Kobling: Deler og funksjon

Her får du en oversikt over hvordan et koblingssystem fungerer og hvilke deler som inngår.
De forskjellige delene er delt opp i overskrifter som vises her nedenfor. Disse overskriftene gir sammen et bilde av hvilke deler som kan brukes og om en oppgradering er nødvendig eller ei.
De forskjellige delene i bilens kobling er følgende:
- Hovedkoblingssylinder
- Koblingsslange
- Slave-sylinder
- Væskebeholder
- Uttrampningslager
- Trykkplate
- Koblingslamell
- Sveivhjul
- Sveivhjulsbolter (og bolter til trykkplaten)
- Koblingsvæske
- Problemer
1 ▼
Hovedkoblingssylinder
En hovedsylinder til kobling (hovedkoblingssylinder) sitter sammen med koblingspedalen. Denne är et eget system på tre deler sammen med slavsylinder og en slange som kobler sammen disse. När koblingspedalen trykker på hovedsylinderen så presser vätskan ut slavsylinderen som sitter ute ved koblingen. På dette sätt så kan man "koble ut".
En hovedsylinder kan være montert i motorrommet eller i kupeen. I kupeen kan den dessuten peke bakover avhengig av pedalstillingsdesignen.
Selve sylinderen kan se ut på forskjellige måter, men funksjonen er den samme både til original og racing /ettermarked.
Merk at alle typer sylindre med interne pakninger IKKE skal trykkes sammen för de har blitt fylt med väske. Ellers vil pakningene bli skadet med defekt sylinder som resultat. Dette gjelder både bremse- og koblingssylinder, hovedsylinder og slavsylinder.
2 ▼
Koblingsslange
Den eneste funksjonen en koblingsslange har är å lede väske mellom hovedsylinder og koblingssylinder.
Noe å tenke på är dimensjoneringen av denne. Strømmen av väske mellom hovedsylinder og slavsylinder er høyere enn i et bremssystem. Derfor kan det kreves en grovere slange hvis koblingspedalen ikke fjædrer tilbake raskt nok. Dette fordi en slange med for liten indre diameter fungerer som en restriksjon.
Det som skiller en original og en ettermarkeds koblingsslange er typen av tilkobling og slange. På ettermarkedet brukes standardiserte koblinger som AN-koblinger. Slangen kan også være stålomsprunget/førstærket.
3 ▼
Slavsylinder
En slavsylinder sitter sammenkoblet med en hovedkoblingssylinder i et eget system. Gjennom en slange fra hovedsylinderen presses koblingsvæske til slavsylinderen som i sin tur, med hjelp av et urtrampningslager, presser på trykkplaten slik at denne kan "koble ut".
Det finnes to typer slavsylinder.
- Montert i sprengkåpen direkte mot koblingen. Dette kalles hydraulisk urtrampningslager.
- Montert utenpå sprengkåpen sammen med et link som presser på koblingen. Dette kalles utenpåliggende slavsylinder.
Original slavsylinder kan også brukes ved racing, det blir ingen påkjenninger som ikke original sylinder klarer.
4 ▼
Væskebeholder
Akkurat som i et bremssystem trenger en slavsylinder å mates med væske / olje. Her brukes bremsevæske, akkurat som i bremssystemet. Man deler til og med væsken fra bremssystemets bremsevæskebeholder. Fra denne beholderen ledes væske ned i koblingens hovedsylinder.
Når væske deles på denne måten, er det viktig at koblingens sylinder sitter under bremsevæskebeholderen for at væske skal kunne renne ned. Hvis dette ikke er mulig, er alternativet å bruke en egen beholder til koblingens hovedsylinder.
Originale og ettermarkeds væskebeholder har samme funksjon. -Væske skal ledes ned til hovedsylinder.
5 ▼
Urtrampningslager
Urtrampningslager er den delen som presser på koblingens trykkplate, nærmere bestemt på trykkplatens solfjær. Dette lageret tillater at en fast montert slavsylinder presser på en kobling som snurrer. Dette lageret ligger mot koblingen og snurrer hele tiden når du legger trykk på koblingspedalen -> Hovedsylinder -> slange -> Slavsylinder -> Urtrampningslager, så trykkes til slutt solfjæren inn og koblingen "koble ut".
Urtrampningslageret skal justeres slik at det alltid ligger mot og snurrer med koblingen. Hvis ikke, vil dette slites ut på null tid. Det er også viktig å merke seg at diameteren på lageret skal matche diameteren på solfjæren. For eksempel har en 184 mm kobling mindre lager enn en tilsvarende 240 mm kobling.
Merk!
Trykkende trykkplater:
Urtrampningslageret skal ligge mot trykkplatens solfjær hele tiden, men når det er helt trykket sammen, skal du ha minst 2 mm spill mellom disse. Når lamellen blir slitt, vil trykkplatens solfjær heve seg, og derfor kreves dette spillet på minst 2 mm. Hvis ikke dette er til stede, vil trykkplaten miste klemkraft etter hvert som lamellen slites.
Urtrampningslager for performance er ofte av bedre kvalitet og laget av metall, da de skal tåle høyere trykk. OEM er svakere og ofte laget av plast.
6 ▼
Trykkplate
En trykkplate har som oppgave å klemme sammen koblingslamellen med svinghjulet. De sitter montert i følgende rekkefølge:
Trykkplate -> Lamell -> Svinghjul.
Svinghjulet og trykkplatens sliteflater er av metall. Koblingslamellen finnes med ulike materialvalg for forskjellig friksjon og ulike karakterer.
Følgende bestemmer hvor mye kraft en kobling klarer:
- Koblingens totale kontaktyte (cm²)
- Trykkplatens klemkraft
- Lamellens friksjonstall
Både originale og ettermarkeds trykkplater brukes innen racing / performance.
7 ▼
Koblingslamell
Koblingslamellen sitter montert mellom trykkplate og svinghjul. Denne bestemmer i stor grad hvilken karakter koblingen vil få. Det finnes flere forskjellige typer materialer som kan brukes til koblingslameller, alle med ulike friksjonstall avhengig av bruksområde.
Også varmebestandighet er noe som skiller de ulike materialene avhengig av om du skal kjøre gate, baneracing eller dragracing, så brukes forskjellige materialer.
Originalt brukes ofte såkalt organisk materiale som gir en myk og kjørbar kobling for gaten. Denne klarer ikke like mye varme og har ikke et så høyt friksjonstall som tilsvarende sintermateriale. Derfor brukes forskjellige sintermaterialer til performance.
De forskjellige typene som finnes:
- Organisk
Friksjonstall: Lav til middels
Varmebestandighet: Lav til middels - Sinterpad
Friksjonstall: Høy
Varmebestandighet: Høy - Sinter
Friksjonstall: Høy
Varmebestandighet: Høy
3-skivete kobling
En 3-skivete kobling består av tre lameller, der den midterste lamellen er utformet med et "flatt" sentrum. Dette er nødvendig for å gi plass til lamellen mellom de to ytre lamellene. Hvis midtlamellens sentrum skulle være formet på samme måte som de andre to lamellene, ville de kollidere med hverandre. Den unike utformingen av midtlamellen gjør det mulig for alle tre lameller å fungere smidig sammen i koblingen.
8 ▼
Svinghjul
Svinghjulet er den delen som sitter montert på motoren og sammen med lamell og trykkplate kobler sammen motor og girkasse. Svinghjulene har ofte startkrans og triggerkrans innebygd, men dette kan variere helt mellom forskjellige modeller, så dette må kontrolleres på spesifikke artikler.
Når svinghjulet monteres sammen med resten av koblingen, er det viktig at riktig innspenningstrykk oppnås på samme måte som beskrevet i overskriften om trykkplate.
Original svinghjul er ofte av dobbelmasse type som skal redusere vibrasjoner. Denne typen brukes ikke med performance svinghjul. Da har man et såkalt stumt svinghjul.
9 ▼
Svinghjulsbolter
Svinghjulsbolter og bolter til trykkplaten kan brukes originalt selv ved trimmet.
Derimot ønsker man ikke å gjenbruke disse da de strekkes. I stedet for å kjøpe originale bolter kan man bruke forsterkede bolter. Disse er ofte til og med billigere enn original.
Bolter til svinghjul og trykkplate skal alltid momentstrammes i henhold til produsentens retningslinjer. Selv om svinghjul og trykkplate er av performance / ettermarkeds type, pleier original lengde på bolter å kunne brukes.
De tre vanligste typene av kvalitet på bolter til kobling som brukes:
- Original
- 12,9
- ARP2000
Ved veldig trimmet motor eller hvis bilen skal brukes til racing, skal alltid oppgraderte / forsterkede bolter brukes.
10 ▼
Koblingsvæske
Koblingsvæske er egentlig bremsevæske. Kobling og bremsevæske deler ofte beholder, og derfor brukes som regel bremsevæsken som er i bremssystemet også til koblingen.
TIPS: Hvis du har en separat beholder for kobling, kan du bruke en original bremsevæske eller av den typen som ikke trekker til seg fukt så raskt. På denne måten holder koblingsfølelsen seg lenger etter væskebytte.
11 ▼
Problem
Ulike problemer som kan oppstå med en kobling:
- Lamellnav sprekker
- Lamell brenner fast i svinghjulet
- Lamell brenner fast i trykkplaten
- Lamell kobler ikke ut
- Lamell slurer
- Slavsylinder ligger ikke mot solfjær
Ulike årsaker til ovennevnte problemer:
- Underdimensjonert kobling
- Omsveist girkasse
- Omslipt svinghjul
- Stepdown på svinghjul
- Tykkelse på lamell
- Lamell kærer på splines
- Lamellnav
- Trykkplatens friksjonsflate
- Trykkplatens solfjær
- Svinghjuls friksjonsflate
- Koblingsslang
- Urtrampningslager
- Shims
- Koblingsjustering
- Koblingsfunksjon