Turbo avgashus [Velg turbinhus]

Her får du en oversikt over hvordan turbinos avgashus fungerer og hvordan du skal velge riktig.
For å velge turbo, les denne informasjonen.
Denne informasjonen er for å forstå forskjellene mellom turbinos turbinhus, tilkoblinger og spesifikasjoner. Har du noen gang spurt deg selv, "Hva er forskjellen mellom T3, T4, T6 og V-band turbinhus"? Eller kanskje "Vil en T25-inntaksflens fungere på et T3-manifold"? Eller "Hva betyr T3/T4?" I så fall er denne informasjonen for deg.
- Turbinhus
- Volute / spiral / Kona
- Twin entry - VTF
- Singel entry - VOF
- Turbin utlopp
- Turbin inlopp
- Turbinhjul
- Valg av turbinhus
1 ▼
Turbinhus
Turbinhus – Samler opp avgasser fra en motor og leder dem gjennom en spiral/passage (Volute) som driver turbinhjulet på en turbo som får kompressorhjulet til å snurre og bygge trykk.
2 ▼
Volute - cm2 - A/R
Volute – Passasjen der avgassene ferdes gjennom, fra turbinhusets inntak til turbinhusets utløp. Passasjen reduseres i areal fra inntak til utløp, noe som akselererer hastigheten på avgasstrømmen. Disse gangene/passasjene tilbys i forskjellige størrelser og måles i A/R, Area Over Radius eller cm2 avhengig av produsent. Jo større tall, desto større passasje/gang.
3 ▼
Twin entry - VTF
Twin Scroll – Turbinhus med dobbel "volute" / kona / inntak. Dette kan forbedre spool når det brukes med et avgasgrenrør med twin scroll. Dermed er denne typen av avgashus mer egnet til å jobbe i lavere turtallsregister = rask spool = mer mottrykk ved høyere turtall.
Brukes på 4 og 6-sylindrede motorer som kan dra nytte av twin entry avgashus.
Noen forskjellige navn som kan forekomme:
- Twin entry
- Twin scroll
- VTF - Borg Warner kaller dette for VTF (Volute Twin Scroll Flow)
- Puls split - Så benevnes ofte grenrør som støtter denne typen konstruksjon.
4 ▼
Singel entry - VOF
Single / Open Scroll – Turbinhus med en enda "volut" / kona / inntak.
Brukes på 5 og 8-sylindrede motorer når man ikke kan dra nytte av et twin entry avgashus.
Noen forskjellige navn som kan forekomme:
- Singel entry
- Singel scroll
- VOF - Borg Warner kaller dette for VOF (Volute Open Flow)

5 ▼
Turbinutløp
Der avgassene forlater turbinhuset og ledes til eksossystemet. Her etterstrebes så godt fløt som mulig for minimal mottrykk og maksimal effekt. Unngå skarpe svinger i eksossystemet, og spesielt rett etter turbinens utløp. Et større fremre eksosrør (downpipe) bør brukes for å forbedre eksosstrømmen.
Når avgassene er varme, tar de mer plass, og en større downpipe letter evakueringen av disse varme avgassene.
6 ▼
Turbin inntak
Der eksosgasser kommer inn i turbinhuset.
Avhengig av turbinen størrelse og produsent, finnes det flere typer turbinhusinnløp, alle med forskjellige dimensjoner. Mindre turboer bruker mindre innløpsflens, type T25, mens store turboer bruker større flenser som T4 eller T6 for eksempel.
Et større innløp fungerer på samme måte som et større eksoshus = Det forverrer spoolup og gir mer toppytelse.
Et mindre innløp fungerer på samme måte som et mindre eksoshus = Det forbedrer spoolup men ikke toppytelse.
7 ▼
Turbinhjul
Turbinhjulet er koblet sammen med kompressorhjulet. Eksosgassene driver turbinhjulet, som igjen snurrer kompressorhjulet som bygger opp ladetrykk. For å vite hvor godt et turbinhus flyter, må du også vite hvilken størrelse og type turbinhjul som er montert.
8 ▼
Valg av turbinhus
Nå har vi fått informasjon om hva de forskjellige delene innebærer på et turbinhus, men hva gir rask vs. langsom spool av ladetrykket? Hvordan skal du tenke, og hvordan skal du vite hvilket eksoshus du skal velge til din effekt og motor?
Turbinstørrelse diskuteres i
Høyt flow = Høy effekt = Langsom spool
Større turbinhjul gir mer flow enn tilsvarende mindre, da det er mer plass for eksosgassene ved høyere turtall der effekten kommer.
Lavt flow = Lav effekt = Rask spool
Mindre turbinhjul gir bedre spool enn tilsvarende større, da det er mindre plass for eksosgassene og turboen tvinges til å spinne opp raskere ved lave turtall.
Merk
Det større turbinhjulet kan ha flere blader som tar mer plass og kan hemme flowet mer enn et mindre turbinhjul med færre blader. Med andre ord kan et større turbinhjul med flere blader flyte dårligere enn et mindre med færre blader.
Størrelsen på turbinhjulet måles på inducer og exducer