Motorblokk: Deler og hvordan de sitter sammen

Her får du en forenklet oversikt over hvilke deler som er montert i en motorblokk og hvordan de fungerer / er sammenkoblede.
De forskjellige delene er delt opp i overskrifter som vises her nedenfor. Disse overskriftene gir et bilde av hvilke deler som kan brukes og om en oppgradering er nødvendig eller ei. Vær oppmerksom på at det kan variere mellom ulike produsenter.
De forskjellige delene i en motorblokk er følgende:
- Motorblokk
- Kolber
- Veivstenger
- Veivaksel
- Motorlager
- Pakninger
- Bolter
- Olje pumpe
- Motorolje
- Konklusjon
Det kalles short block når det kun er en motorblokk med innhold uten topplokk. Det kalles longblock når et short block er montert med topplokk samt kamdrev.
1 ▼
Motorblokk
Motorblokken er den nedre delen av en motor. Den sammenkobler og smører alle interne deler ved at oljepumpen presser olje gjennom motorblokkens kanaler.
Det er viktig at alt som gjøres med en motor er grundig vasket og rengjort. Oljekanaler er den delen som lett kan bli oversett, da du ikke kan se gjennom dem som en sylinderløkke for eksempel. Rengjør disse ordentlig da du ikke kan okulærbesiktige dem.
Boring av sylinderløkker gjør du for å få en løkke som er rund og rett i forhold til de andre delene i motoren. Honningsylinderløkker gjør du for at kolvringene skal ha en overflate å slite inn mot for optimal tetting.
Toppdekk / planen overflaten mot toppakningen gjør du for at motorblokken og topplokket skal ha en fin og rett overflate å tette mot. Øvrige pakningsflater skal være rene og fri for riper.
Alle ovennevnte deler sammen gjør at en motor fungerer uten lekkasje.
2 ▼
Kolber
Kolbene har i en motor til oppgave å komprimere luft/brenstoffblandingen i forbrenningsrommet. Sammen med kolvringene holder de tett mot sylinderveggene. Kolvens diameter velges etter hvilket borremål motorblokken har. 96,25mm sylinderløkke = 96,25mm kolv = Kolvspillet sitter i kolven og er beregnet av produsenten for optimal gang.
Også kompresjon er noe som angis på kolber. Dette gjelder for original spesifikasjon hvis ikke annet er angitt. I tillegg finnes det mengder med annen data på kolber som dome/dish, kompresjonshøyde, frigang fra toppdekk, kolvbultens diameter, og med dette som hjelp kan man deretter regne ut kompresjonsforhold med mer.
En kolv inneholder, med mindre annet er angitt, følgende deler:
- Kolv
Kolber for ettermarkedet er smidd i ett stykke og designet for å tåle høye effektuttak. - Kolvringer
Montering av kolvringer sammen med honing bestemmer hvor bra tetningen mellom kolv og sylinderløkke blir. Dette bestemmer med andre ord en stor del av motorens effektivitet. - Kolvbult
Kolvbulter går an å oppgradere til forsterkede ved høyt effektuttak. - Kolvbultlåsning
Denne låsningen er et klips som monteres i hver ende av kolvbulten for at denne ikke skal gli ut av sin posisjon.
Kolber på ettermarkedet kan ofte ha en eller annen form for coating på kolvkjolen. Denne coatingen reduserer støy og gir bedre motstandskraft mot varme. Montering av kolber gjøres i henhold til produsentens instruksjoner. De er ofte merket, og det er viktig at denne typen merking følges slik at eventuell offset kolvbult og andre asymmetriske deler havner der de skal.
Kolvkjølingsdyser er noe som er bra å montere hvis det ikke sitter originalt i motorblokken. Det er en mer avansert operasjon med mekanisk bearbeiding, men hjelper til med å kjøle kolbene.
3 ▼
Svingstenger
Svingstenger forbinder kolber med veivaksel. Disse måles i lengde fra sentrum av liten ende til sentrum av stor ende. Originale på enkelte modeller kan svingstangen styre aksialt i kolben. På ettermarkedet styres denne nesten alltid mot veivakselen, da det gir bedre smøring i denne enden.
Liten ende som sitter mot kolben i kolvbulten har en bussning montert. Denne bussningen skal ha korrekt spill mot kolvbulten, og bredden på svingstangens lille ende skal være korrekt mot kolben, slik at ingenting setter seg fast.
Store enden på svingstenger sitter montert med svingstangbolter mot veivakselen. De er delbare med såkalte overfall. Deri monteres veivlager. Det er i disse lagrene at oljespill/lagerspill styres ved å bruke standard eller ekstra lagerspill/oljefilm.
De forskjellige typene av svingstenger som finnes er:
- H-profil
- I-profil
- X-profil
4 ▼
Veivaksel
Veivakslen er den roterende delen som både kolber og svingstenger er koblet til. Denne er montert i ramlelager som holdes sammen av ramlelageroverfallene. Det er også aksiallager montert på minst ett sted. Akkurat som beskrevet om motorblokken, har veivakselen også oljekanaler som fører ut olje til veivlagrene for å smøre når alt roterer.
Ramlelageroverfall, overfall til svingstenger og overfall generelt må ikke vrides, snurres, byttes eller på noen måte monteres annerledes enn hvordan de satt originalt. Da vil det ikke fungere fordi hvert overfall er unikt paret med sin plass.
5 ▼
Motorfester
Alle deler som har større belastning på seg i motoren har spesifikke lager montert. F.eks. ramlager, vevlager og aksiallager.
Vevlager monteres i vevstangens storende, ramlager monteres for vevakslingen i motorblokken, og aksiallager sitter på minst én posisjon ved ramlager for å gi vevakslingen støtte aksialt ved nedtrykket clutch (trykkplate, lamell, svinghjul).
Originalt har alle motorer et oljetrykk som gir god smøring til alle bevegelige deler i en motor. i ulike situasjoner. Hvis noe modifiseres / endres, så endres oljetrykket og dermed også smøringen. Et målt oljetrykk på tomgang / ved en viss omdreining ved en temperatur / et forhold innebærer ikke at dette fungerer ved andre forhold. Vær nøye med å kontrollere dette hvis noe modifiseres!
Ved bytte av motorlager kan andre lagerspill eller overdimensjonering velges. Dette er vanlig hvis noe er modifisert og trenger å kompensere for oljefilm / trykk.
Når ønsket type motorlager er anskaffet, så skal lagerspillet kontrolleres for å sikre at ingenting er feil. Det går altså ikke an å stole på hva som står på en kartong eller hva som antas å sitte i motoren. Dette skal måles opp med riktig måleutstyr. Ofte kan enklere midler som f.eks. "plastigauge" brukes.
MERK! Hvis større lagerspill på ramlager brukes, er det ekstra viktig å virkelig kontrollere at olje virkelig kommer ut ordentlig til veivstangenes veivtapper. Vanlig er at oljen blir for varm = tynn og deretter renner ut enda mer fra ramlager med resultatet at veivlageret skjærer.
6 ▼
Pakninger
Pakninger er laget for å holde tett mellom to komponenter og finnes i forskjellige utførelser. Viktig er å lese instruksjonene på produktet / hos produsenten, da mange kan kreve viss teknikk for å
- Topplokkpakning
Denne pakningen har innebygde ringer rundt forbrenningsrommene for å klare de høye forbrenningstrykkene som oppstår. Det finnes også hull for vann og olje som skal gå mellom motorblokk og topplokk. Denne pakningen er stor, og boltene som drar sammen topplokket med denne skal strammes i et bestemt mønster i en viss rekkefølge i forskjellige trinn. Dette tilbys av OEM eller produsenten av boltene. - Flytende pakning
Dette brukes oftest der mer ujevne flater finnes, f.eks. hvis oljetråget er laget av presset stål. Hvis glipper er for store til å tette med en pappakning, brukes en flytende pakning som denne. Den er tykk og kan best beskrives som en tube med silikon.
Flytende pakning for små glipper finnes også, denne pleier å rulles på i et tynt lag. Instruksjoner finnes oftest på produktet. - Pakkbokser
Disse tetter rundt begge sider på veivakslen i et motorblokk. De tetter ved roterende bevegelse. - Øvrige pakninger
Det finnes også øvrige pakninger som papirpakninger (pappakninger), silikonpakninger, metallpakninger osv. Dette kan variere mye mellom produsenter og produkter.
7 ▼
Bolter
Motorblokken har forskjellige typer krav til ulike deler for at det skal holde sammen ved belastning. Topplokkbolter, ramlagerbolter og veivstangbolter er noe som spesifikt har høye krav og som må monteres etter instruksjoner. Oftest brukes forsterkede bolter til disse områdene.
De forskjellige typene bolter som finnes i et motorblokk:
- Topplokkbolter
Boltene som drar sammen topplokk og motorblokk. - Ramlagerbolter
Dessse boltene holder sammen ramlageroverfallene med motorblokken. - Veivstangbolter
Veivstangenes overfall i storenden monteres med disse boltene. - Øvrige bolter
Andre bolter trenger nødvendigvis ikke å ha samme krav som ovennevnte bolter.
Ved en veldig trimmet motor eller hvis bilen skal brukes til racing, skal alltid oppgraderte / forsterkede bolter brukes.
8 ▼
Olje-pumpe
Olje pumpen arbeider sammen med motorblokken. Olje pumpes ut gjennom kanaler i blokken, ut til alle roterende komponenter. Selv opp i topplokket ledes olje for å smøre kamaksler, f.eks.
Olje pumpen drives av veivakselen og pumper mer olje ved høyere turtall, det er også da mer olje må sirkulere for å rekke å smøre.
Våtsump er den vanligste typen smøresystem. Olje pumpen suger ganske enkelt opp olje fra et bad med olje som ligger i bunnen av motoren i et oljetråg.
Torrsump har en separat beholder med olje som kan monteres eksternt fra motoren, f.eks. i bagasjerommet. En annen type olje pumpe brukes nå. Denne suger olje fra den eksterne oljetanken for å forsyne de rørlige delene med olje, samtidig som den pumper tilbake overskuddsolje til den eksterne tanken.
Olje pumpen har et sil/filter som hindrer smuss fra å komme med i systemet. En defekt olje pumpe gir skader på det meste i en motor. Kontroller derfor nøye at denne er i god stand!
9 ▼
Motorolje
Samtidig som mekaniske komponenter i en motor kan modifiseres for å oppnå ulike resultater, kan også oljetype byttes for å oppnå resultater. Dette er et område som er vanskelig. Nøyaktige målinger i ulike miljøer og omstendigheter før og etter byttet kreves. Selv da er det lett å ha oversett noe.
Bruk OEM spesifikasjoner som fungerer og utgå fra det.
Spørsmål å stille seg:
- Hvorfor bytter jeg olje
- Hva vil jeg oppnå
- Kjører andre med denne oljen og samme motoroppsett?
10 ▼
Konklusjon
I tillegg til de nevnte delene har hver motortype og produsent egne løsninger og tillegg som ikke er med. Dette var bare en forenklet oversikt over hvilke deler som sitter montert i et motorblokk og hvordan de fungerer og er sammenkoblet.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor