Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

Katalysatoren

Modell Flere hull (300celler) gir bedre avgassrensing men dårligere flyt og mer mottrykk. Færre hull (100 celler) gir dårligere avgassrensing men bedre flyt ved tuning.

Tilkobling Størrelse på inntak og uttak. Det kan også være koniske ender som kan justeres trinnløst til ulike størrelser mot eksosanlegget.

Les mer om eksosanlegg her.

Filter

Vis flere filtre

Produkter

Show more

Hva er forskjellen på 100, 200 og 300 celler i en katalysator?
Celler telles per tomme.
Færre celler = Bedre gjennomstrømning = Lavere rensegrad = Mindre lydisolering
Flere celler = Redusert gjennomstrømning = Høyere rensegrad = Bedre lydisolering

Sportkatalysator vs. racerkatalysator
Generelt kalles en katalysator med 100 celler per tomme for racerkatalysator. Katalysatorer med 200 og 300 celler per tomme kalles vanligvis sportkatalysatorer.

Valg av størrelse på katalysator
Hvis det er plass, velg en katalysator med så stor kroppsdimensjon som mulig for å oppnå best mulig gjennomstrømning.

Valg av tilkobling for katalysator
De vanligste katalysatorene har konede ender for sveising. Det finnes også muffeløsninger for å klemme fast katalysatoren.

Kan en vanlig katalysator brukes på diesel?
Nei, det er forskjellige typer. En katalysator for bensin kan ikke brukes på dieselmotorer.

Dieselkatalysator (DOC - Dieseloksidasjonskatalysator)
En dieselkatalysator er utformet for å redusere skadelige gasser som karbonmonoksid (CO), hydrokarboner (HC) og noen organiske partikler som finnes i dieseleksos.

Dieselpartikkelfilter (DPF - Dieselpartikkelfilter)
Et dieselpartikkelfilter er spesielt utformet for å fange opp og fjerne faste partikler (sot) fra eksosen, som bidrar til luftforurensning og er helseskadelige.

Rengjøring av dieselpartikkelfilter
Filteret er en porøs struktur med små kanaler som fanger partikler når eksosgassene passerer gjennom. Når filteret begynner å bli fullt, gjennomgår det en regenereringsprosess.

Passiv regenerering
Kjøretøyet kjøres over lengre tid ved høyere omdreininger og motortemperatur (f.eks. på motorvei). Under disse forholdene når eksosen en temperatur som er høy nok til at sotpartiklene forbrennes automatisk.

Aktiv regenerering
Motoren øker temperaturen i DPF ved å tilføre ekstra drivstoff, noe som forbrenner sotet.

Holset HX35 - Super pris!

-20%

Holset HX35 Turbo #12 eksoshus

Holset HX35 Turbo #12 eksoshus

6 648 NOK 8 312 NOK
I lager

Er på lager