Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Kjølevifte bil - Informasjon

 
 

Informasjon om kjølevifter til bil. Original eller ettermarked? Blåsende eller sugende? Dette er bare noen spørsmål som du får svar på.

Informasjonen er delt opp i følgende overskrifter:

  1. Hva gjør en kjølevifte
  2. Ulike typer vifter
  3. Valg av vifte
  4. Blåsende eller sugende?
  5. Montering av kjølevifte
  6. Tilbehør
  7. Problemer
  8. Sammenlign kjølevifter
 
 

1

Hva gjør en kjølevifte

En kjølevifte brukes for å kjøle ned kjølevannet eller oljen som går gjennom vannkjøling og oljekjøling.
En vifte er montert for at radiatoren ikke alltid rekker å kjøle ned vannet/oljen i tide før det går tilbake til motoren eller girkassen. Ved å montere en sugende eller trykkende vifte trekker man luft gjennom cellene på radiatoren for å på den måten kjøle ned vannet eller oljen når fartvinden ikke er tilstrekkelig. Står du stille med bilen, er det ingen fartvind som kjøler, så en vifte må hjelpe til. Selv om bilen blir veldig varm under for eksempel konkurranser, kan en vifte hjelpe i tillegg til fartvinden.
 
 

2

Ulike typer vifter

Trykkende kjølevifte
Trykker (blåser) luften med hjelp av vingene fremover gjennom radiatoren og monteres foran radiatoren.

Sugende kjølevifte
Suger luften med hjelp av vingene gjennom radiatoren og monteres derfor bak radiatoren, mellom motor og kjøler.
 
 

3

Valg av vifte

Å finne ut hvilken kjølevifte som passer din applikasjon er ikke en lett oppgave, det finnes mange parametere å ta hensyn til. Derfor monteres en så stor kjølevifte som får plass. Har du en originalmotor, kan det beste valget være å kjøpe en OEM-vifte, men har du et trimmet/modifisert bygge, kan det beste alternativet være en ettermarkeds kjølevifte. Eksempler på ting å ta hensyn til:

  • Avhengig av plass eller andre parametere, en sugende eller trykkende?
  • Størrelsen på radiatoren avgjør hvilken diameter/størrelse du kan bruke på akkurat din radiator.
  • En større vifte kjøler mer enn en liten.
  • En større vifte som kjøler mer trekker vanligvis mer strøm.
 
 

4

Blåsende eller sugende?

Er du usikker på om du har en sugende eller trykkende kjølevifte, er det enkelt å teste ved å gi den strøm og se hvilken retning den blåser luften. Har du allerede montert viften og fortsatt føler deg usikker, kan du holde opp et papir foran radiatoren/foran bilen for å se hvilken retning det blåser.

Her nedenfor er en illustrasjon av hvilken type vifte man har.

 

 
 

5

Montering av kjølevifte

Fastsattning
Kjøleviften monteres med hjelp av en viftedeksel eller med monteringsklips, direkte mot radiatoren. En viftedeksel er å foretrekke da viften kan trykke eller suge luft gjennom hele radiatorens areal. Sitter viften montert direkte mot radiatoren, vil den kjølende flaten være begrenset til viftens størrelse.

Kabeldragning
Tenk på at kablingen til en kjølevifte ofte er grovere enn andre elektroniske produkter. En kraftig kjølevifte trekker minst 30 Ampere og peak-er mer ved oppstart. Sørg derfor for å bruke tilstrekkelig grov strømkabel og at det sikres ordentlig.

Styring av vifte
En kjølevifte kan installeres via en manuell bryter eller være temperaturstyrt gjennom en vann-temp-sensor. Begge bruker et relé som styring.

Har du en bryter for manuell håndtering av kjøleviften, vær oppmerksom på at den lett kan glemmes, og temperaturen kan øke drastisk ved høy belastning, noe som kan føre til motorskader - dette anbefales ikke.

Med hjelp av en vannutetemperatursensor og et styringssystem kan du stille inn nøyaktig ved hvilken temperatur viften skal starte.

Temperatur
Er viften eller viftemotoren plassert nær turbo eller grenrør, kan levetiden til viften reduseres drastisk. Sørg for å beskytte mot direkte strålevarme ved hjelp av plater eller annet varmeskjold.


Sørg for at ingen løse gjenstander kan komme til kjøleviften, bruk viftedeksel/viftegrill!

 
 

6

Tilbehør

Monteringsfeste for kjølevifte

Viftedeksel

PWM-styring

Kontaktstykker

Viftestyring / Relé

Vann-temp-sensor

 
 

7

Problemer

En defekt kjølevifte kan gi store problemer for motorens temperaturkontroll og føre til overoppheting som kan skade motoren.

Kjøleviften starter ikke

  • Temperaturstyrt kjølevifte må opp i arbeidstemperatur for å starte
  • Kontroller at relé/sikringer er hele.
  • Se over kablingen etter eventuelle skader.
  • Fungerer temperaturføleren?
  • Fungerer viften fortsatt ikke, er den mest sannsynlig defekt.

Kjøleviften høres merkelig ut

  • Sjekk at alle viftevingene er hele
  • Se om viftevingene skraper mot noe