig kontakt
Som med alle tilkoblinger kan dårlig kontakt gi problemer.
▼
▼
-
Motorstyring / Elektrisk
- Installer motorstyring
- Motorkontrollsystem / ECU: De ulike delene tilgjengelig
- Temperatursensor - Informasjon
- Tenningssystem Informasjon
- Trykksensor - Informasjon
- Eksostemperatursensor - EGT Sensor
- Kjølevifte bil - Informasjon
- Knapper - Brytere - Informasjon
- Kontakter - Informasjon
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relé - Informasjon
- Reléboks - Sikring sentral
- CAN protokoll - Canbus
- Etanolsensor - Informasjon
- Målere og Dash
- Triggersensor informasjon
- Dimensjonering av kabel [og valg av sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tennspole?