Dumpventil
Universal Dumpventil Hvis du ønsker å tilpasse størrelsen på dumpventil til motoren din.
Modelltilpasset Dumpventil Hvis du ønsker en modelltilpasset avlastningsventil.
Produkter
Hurricane motorsport Sikkerhetsventil for inntaksmanifold
Justerbart åpningstrykk 4-6 bar / 56-85psi

Er på lager
Hurricane motorsport Sikkerhetsventil for inntaksmanifold
Justerbart åpningstrykk 4-6 bar / 56-85psi

Er på lager
Nuke Dumpventil 50mm svart - slangeeforbindelse
Med slangeetilkobling
Er på lager
Hvorfor bytte til en annen avlastningsventil når originalen allerede er installert?
Årsakene kan være flere, men her tar vi for oss noen:
Strømme
Tryk
Lyd
Montering
Strømme
Disse verdiene er retningslinjer for maksimal flyt. I praksis er dette ikke alltid tilfelle. Derfor brukes en større ventil enn den teoretisk kan strømme for å ha margin.
~30mm opp til ~600hk
~40mm opp til ~800hk
~50mm opp til ~2500hk
~60mm opp til ~3000hk
Tryk
Noen ganger er den originale ventilen ikke i stand til å holde et økt trykk. Dette kan skyldes slitasje over tid eller konstruksjon.
Lyd
En original ventil skal være så stille som mulig. Ofte er denne laget av plast og fører luften tilbake inn i systemet. Da sies det å resirkulere. En ettermarkeds dumpventil har ofte en metallkonstruksjon og har da en annen lyd. Noen ventiler er konstruert for å slippe ut overtrykk utenfor systemet. Dette kalles en åpen dumpventil eller atmosfærisk dumpventil.
"Turbofladder" / "Turbo flutter"
Dette er når gasspedalen slippes og overtrykket ikke kan evakueres helt gjennom avlastningsventilen. Da kan trykket bare forsvinne gjennom turboens kompressorhjul og fordi det snurrer vil det oppstå en såkalt «flutter». Pass på å bruke en passende tømmeventil som ikke skaper denne støyen da den bremser turboen med lengre oppspolingstid som resultat. Det er også skadelig for turboen.
Montering
Ombygging av motoren kan bety at den originale ventilen må flyttes. Dette er ofte en grunn til å bytte til en annen avlastningsventil. Denne kan både ha en sveiseforbindelse som må sveises. Da følger nesten alltid sveiseflensen med ved kjøp av dumpventil. Alternativ to er slangetilkobling. Da bruker du ganske enkelt et T-stykke for å skjøte sammen ventilen i systemet.
Sammendrag
Plassering, montering, strømning og trykk er faktorene som mest påvirker hvor mye kraft en ventil kan håndtere eller hvor mye den flyter eller ikke. Dumpventilen/avlastningsventilen bør helst stå i en ytterbøy for å kunne evakuere luft på best mulig måte.
Tømmeventilen er åpen ved tomgang
Du trenger en stivere fjær da motorens vakuum overvinner kraften til fjæren.
Fjær
Retningslinjer for valg av fjærtrykk.
2psi: Brukes kun for enkelte kompressormotorer
6psi fjær for vakuum på: -0,25 bar til 0,4 bar.
8psi fjær for vakuum på: -0,4 bar til -0,5 bar.
10psi fjær for vakuum på: -0,5 bar til -0,65 bar.
11psi fjær for vakuum på: -0,65 bar til -0,7 bar.
12psi fjær for vakuum på: -0,7 bar til -0,8 bar.